تاریخ: ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۸:۵۶
بازدید: ۲۰۲
کد خبر: ۴۹۱۰۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
بنابراعلام مدیرعامل:

دو زیرمجموعه هلدینگ بورسی به فرابورس می آیند/ افزایش ظرفیت صنعت پتروشیمی

می متالز - مدیرعامل هلدینگ پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان ضمن اشاره به افزایش ۲.۵ میلیون تنی ظرفیت صنعت پتروشیمی با بهره‌برداری از سه طرح از ورود دو شرکت‌ تابعه تا پایان سال به فرابورس خبر داد.
دو زیرمجموعه هلدینگ بورسی به فرابورس می آیند/ افزایش ظرفیت صنعت پتروشیمی

به گزارش می متالز، رسول اشرف‌زاده با اشاره به اینکه سال گذشته ۷۵ تا ۹۰ درصد اهداف در طرح‌های هلدینگ پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان محقق شده به خبرنگاران گفت: این شرکت برای نخستین بار طی سال ۹۷ شاهد ۱۱۵ درصد سود نسبت به سال ۹۶ بوده که ۲۵ درصد از این سودآوری از مدیریت هزینه‌ها به دست آمده است.

وی با بیان اینکه "پترول" شرکتی توسعه‌ای و سرمایه‌گذاری است، افزود: طرح‌های این شرکت در مناطق کمتر توسعه‌یافته اجرا می‌شود.واحد الفین برای طرح شیرین‌سازی پتروشیمی ایلام شهریورماه پیش‌راه‌اندازی می‌شود و آبان‌ماه به مرحله تولید می‌رسد. هر دو واحد شیرین‌سازی و الفین ایلام دهه فجر بهره‌برداری و افتتاح رسمی می‌شود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه بخش یوتیلیتی طرح پتروشیمی لردگان راه‌اندازی شد، گفت: مراحل پیش‌راه‌اندازی واحد آمونیاک این طرح هم‌اکنون در حال انجام است و از اوایل شهریور ماه راه‌اندازی می‌شود. واحد اوره این طرح نیز آبان‌ماه راه‌اندازی خواهد شد. لردگان هم دهه فجر به بهره‌برداری می‌رسد.

افزایش ۲.۵ میلیون تنی ظرفیت صنعت پتروشیمی

اشرف زاده به طرح سولفات پتاسیم پتروشیمی ارومیه با ۹۸ درصد پیشرفت که تا سه ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد، اشاره کرد و گفت: با افتتاح این سه طرح حدود ۲.۵ میلیون تن به ظرفیت هلدینگ خلیج فارس و صنعت پتروشیمی افزوده خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه طرح پتروشیمی گچساران هم‌اکنون ۶۱ درصد پیشرفت دارد، گفت: منابع مالی این طرح سال جاری با انتشار اوراق مشارکت، تسهیلات مالی ۳۰۰ میلیارد تومانی و ال‌سی ارزی ۳۰ میلیون یورویی که تبدیل به خدماتی شده، تأمین می‌شود.تا سه ماه آینده شاهد پیشرفت خوب این طرح خواهیم بود که براساس برنامه تا پایان سال ۹۹ با حدود یک میلیون تن ظرفیت تولید اتیلن در مدار تولید قرار می‌گیرد.

مدیرعامل هلدینگ پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان با بیان اینکه موافقت اولیه تأمین مالی طرح پتروشیمی دهدشت با ۳۰۰ هزار تن ظرفیت از صندوق توسعه ملی اخذ و بانک عامل طرح مشخص شده، افزود: امید می رود تا سه ماه آینده بخش عملیاتی این طرح وارد اجرا شود. بخش‌های غیرعملیاتی شامل مسکونی، درمانی، اداری و دیگر ساختمان‌ها در حال انجام است.

اشرف‌زاده پیشرفت طرح پتروشیمی صدف را ۴۳ درصد عنوان کرد و ادامه داد: مشکل بخش ارزی این طرح حل شده و در بخش ریالی نیز در حال اخذ ۲۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت است که سبب تسریع روند اجرای طرح می‌شود و امیدواریم تا سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری برسد.

مزایای ساخت واحدهای پایین‌دست

وی فناوری ساده، بازگشت سرمایه، اشتغال‌زایی بسیار، ارزش افزوده بالا و سرمایه احداث پایین را از مزایای ساخت واحدهای پایین‌دست عنوان و تصریح کرد: در این راستا "پترول" واحد پلی‌پروپیلن ایلام را تعریف کرده که تجهیزات آن به داخل منتقل شده و تا سه ماه آینده مراحل نصب آن آغاز خواهد شد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه واحد بنزین پیرولیز ایلام در جهت تکمیل زنجیره ارزش و تولید محصولات آروماتیکی در دست مطالعه است، افزود: سیاست این شرکت در پایین‌دست استفاده از بخش خصوصی است و پترول به هیچ عنوان وارد اجرای این طرح پایین‌دست نمی‌شود، بلکه سعی می‌کنیم هماهنگ‌کننده باشیم و بخش خصوصی را برای سرمایه‌گذاری جذب کنیم.

اشرف زاده با اشاره اینکه پتروشیمی لردگان ۷۵۰ هزار تن آمونیاک و یک میلیون تن اوره تولید خواهد کرد که برای بازاریابی آن در سال‌های آینده نگاه به پایین‌دست مهم است، گفت: از اوره می‌توان بالغ بر ۳۰۰ نوع محصول تولید کرد که توانایی تولید ۱۰۰ نوع آن در داخل وجود دارد از این رو در حال مطالعه تبدیل اوره به پایین‌دست در قالب یک پارک با رویکرد بخش خصوصی هستیم.

وی با بیان اینکه مطالعات اقتصادی پارک ملامین ارومیه تمام شده، گفت: ۶ مجتمع کوچک در قالب پارک ملامین تعریف شده که سرمایه‌گذاری مورد نیاز آن از ۹۰ تا ۲۳۰ میلیارد تومان است و بخش خصوصی به‌ راحتی می‌تواند در آن حرکت کند و نرخ بازگشت سرمایه آن متوسط ۳۰ درصد است.

ورود همه شرکت‌های تابعه پترول به بازار سرمایه

اشرف زاده ورود همه شرکت‌های این مجموعه به بورس و فرابورس را از اهداف مدنظر دانست و گفت: سال جاری دو شرکت‌ تابعه پترول وارد فرابورس می‌شوند، ضمن اینکه اقدامات اولیه ورود شرکت پتروشیمی ارومیه انجام شده و ورود پتروشیمی ایلام نیز در حال بررسی است تا همزمان با راه‌اندازی وارد فرابورس شود، زیرا حضور در بورس شفافیت را به همراه دارد.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده