تاریخ: ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۲:۵۱
بازدید: ۲۶۸
کد خبر: ۴۹۱۵۰
سرویس خبر : انرژی

ماینرها نیروگاه احداث کنند

می متالز - سخنگوی صنعت برق ایران با بیان اینکه مقررات استفاده مراکز استخراج بیت‌کوین از برق در حال تدوین از سوی وزارت نیرو است، گفت: مراکز استخراج بیت‌کوین می‌توانند پس از احداث نیروگاه برق مستقل از شبکه برق از انرژی استفاده کنند.
ماینرها نیروگاه احداث کنند

به گزارش می متالز، مصطفی رجبی مشهدی در خصوص راهکار وزارت نیرو برای تامین برق مراکز استخراج بیت‌کوین گفت: وزارت نیرو دو راهکار برای تامین برق مراکز استخراج بیت‌کوین پیشنهاد دارد که این مراکز می‌توانند برق مورد نیاز خود را به قیمت ریالی برق صادراتی از شبکه سراسری تحویل بگیرند. روش دوم این است که این مراکز برق مورد نیاز خود را از طریق احداث نیروگاه‌های جدید تامین کنند که البته لزوما احداث نیروگا‌ه‌های بزرگ مدنظر نیست.

سخنگوی صنعت برق با بیان اینکه این مراکز می‌توانند به احداث نیروگاه‌های مقیاس کوچک و حتی تجدیدپذیر اقدام و از برق آن برای استخراج بیت‌کوین استفاده کنند، اظهار کرد: این نیروگاه‌ها می‌توانند مستقل از شبکه سراسری برق اقدام به تولید کنند و نرخ سوخت آنها نیز با ۷ دهم درصد گاز صادراتی محاسبه شود، بنابراین این مراکز می‌توانند مستقل از شبکه سراسری برق به استفاده از انرژی، سپس استخراج بیت‌کوین اقدام کنند.

وی گفت: مراکز استخراج رمزارزها در ساعات پیک مصرف که زمان بحرانی تامین برق در کشور است نمی‌توانند از شبکه سراسری برق استفاده کنند؛ بر این اساس نصب کنتورهای هوشمند برای این مراکز در برنامه قرار گرفته و اطلاع‌رسانی لازم در این زمینه به مراکز تولید بیت‌کوین صورت خواهد گرفت.  وی با اشاره به ابلاغ آیین‌نامه استخراج بیت‌کوین از سوی معاون اول رئیس‌جمهور، گفت: بر این اساس مقرر شده است تا مراکز استخراج رمزارزها با رسمیت یافتن این کسب‌و‌کار و اخذ مجوز از وزارت صمت بتوانند فعالیت خود را شروع کنند. رجبی مشهدی خاطرنشان کرد: وزارت نیرو در حال تدوین مقررات و دستورالعمل‌ها برای شرکت‌های برق منطقه‌ای و توزیع برق است تا یک رفتار مشابه با این مراکز داشته باشند.

وی در پاسخ به این سوال که به هر حال استخراج‌کنندگان ارز نسبت به  تعرفه‌ برق صادراتی اعتراض دارند اظهار کرد: قیمت صادرات برق قرار است توسط وزارت نیرو محاسبه شود و در حال بررسی این موضوع هستیم تا شرایط دقیق‌تری برای ماینرها واستخراج‌کنندگان بیت‌کوین طراحی کنیم. به گفته وی انتظار می‌رود که تمامی کسانی که در این کسب‌و‌کار مشغول به فعالیت هستند، هرچه زودتر برای دریافت مجوز اتصال به شبکه، به شرکت‌های برق منطقه‌ای و توزیع برق مراجعه کنند.

عناوین برگزیده