تاریخ: ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۲:۵۲
بازدید: ۱۲۷
کد خبر: ۴۹۱۸۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی:

تک نرخی شدن ارز به رانت خواری پایان می دهد

می متالز - سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس، گفت:در حوزه ارز که دو و چند نرخی است فساد زیادی ایجاد شده بنابراین با حذف ارز چند نرخی، می توان بساط رانت خواری را برچید.
تک نرخی شدن ارز به رانت خواری پایان می دهد

به گزارش می متالز، سیدحسن حسینی شاهرودی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به برخی تصمیم گیری های عجولانه در حوزه ارزی کشور، گفت: همیشه تاکید شده که قبل از اتخاذ تصمیمات باید تبعات آن مشاهده شود و نباید اقدامی کرده و سپس منتظر تبعات آن یا برخورد با متخلفان بود.

نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه گاهی دستگاه ها شرایط تخلف را ایجاد می کنند، افزود: تخلفات و سیاست های غلط بانک مرکزی در گذشته، میراث نامناسبی برای همتی شده است که باید سیاست های اشتباه گذشته توسط این نهاد که به صورت مستقیم و یا با هماهنگی شورای سیاستگذاری اقتصادی دولت اتخاذ شده اصلاح شود.

وی با یادآوری اینکه هر زمانی که بحث دو نرخی در ارز و کالا مطرح شده فساد و رانت ایجاد و مقدمه‌ای برای سوء استفاده سودجویان شده است، ادامه داد:در حوزه ارز که دو و چند نرخی است فساد زیادی ایجاد شده بنابراین با حذف ارز چند نرخی، می توان بساط رانت خواری را برچید. افراد زیادی در وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی به دلیل انجام تخلفات دستگیر شده اند.

 حسینی شاهرودی تاکید کرد: با توجه به اینکه شفافیتی در نظام تخصیص و توزیع ارز وجود ندارد وقوع تخلفات اجتناب ناپذیر است و فساد و رانت ایجاد می شود.

باید برای حذف دو نرخی بودن ارز و کالاها چاره‌ای بیاندیشیم

وی با اشاره به مضرات دو نرخی بودن ارز، افزود: هرچقدر که دستگاه قضایی، نظارتی و امنیتی خوب عمل کنند، اما به دلیل اینکه فاقد یک سیستم پیشرفته هوشمند در نظام تخصیص تا توزیع هستیم، فساد و رانت رخ می‌دهد.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه باید برای حذف دو نرخی بودن ارز و کالاها چاره‌ای بیاندیشیم، تصریح کرد: باید به نوع دیگری از مصرف‌کننده و تولیدکننده حمایت شود، چرا که در چرخه فعلی از تولیدکننده و مصرف کننده حمایتی صورت نگرفته است.

عناوین برگزیده