تاریخ: ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۳۸
بازدید: ۱۸۲
کد خبر: ۴۹۲۹۸
سرویس خبر : انرژی
شاخص نفت خام برنت افت هفتگی ۷/ ۵ درصدی را به ثبت رساند

جهش نفت در آخرهفته

می متالز - با وجود تلاش عربستان سعودی برای حفظ قیمت طلای سیاه، شاخص نفت خام برنت هفته کاری گذشته را با افت ۷/ ۵ درصدی به پایان برد. عملکرد هفتگی این نفت شاخص بازار، تحت تاثیر تشدید جنگ تجاری آمریکا و چین منفی بود.
جهش نفت در آخرهفته

به گزارش می متالز، شاخص نفت خام برنت روز جمعه رشد قیمت 1.15 دلاری در هر بشکه را به ثبت رساند و روی قیمت 58.53 دلار بر بشکه ایستاد. نفت خام آمریکا نیز 1.69 دلار بر بشکه رشد داشت و به 54.50 دلار بر بشکه رسید. با این حال، این شاخص جهانی نیز افتی 2.1 درصدی در هفته گذشته از خود به جا گذاشت.

به گزارش بلومبرگ، اقدام عربستان سعودی در رابطه با کمک به بهبود تعادل بازار نفت با کاهش تولید بیشتر در ماه پیش‌رو، بیشترین رشد روزانه قیمت نفت در نزدیک به یک ماه گذشته را به همراه داشت. پس از آنکه بازار نفت در هفته گذشته تحت تاثیر تشدید جنگ تجاری آمریکا و چین، سه روز پی‌در‌پی با افت قیمت مواجه بود عربستان سعودی این روند را تحمل نکرد و به انجام اقداماتی جهت جبران این چرخه برآمد. طبق اعلام مقامات این کشور به نقل از منابع آگاه، بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت خام در اوپک در ماه سپتامبر روزانه ۷۰۰ هزار بشکه کمتر از سفارش مشتریانش نفت به آنها تحویل خواهد داد تا به این واسطه بر شوک افت قیمت‌ها غلبه کند. عربستان سعودی در حالی برنامه کاهش تولید در سپتامبر را در نظر دارد که همین حالا نیز فراتر از سقفی که طبق پیمان کاهش تولید برای این کشور در نظر گرفته شده، نفت تولید می‌کند. به گفته کارشناسان بزرگترین عضو اوپک در حالی می‌تواند برای پاسخگویی به تقاضای مشتریانش در ماه آینده تولیدش را به بیش از ۱۰ میلیون بشکه در روز برساند که تصمیم دارد تولیدش را برای حفظ قیمت‌ها سرکوب کند.

با این حال سوال اصلی که در این میان مطرح می‌شود، این است که سعودی‌ها بدون همراهی دیگر تولیدکنندگان نفتی، تا چه زمانی قادر به مقابله با موج ریزش قیمت‌ها در نتیجه نگرانی از رکود جهانی اقتصاد و کند شدن رشد تقاضا هستند؟ این سوال در شرایطی وجود دارد که برای رسیدن به پاسخ آن باید تا تاریخ نهم سپتامبر و برگزاری نشست سران اوپک پلاس در ابوظبی صبر کرد. با این حال آن‌طور که پیش‌بینی‌ آژانس بین‌المللی انرژینشان می‌دهد، اقداماتی از این دست از سوی سعودی‌ها در طولانی‌مدت قابل اتکا نیست زیرا این سازمان چشم‌انداز رشد تقاضا را زیر سایه جنگ تجاری، بسیار شکننده می‌بیند.

سیگنال روسیه به همراهی با عربستان

در چنین شرایطی وزارت انرژی روسیه اعلام کرده است چشم‌انداز جهانی تقاضای نفت خام که طبق پیش‌بینی‌های آژانس بین‌المللی انرژی شکننده عنوان شده، همکاری بیشتر کشورهای اوپک پلاس را می‌طلبد. کشورهای عضو و غیرعضو اوپک، هم‌اکنون در اتحادی برای کاهش روزانه 1.2 میلیون بشکه از تولیداتشان تا سومین ماه ۲۰۲۰ قرار دارند.

 قیمت نفت در حالی سه روز نخست هفته کاری گذشته را در مسیری نزولی طی کرد که این روند روز چهارشنبه گذشته و همزمان با اقدام بانک‌های مرکزی در کاهش نرخ‌های بهره به منظور حمایت از رشد اقتصادی، با سقوطی سنگین‌تر روبه‌رو شد. بانک‌های مرکزی هند، نیوزیلند وتایلند برای حمایت از رشد اقتصاد و صادراتشان در برابر پیامدهای جنگ تجاری آمریکا و چین، نرخ‌های بهره را کاهش دادند. این کاهش نرخ‌ها نشان می‌دهد که جنگ میان واشنگتن و پکن، اقتصاد جهان را تهدید می‌کند. ارزش یوآن نیز دوشنبه هفته گذشته به کمتر از هفت یوآن در برابر هر دلار سقوط کرد. این میزان افت از زمان بحران مالی سال ۲۰۰۸ به این سو کم‌سابقه و یکی از علت‌های اصلی دامن زدن به نگرانی‌ها از آثار جنگ تجاری، به ویژه شروع یک جنگ ارزی میان آمریکا و چین بود. با این حال بانک مرکزی چین فعلا از سقوط بیشتر ارزش یوآن جلوگیری کرده زیرا ریسک فرار سرمایه‌ها را به همراه دارد. جنگ ارزی، تاثیر مستقیمی روی تقاضا برای نفت دارد. قوی‌تر شدن دلار، نفت را برای کشورهای دیگر گران‌تر می‌کند و روی مصرف‌کنندگان تاثیر فوری می‌گذارد. به همین دلیل است که نفت با دلار رابطه معکوس دارد و گرانی دلار باعث کاهش قیمت آن می‌شود.

 در این میان نفت مشکلات دیگری نیز دارد زیرا از یک سو با کندی رشد تقاضا زیر سایه جنگ تجاری و از سوی دیگر با رشد سریع عرضه از سوی منابع نامتعارف مواجه است. آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا که رشد غیرمنتظره ذخایر نفت این کشور در هفته گذشته را نشان داد، سقوط قیمت‌ها را تشدید کرد. ذخایر تجاری نفت خام آمریکا هفته گذشته، پس از ۷ هفته کاهش، با رشد 2.4 میلیون بشکه‌ای همراه بود. این رشد در حالی رقم خورد که انتظار می‌رفت چیزی حدود 2.8 میلیون بشکه از این ذخایر کم شود.

عناوین برگزیده