تاریخ: ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۶:۰۶
بازدید: ۱۶۴
کد خبر: ۴۹۵۹۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی:

سازمان بنادر وظیفه ترخیص کالا از گمرک را ندارد / رفع توقیف نفتکش گرفتار در جبل الطارق در آینده نزدیک

می متالز - اسلامی گفت: حوزه ترخیص کالا وظیفه اصلی ترخیص بر عهده گمرک است و سازمان بنادر و دریانوردی هیچ نقشی در ترخیص کالا ندارد.
سازمان بنادر وظیفه ترخیص کالا از گمرک را ندارد / رفع توقیف نفتکش گرفتار در جبل الطارق در آینده نزدیک

به گزارش می متالز، جلیل اسلامی معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در نشست خبری امروز خود با اشاره به برگزاری مراسم روز جهانی دریانوردی و دریانورد در ۲۷ مرداد ماه گفت: این مراسم چند روزی به دلیل آن که همزمان با ایام محرم نشود زودتر برگزار می‌شود و در این مراسم از همه انجمن‌ها و کسانی که مرتبط با حوزه دریا و بندر هستند دعوت شده است.

او افزود: در این مراسم ۷۰۰ نفر مهمان دعوت شده و ۷۰ دریانورد مورد تجلیل قرار می‌گیرند همچنین از تمامی مقامات لشگری و کشوری و مرزبانان آبی هم دعوت شده است.بیشتر بخوانید: برگزاری نشست مشترک وزرای حمل‌و‌نقل پنج کشور ساحلی دریای خزر با حضور وزیر راه وشهرسازی
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به سئوال مبنی بر ترخیص نکردن کالا‌های موجود در بنادر از سوی سازمان بنادر گفت: در حوزه ترخیص کالا وظیفه اصلی ترخیص بر عهده گمرک است و سازمان بنادر و دریانوردی هیچ نقشی در ترخیص کالا ندارد.

اسلامی افزود: تمامی بستر‌های تجاری مرتبط با تخلیه و یا نگهداری و همچنین بیمه کالا‌ها از طریق این سازمان انجام می‌شود، اما ورود و خروج کالا‌ها مرتبط با گمرک است.

او در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار راه و شهرسازی درباره مدیریت سواحل و همچنین توسعه زیرساخت‌ها، گفت: در سال‌های اخیر طرح‌هایی در این خصوص تدوین شده و بحث‌هایی مرتبط با محیط زیست در قالب توسعه زیرساخت‌ها مرتبط با فعالیت‌های بندری و دریایی صورت گرفته است.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی درباره استفاده از سوخت کم سولفور برای تمام کشتی‌ها هم گفت: از سال ۲۰۲۰ تمامی کشتی‌ها و ناوگان‌ها موظف هستند که به جای سوخت ۳ و نیم درصد از سوخت نیم درصد کم سولفور استفاده کنند که در این بین با استفاده از نیرو‌های متخصص داخلی و همچنین نیرو‌های دانش بنیان توانستیم سوخت‌هایی را جایگزین این سوخت کم مصرف کنیم و طرح‌های مربوط به این موضوع را به وزارت نفت و سازمان بنادر ارائه کرده‌اند.

اسلامی تصریح کرد: در حدود چهار و نیم ماه امسال میزان صادرات و واردات رشد ۴ درصدی از طریق بنادر کشور داشته و این میزان صادرات نشان دهنده آن است که تحریم‌ها آثار سوء چندانی در حوزه بندری و دریایی ما نداشته است.
 

او با اشاره به آخرین وضعیت کشتی گریس‌وان در جبل الطارق اظهار داشت: این کشتی با توجه به دلایل غلطی که ناشی از غرض‌ورزی دولت انگلیس بوده متوقف شده است.

این مقام مسئول افزود: جمهوری اسلامی تلاش‌های متعددی برای آزادسازی این کشتی انجام داده است، اسنادی هم که به حل و فصل این موضوع کمک می‌کنند مبادله شده است.

معاون امور دریایی سازمان بنادر تاکید کرد: امیدوار هستیم در آ‌ینده نزدیک این مشکل برطرف شود و این کشتی با پرچم ایران مسیر خود را ادامه دهد.

او با بیان اینکه دولت ایران اجازه تردد نفتکش‌ها با اسکورت و محافظ را در آب‌های خلیج فارس می‌دهد، گفت: بعد از اتفاقاتی که در خلیج فارس افتاد و پس از توقیف کشتی ایرانی در جبل الطارق و توقیف کشتی بریتانیایی در خلیج فارس، کشور آمریکا به دنبال فضاسازی‌های سیاسی در این حوزه بوده است.

اسلامی افزود: آمریکا در منطقه موضوع فراخوان ائتلاف دریایی بین چندین کشور را مطرح کرد که به غیر از انگلیس و رژیم اشغالگر، کشور دیگری برای پیوستن به این ائتلاف اعلام آمادگی نکرده است.

عضو هیئت مدیره سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر اینکه طرح این ائتلاف شکست خورده است گفت: خوشبختانه با حضور نیروهای ارتش و سپاه در منطقه آرامش در منطقه برقرار است و نیروهای نظامی ایران تامین امنیت منطقه وتنگه هرمز را بر عهده دارند.

او تاکید کرد: هیچ کشوری برای عبور از آب‌های تحت حفاظت ایران با پرچم خود نگرانی نداشته باشد و آن طرح ائتلاف دریایی بین کشورها هم به فراموشی سپرده شده است.

اسلامی همچنین در پاسخ به سوالی  مبنی بر آخرین وضعیت خدمه کشتی بریتانیایی که در خلیج فارس به دلیل مسائل فنی متوقف شده است، گفت: کوروی این کشتی از ملیت‌های مختلفی هستند و از مجرای دیپلماتیک درخواست‌هایی مبنی بر ملاقات با کوروی این کشتی انجام شده است و پیگیری‌های لازم را انجام داده‌ایم.

او با تاکید بر اینکه دیدار با خانواده جزو حقوق انسانی کارکنان کشتی بریتانیایی است گفت: دیدار کوروی این کشتی با خانواده انجام شده است و ادامه وضعیت این کشتی با توجه به تخلفاتی که انجام داده است بر اساس سیاست‌های کلان نظام تعیین تکلیف می‌شود.

عناوین برگزیده