تاریخ: ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۹:۰۰
بازدید: ۳۳۳
کد خبر: ۴۹۶۳۰
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

بازار بازیافت آلومینیوم برای سرمایه گذاری آماده است

می متالز - در بسیاری از کشور‌های پیشرفته، تولید انواع پروفیل آلومینیوم از مواد حاصل از بازیافت نه تنها امری رایج بلکه اقتصادی شمرده می‌شود.
بازار بازیافت آلومینیوم برای سرمایه گذاری آماده است

به گزارش می متالز، در بسیاری از کشور‌های پیشرفته، تولید انواع پروفیل آلومینیوم از مواد حاصل از بازیافت نه تنها امری رایج بلکه اقتصادی شمرده می‌شود. پسماندهای خشک اگر به درستی در چرخه بازیافت قرار بگیرند، منابع بسیار ارزشمندی برای تأمین مواد اولیه کالاهای مورد نیاز در جامعه خواهند بود. بازیافت آلومینیوم، فولاد، مس و فلزات دیگر در درجه اول برای حفظ محیط زیست فعالیتی ارزشمند به حساب می‌آید و همچین از نظر اقتصادی برای دولت و افراد فعال در این حوزه سودی چشمگیر را در پی خواهد داشت.

استفاده مجدد از فلزات و دیگر مواد قابل بازیافت، هزینه‌ای به مراتب کمتر از حفاری و معدن کاری را به جامعه متحمل خواهد کرد و مهمتر از آن اتلاف منابع ملی نیز جلوگیری خواهد کرد.

بازیافت آلومینیوم یک فعالیت پر سود در جهان

بازیافت قوطی‌های آلومینیومی در بسیاری از کشور‌های پیشرفته به عنوان یک فعالیت پر سود شناخته می‌شود و بسیاری از اقشار معمولی جامعه امکان شرکت در آن را دارند. در تولید قوطی‌های آلومینیومی که برای نگهداری انواع نوشیدنی استفاده می‌شوند، حجم بسیار زیادی از منابع این فلز ارزشمند مصرف می‌شود که البته با ذوب این محصولات امکان بازگشت آنها به چرخه تولید فراهم می‌شود. بازیافت آلومینیوم فقط به قوطی‌ها محدود نمی‌شود و ذوب قراضه بسیاری از محصولات آلومینیومی، ماده اولیه برای تولید انواع پروفیل‌های آلومینیوم و پروفیل در و پنجره را فراهم خواهد کرد.

در مورد کیفیت محصولات آلومینیومی باید در نظر داشته باشید که:

" در طراحی سازه‌هایی که از پروفیل آلومینیوم در آن استفاده می‌شود، آلیاژ سازنده و روش تولید محصول مورد نظر، فاکتورهایی هستند که از اهمیت بالایی برخوردارند. این عوامل تاثیر مستقیم برکیفیت و قیمت پروفیل آلومینیوم دارند و بدون شک در هزینه‌های اجرایی و قابلیت اطمینان سازه نقش بسیار مهمی ایفا خواهند کرد."

کیفیت آلومینیوم حاصل از بازیافت هیچ تفاوتی با محصولات حاصل از شمش این فلز ندارد و برای انتخاب محصول مناسب باید به آلیاژ و فرآیند تولید توجه بیشتری داشته باشید.


فرآیند بازیافت قوطی‌های فولادی متفاوت است.

قوطی‌های کمپوت جنس متفاوتی از قوطی‌های نوشابه دارند. این محصولات فولادی که با قلع پوشش داده شده‌اند، به دلیل حجم بالا تولید می‌توانند منبع مناسبی برای جبران معادن تجدید ناپذیر آهن و قلع باشند که باری تولیدشان میلیون‌ها سال زمان سپری شده‌است. قوطی‌های آهنی فرآیند بازیافت متفاوتی از نوع آلومینیومی خود دارند. ابتدا باید توسط یک محلول اسیدی شست و شو داده شوند تا قلع روکش شده بر روی آن‌ها حل شده و در مرحله بعد فولاد شسته شده برای تولید مواد اولیه سازنده انواع پروفیل فولادی ذوب خواهد شد.


بازیافت فولاد باعث کاهش هزینه‌های تولید و کاهش قیمت انواع پروفیل خواهد شد و به دنبال آن دبه دلیل زیر کاهش قیمت محصولات دیگر را به همراه خواهد داشت:

" انواع پروفیل و قوطی بر خلاف ظاهر ساده‌ای که دارند بخش زیادی از هزینه ساخت سازه را به خود اختصاص می‌دهند؛ به همین دلیل تغییرات قیمت پروفیل و قوطی تاثیر زیادی بر بازارهای موازی از جمله مسکن و خودروسازی خواهد داشت. برای بهینه سازی هزینه اجرای سازه، انتخاب پروفیل مناسب یکی از مهمترین فاکتور‌ها در نظر گرفته می‌شود.

البته باید در نظر داشته باشید در مورد بسیاری از پروفیل‌ها مانند ورق گالوانیزه عوامل دیگری به جز ضایعات بر قیمت تاثیر بسیاری دارند از جمله آنها می‌توان به مورد زیر اشاره کرد:

"ورق گالوانیزه به دلیل خاصیت ضد زنگ بودن، در بازار از تقاضای بالایی برخوردار است. محدودیت در تولید داخل موجب شده بخشی از این نیاز از طریق ورق‌های وارداتی تأمین ‌شود. بخش زیادی از نوسانات قیمت ورق گالوانیزه را می‌توان همین موضوع دانست."


تمام فلزات قابل بازیافت هستند.

آهن، آلومینیوم و بسیاری از آلیاژهایشان را شاید بتوان در صنعت بازیافت فلزات محبوب‌تر از دیگر فلزات دانست، اما انواع فلزات از قبیل روی، قلع، برلیوم، کادمیوم و فلزات دیگر که در انواع صنایع کاربرد دارند نیز با روش مخصوص به خود قابل بازیافت و استخراج مجدد هستند.


فلزات قراضه فرصت مناسب برای سرمایه گذاری

ماشین آلات از رده خارج شده و زباله‌های ساختمانی شامل حجم عظیمی از ضایعات فلزی به خصوص آهن، آلومینیوم و انواع پروفیل‌های فولادی می‌شود. فرآیند بازیافت این نوع از فلزات قراضه، برای حمل و نقل و خرد شدن به قطعات کوچک‌، نیاز به ابزار آلات خاص مانند انواع جرثقیل، پرس، قیچی‌های حرفه‌ای و مهمتر از آن ابزار آلات مورد نیاز برای جدا کردن قسمت‌های غیر فلزی دارد.

صنعت خودرو در تولید قراضه فلزات مقام اول را دارد و سالانه با تولید میلیون‌ها دستگاه خودرو صنعت بازیافت فلزات را بیش ازپیش ارزشمند می‌کند. حدود ۱۱ میلیون دستگاه از انواع خودرو در جهان تولید می‌شود و نزدیک به ۴۰ درصد از قراضه مورد نیاز برای صنایع را تامین می‌کند. این اعداد و ارقام به اندازه کافی نشان دهنده اهمیت بازیافت فلزات و همچنین بازار پر فرصت آن برای سرمایه گذاری است.


کارگاه‌ تا کارخانه اسقاط : با هر اندازه‌ای موجود هستند

مراکز اسقاط از یک کارگاه کوچک تا کارخانه‌های مجهز مشغول به کارند. کارگاه‌های کوچک می‌توانند بخشی از مراحل بازیافت را انجام دهند و در بازار بزرگ ضایعات سهم خود را داشته باشند. پس حتی با سرمایه‌ای اندک امکان ورود به این بازار پر سود و رو به رشد وجود دارد.


اعداد مربوط به صنعت بازیافت شما را شگفت زده خواهد کرد.

اعداد و ارقام مربوط به ضایعات به خصوص در فلزات اهمیت این موضوع را هم از نظر اقتصادی و هم از نظر اهمیت آن برای حفاظت از محیط زیست ۲ چندان می‌کند. بخشی از این اعداد در ادامه آمده است.

با بازیافت فلزات انرژی بسیار زیادی صرفه جویی خواهد شد بطوریکه در فرآیند بازیافت قوطی کنسرو، انرژی لازم برای روشن نگه داشتن یک تلویزیون به مدت ۳ ساعت صرفه جویی خواهد شد.

در بازیافت آلومینیوم تا ۹۰ درصد صرفه جویی انرژی نسبت به تولید آن وجود دارد و آلودگی ایجاد شده در مراحل تولید تا ۹۵ درصد کاهش می‌یابد.

دور انداختن یک قوطی آلومینیومی به اندازه انرژی تولید شده نصف همان قوطی مواد نفتی را به هدر می‌دهد.

استفاده مجدد از یک تن آلومینیوم موجب صرفه جویی در ۴۰۰ تن سنگ معدن و ۷۰۰ کیلوگرم کک و قیر می‌شود.

استفاده آهن قراضه کم سولفور به جای سنگ اهن با سولفور بالا آلودگی هوا را تا ۸۶ درصد و آلودگی آب را تا ۷۶ درصد کاهش می‌دهد.

عناوین برگزیده