تاریخ: ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۰:۳۷
بازدید: ۱۴۷
کد خبر: ۴۹۶۵۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
جنگ‌اقتصادی و کاهش ارزش یوآن، سبب افت بهای سنگ‌آهن

بی‌ثباتی در بازار سنگ‌آهن زودگذر است

می متالز - فصل، فصل ناخوشی برای سنگ‌آهن است و بازار این کامودیتی نوسانات عجیبی را تجربه می‌کند؛ نوساناتی که اسباب آن را رویدادهایی مانند کاهش فصلی بها، جنگ تجاری بین بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان و کاهش ارزش یوآن فراهم آورده‌اند.
بی‌ثباتی در بازار سنگ‌آهن زودگذر است

به گزارش می متالز، اخبار منتشرشده در هفته گذشته حکایت از آن دارد که میزان تقاضا در بازار وارداتی سنگ‌آهن چین به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد در جهان رو به کاهش بود و بهای این ماده معدنی نیز هفته گذشته را با فراز و فرودهای زیادی در بازارهای جهانی پشت سر گذاشت. در همین زمینه، خبرگزاری ایرنا به نقل از نشریه اس‌اند‌پی گلوبال پلتس، روز چهارشنبه بهای هر تن سنگ آهن با درجه خلوص ۶۲ درصد را در آخرین معاملات انجام شده در روز دوشنبه، ۱۴ مرداد، با یک دلار و ۲۵ سنت کاهش ۹۷ دلار و ۹۰ سنت اعلام کرد. بنا بر این خبر، بهای هر تن سنگ‌آهن برای تحویل در سپتامبر (شهریور-مهر) نیز با ۲ دلار و ۸۰ سنت کاهش به سطح ۹۳ دلار و ۱۰ سنت نزول کرد.
گزارش‌های خبری همچنین نشان می‌دهند به دنبال افزایش اختلاف‌های تجاری امریکا و چین، دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری امریکا، چین را به شکل رسمی کشوری برشمرده که به طور مصنوعی و حساب شده، ارزش پول خود (یوان) را پایین می‌آورد.
کارشناسان بازار سنگ‌آهن بر این باورند که گسترش اختلاف‌های تجاری پکن - واشنگتن از مهم‌ترین دلایل کاهش بهای سنگ‌آهن در بازارهای جهانی به شمار می‌رود. به گزارش خبرگزاری رویترز، بهای هر تن سنگ‌آهن در بازار معاملات دالیان چین، سه‌شنبه هفته گذشته برای تحویل در ژانویه ۲۰۲۰ (دی-بهمن ۱۳۹۸) با ۲.۸ درصد کاهش در مقایسه با معاملات روز دوشنبه این هفته به سطح ۶۸۶ یوان معادل ۹۷ دلار و ۷۲ سنت رسید. علاوه بر این اکنون چین به عنوان نخستین تولیدکننده فولاد جهان با مشکلات فراوانی در بازار سنگ‌آهن روبه‌رو شده و از سوی دیگر میزان تولید این ماده معدنی در برزیل در حال افزایش است، در حالی که پیش از این به سبب شکسته شدن سد معدن واله دچار بحران شده بود. بر اساس این گزارش، میزان تولید سنگ‌آهن برزیل تا پایان امسال میلادی در اواسط دی ۳۴۰ تا ۳۴۵ میلیون تن افزایش می‌یابد. این گزارش نشان می‌دهد میزان تولید معدن ریوتینتو استرالیا نیز تا پایان امسال میلادی از سطح ۴۰ میلیون تن در سال گذشته میلادی به ۱۰۰ میلیون تن می‌رسد.
همچنین بنا بر نوشته مجله اس‌اندپی گلوبال پلتس، میزان بارگیری سنگ‌آهن واله در ژوئن (خرداد-تیر) در مقایسه با مه (اردیبهشت-خرداد) با افزایش ۱۵.۷درصدی روبه‌رو شده، درحالی که این رقم در مقایسه با آوریل (فروردین-اردیبهشت) ۸۶.۹ درصد افزایش داشت.
بلومبرگ نیز در خبری که هفته گذشته در این باره منتشر کرد، از سراشیبی بهای سنگ‌آهن خبر داد و افزود افزایش نگرانی‌ها درباره کاهش تقاضای چین به نگرانی عرضه‌کنندگان این کامودیتی انجامیده است. این خبر می‌افزاید در معاملات فیوچِرز سنگاپور، سنگ‌آهن در ۸۰ تا ۹۰ دلار در تن به فروش می‌رسد، در حالی که بهای معاملات در دالیان در پایین‌ترین میزان خود از مه (اردیبهشت-خرداد) رقم می‌خورد. همچنین در هفته گذشته، گروه فورتِسکیو متالز هشدار داد این احتمال وجود دارد که تقاضای چین که اصلی‌ترین خریدار سنگ‌آهن است، در ۶ماه دوم سال در مقایسه با ۶ماه نخست کاهش یابد. این خبر می‌افزاید علاوه بر تنش چین و امریکا، کاهش اخیر ارزش یوآن که به قدرت خرید کارخانه‌ها آسیب می‌زند، اتفاقی است که به کاهش بهای سنگ‌آهن دامن می‌زند و در نتیجه این اتفاق‌ها، این کامودیتی فولادساز به سراشیبی می‌افتد. همچنین تنش بین چین و امریکا اشتهای سرمایه‌گذاران را برای مواد خام پایین آورده است.

 

افت بهای سنگ‌آهن جبران می‌شود

مهرداد اکبریان، رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن ایران نیز بی‌ثباتی موجود در بازار سنگ‌آهن را تایید می‌کند اما آن را گذرا می‌داند. او توضیح می‌دهد: هر سال در اوت (مرداد-شهریور) شاهد کاهش بهای سنگ‌آهن هستیم. امسال نیز از این قاعده مستثنا نیست اما آنچه در امسال مزید علت بر کاهش بهای سنگ‌آهن شده و افت شدید بیش از ۲۰دلاری را رقم زده، پیامدهای جنگ تجاری امریکا و چین است.
وی می‌افزاید: این اتفاق باعث شده است ارزش یوآن در برابر دلار کاهش یابد و حاشیه سود کارخانه‌های فولادی چین نیز پایین بیاید. چینی‌ها وقتی حاشیه سود کمتری دارند، بر اساس همان رویه همیشگی و هماهنگ تیراژ تولید را پایین می‌آورند که در نتیجه این اتفاق تقاضا برای خرید کمتر می‌شود. آنها همچنین مصرف سنگ‌آهن‌های گران‌قیمت و پرعیار را کاهش می‌دهند و بیشتر به مواد خام ارزان‌ روی می‌آورند. به همین دلیل افت نرخ شامل سنگ‌آهن‌ها و کنسانتره‌های پرعیار است و افت بها در سنگ‌آهن‌های پرعیار کمتر بوده است.
اکبریان در ادامه می‌گوید: به باور من جنگ تجاری که از سوی ترامپ شروع شد و این روزها تشدید شده است، به یقین از سوی چین بی‌جواب نخواهد ماند و تا پایان اوت یعنی ۲هفته آینده، تعادل به روابط این ۲کشور برمی‌گردد. این تعادل به بازار سنگ‌آهن نیز آرامش ‌می‌بخشد و بخشی از افت بها جبران می‌شود.

عناوین برگزیده