تاریخ: ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۹:۰۱
بازدید: ۱۶۸
کد خبر: ۴۹۸۵۸
سرویس خبر : زمین شناسی
به مناسبت شصتمین سالگرد تاسیس سازمان زمین‌‎شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور انجام شد:

رونمایی از نقشه متالوژنی خراسان رضوی

می متالز - با حضور رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خراسان رضوی از نقشه متالوژنی خراسان رضوی و دیگر نقشه‌های موضوعی، نقشه‌های زمین‌شناسی و ده‌ها گزارش زمین‌شناسی و اکتشافی به مناسبت شصتمین سالگرد تاسیس سازمان زمین‌‎شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور رونمایی شد.
رونمایی از نقشه متالوژنی خراسان رضوی

به گزارش می متالز، با حضور مهندس مس‌فروش رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خراسان رضوی، از آخرین دستاوردهای یکسال اخیر اداره‌کل منطقه شمال شرق شامل نقشه‌های موضوعی، نقشه‌های زمین‌شناسی و ده‌ها گزارش زمین‌شناسی و اکتشافی رونمایی شد.

بر اساس این گزارش، مدیرکل زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی شمال شرق کشور روز سه شنبه در مراسم رونمایی از نقشه متالوژنی خراسان رضوی گفت: برای نقشه متالوژنی استان دو سال وقت صرف شده و ۹۲ لایه مختلف دارد و تمام مشخصات هر معدن را مشخص می کند.

به گفته جعفر طاهری افزود: برای نقشه ژئوسایت‌های استان خراسان‌رضوی هم دست کم سه سال زمان صرف شده است.

وی ضمن تشریح فعالیت‌های یکسال اخیر سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور را یک سازمان حاکمیتی دانست که با تولید اطلاعات پایه ضمن کمک به سرمایه‌گذاری در عرصه ایران زمین ریسک اکتشاف را کاهش داده و سرمایه‌گذاران را به سرمایه‌گذاری در مناطق پتانسیل دار تشویق می‌کند.

به گفته طاهری آثار و تولیدات سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در شصت سالی که از تاسیس این سازمان گذشته گواه این مدعاست.

وی همچنین بر عرضه صحیح اطلاعات اولیه در این سازمان تاکید کرد و از سرمایه‌گذاران خواست از این اطلاعات در سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور استفاده مطلوب داشته باشند.

در ادامه رئیس اداره ژئومتیکس اداره‌کل زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی خراسان رضوی هم در خصوص نقشه متالوژنی استان گفت: در این نقشه تیپ‌های کانی‌سازی معادن مشخص شده و این‌کار باعث می‌شود بتوانیم جاهایی که پتانسیل‌های معدنی دارند را شناسایی کنیم.

ریحانه احمدی روحانی افزود: همه این اطلاعات به علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری و همچنین اکتشاف، استخراج و کاهش هزینه‌ها کمک می‌کند.

در ادامه این نشست از نقشه متالوژنی و تیپ کانسارهای معدنی استان خراسان رضوی که در یکسال اخیر توسط کارشناسان این اداره‌کل تهیه شده، به همراه نقشه ژئوسایت‌های استان و ۵ نقشه زمین‌شناسی با حضور رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خراسان‌رضوی رونمایی شد.

مهندس مس‌فروش اهمیت این نقشه و سایر نقشه‌هایی که رونمایی می‌شود را قابل توجه دانست و از تلاش کارشناسان سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور و دکتر طاهری و همکاران ایشان که سهم بسزایی در شناسایی قابلیت‌های اکتشافی و معدنی استان داشته‌اند، تشکر کرد.

وی همچنین فرصت ارائه خدمات فنی و مهندسی کارشناسان را در کشور افغانستان یادآور شد و بر استفاده از ظرفیت‌های موجود مخصوصا قابلیت‌هایی قابل ارائه در اداره‌کل زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی منطقه شمال شرق تاکید کرد.

لازم به ذکر است؛ نقشه متالوژنی تهیه شده، ارائه‌دهنده الگوی اکتشاف مواد معدنی در مناطق مختلف استان است و متخصصان علوم زمین می‌توانند بر اساس تلفیق پنج پارامتر شامل اطلاعات راستای گسل‌ها، سن و جنس سنگ‌های دربرگیرنده با نوع ماده معدنی و تیپ آنها به الگوی اکتشاف منطقه‌ای ماده معدنی خاص دست یابند. به عبارت بهتر کارشناس اکتشاف اگر بتواند ارتباط منطقی بین این پنج پارامتر برقرار کند می‌تواند ماده معدنی مورد نظر را در گسل‌های با راستای مشابه با سن و جنس مشابه جستجو و اکتشاف کند. بنابراین در گسل‌های با راستای یکسان و دیگر ویژگی‌های مشابه می‌توان اکتشاف مواد معدنی مورد نظر را انتظار داشت.

عناوین برگزیده