تاریخ: ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۳۸
بازدید: ۲۴۵
کد خبر: ۴۹۹۹۶
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
با طرح توسعه مس سونگون کلید خورد

سرمایه ۶ هزار میلیاردی در ورزقان

می متالز - مدیرعامل مس سونگون با بیان اینکه ۱۰ هزار میلیارد تومان برای طرح‌های توسعه جانبی سرمایه‌گذاری می‌شود، گفت: گردش مالی مس سونگون به سیستم بانکی استان منتقل شده است. رضا شریفی با اشاره به اینکه زمانی معدن «مس سرچشمه» بزرگ‌ترین معدن ایران بود، اظهار کرد: با کشف ذخایر جدید،‌ «مس سونگون» ۱۰۰سال ذخیره قطعی دارد و به بزرگ‌ترین معدن ایران تبدیل شده است.
سرمایه ۶ هزار میلیاردی در ورزقان

به گزارش می متالز، وی با بیان اینکه قبلا ۳۵۰ میلیون تن ذخیره مس شناسایی شده بود که اکنون به یک میلیارد تن رسیده و در آخرین برآورد، ۲ میلیارد تن ذخیره معدنی زمین شناسایی داریم، افزود: خاک این معدن با عیار 0.6 درصد استخراج شده و با تغلیظ، مس‌ها جدا می‌شوند که واکنش شیمیایی نداریم و با جداسازی، به غلظت ۲۵ درصد رسیده و به کنسانتره مس تبدیل می‌شود.

مدیرعامل مس سونگون ورزقان میزان تولید کنسانتره را ۳۰۰ هزار تن در سال اعلام کرد و با بیان اینکه با غلظت ۲۵ درصد، ۷۵ هزار تن مس تولید می‌شود، اظهار کرد: برای ذوب مس سونگون هم که بزرگ‌ترین معدن مس ایران است، کارخانه ذوب باید تاکنون راه‌اندازی می‌شد که متوقف شده بود اما دوباره به مرحله راه‌اندازی می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه فاز سه تغلیظ استارت خورده و تا ۳۶ ماه آینده تولید کنسانتره را از ۳۰۰هزار تن به ۴۵۰ هزار تن می‌رسانیم، خاطرنشان کرد: در این طرح تغلیظ نزدیک به ۶ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری ارزی و ریالی صورت گرفته است.

وی ارتقای زیرساخت‌های ورزقان را مورد تاکید قرار داد و گفت: احداث جاده «خواجه - ورزقان - خاروانا» و محرومیت‌زدایی از روستاهای این شهرستان هم در اولویت قرار دارد.

مدیرعامل مس سونگون با بیان اینکه ۱۰ هزار میلیارد تومان برای طرح‌های توسعه جانبی سرمایه‌گذاری می‌شود، افزود: گردش مالی مس سونگون به سیستم بانکی استان منتقل شده است. ضمن اینکه حدود ۳۰۰ میلیارد تومان در استان سپرده داریم که بیش از رقمی است که در کرمان سپرده‌گذاری شده است.

وی با اشاره به پیگیری ثمربخش استاندار آذربایجان شرقی در انتقال بخشی از تبادلات مالی شرکت مس به داخل استان، گفت: موضوع جدی‌تری که محقق شد، این است که قرار است بخشی از ارزش محصولی که از استان خارج می‌شود، در بانک‌های استان ذخیره و برداشت شود که این برای استان بسیار مهم است.

شریفی بیشترین ارزش افزوده معادل ۹۴ درصد ارزش افزوده محصول را مربوط به کنسانتره مس دانست و افزود: اکنون تا مرحله تولید کنسانتره در ورزقان انجام می‌شود ولی شرکت مس برای توسعه صنایع پایین دستی و اشتغال، وظیفه ملی خود می‌داند که این زنجیره را تکمیل کند.

وی در مورد محل ثبت صادرات مس ورزقان، با بیان اینکه کلیه مس کشور از گمرکات بندرعباس صادر می‌شود گفت: در مورد مالیات هم، شرکت مس ایران در کرمان ثبت شده و طبق قانون در محل ثبت شرکت مالیات پرداخت می‌شود، اما به اندازه سهم سونگون تلاش می‌کنیم رقم مالیات را در استان پرداخت کنیم.

اردشیر سعد محمدی در همایش رونق تولید، اشتغال‌زایی وتوسعه پایدار در شهرستان ورزقان با اشاره به اینکه عنصر مس در اتحادیه اروپا جزو ۲۰ عنصری است که برنامه سرمایه‌گذاری آن برای ۱۰ سال آینده تدوین شده است، اعلام کرد: 5.2 میلیون تن به تقاضای جهانی مس در دنیا اضافه می‌شود و از این‌رو فرصت کوتاهی داریم تا قسمتی از بازار جهانی را از آنِ کشور کنیم.

وی گفت: در این فرصت کوتاه باید تدبیر و برنامه‌ریزی و عقلانیت و سرعت در انجام طرح‌ها مد نظر قرار گیرد.

سعدمحمدی اعلام کرد: فاز توسعه مس آذربایجان حداقل ۱۳۰میلیون دلار درآمد در سال ایجاد می‌کند که این رقم حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان است.

وی افزود: پالایشگاه این مجموعه در چند ماه آینده روی مدار خواهد آمد و در فاصله کوتاه کارخانه ذوب نیز راه‌اندازی خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران گفت: برای ۱۰۰ سال ذخیره در این معدن وجود دارد.

سیما نیک رفتار

عناوین برگزیده