تاریخ: ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۲:۰۲
بازدید: ۱۹۰
کد خبر: ۵۰۴۶۲
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
در مقایسه با نرخ بازار بررسی شد:

افزایش قیمت عجیب ۲.۵ تا ۷۳ میلیونی چند محصول سه خودروساز

می متالز - قیمت کارخانه‌ای برخی محصولات کرمان‌موتور، مدیران‌خودرو و گروه‌بهمن با افزایشی عجیب ۲.۵ تا ۷۳ میلیون تومانی به قیمتی بیش از نرخ بازار آزاد رسید.
افزایش قیمت عجیب ۲.۵ تا ۷۳ میلیونی چند محصول سه خودروساز

به گزارش می متالز، جدیدترین بررسی‌ها نشان می‌دهد شرکت کرمان موتور هر دستگاه جکS۵ اتوماتیک را ۲۹۹ میلیون تومان یعنی ۲۷ میلیون تومان بیشتر از قیمت این خودرو در بازار آزاد در اختیار مشتری قرار می‌دهد.

شرکت مدیران خودرو هم، قیمت کارخانه هر دستگاه چری‌تیگو۷ IE را ۴۳۷ میلیون تومان تعیین کرده که ۷۳ میلیون تومان بیشتر از قیمت کنونی این خودرو در بازار است.این شرکت تقریبا برای همه محصولات این روند را حفظ کرده و قیمت برخی تولیدات بین ۳۷ تا ۷۳ میلیون تومان بیشتر از نرخ کنونی بازار شده است.

گروه بهمن هم برای برخی محصولات چنین روندی را در پیش گرفته‌ است. مثلا هر دستگاه وانت کارا دو کابین را ۹۶ میلیون تومان می‌فروشد که حدود ۲.۷ میلیون تومان بیشتر از قیمت بازار آن است.

این نرخ‌گذاری‌ها در حالی است که بازار خودرو در هفته‌های اخیر به ثبات نسبی رسیده و شاهد سیر نزولی قیمت‌ها بوده است. در این شرایط کارشناسان، پرهیز از ایجاد جو روانی منفی از سوی خودروسازان را یکی از مهمترین متغیرها برای حفظ ثبات بازار خودرو می‌دانند.

خودروسازان سلیقه‌ای نرخ‌گذاری می‌کنند!

سعید موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تهران با بیان اینکه قیمت تمام شده هر خودرو مشخص است از نرخ‌گذاری سلیقه‌ای خودروسازان انتقاد کرد و گفت: خودروسازها باید بر مبنای هزینه‌ها، قیمت ها را تعیین کنند ضمن اینکه می‌توانند روی هر محصول سود ۱۰ تا ۱۵ درصدی داشته باشند. بنابراین نباید سلیقه‌ای نرخ ها را تعیین کرد.

وی ادامه داد: مدیران خودرو پیش از این هم سابقه تحلیل نکردن قیمت ها و تعیین کردن سلیقه‌ای نرخ ها را داشت. بیشتر بودن قیمت کارخانه نسبت به قیمت بازار، اتفاقی است که مشتری آن را غیرمنطقی تلقی می‌کند.

موتمنی درباره تاثیر این افزایش قیمت بر نرخ سایر خودروها و روند کاهشی قیمت‌ها در بازار گفت: تولیدات مدیران خودرو و سایر شرکت های خودروسازی که قیمت کارخانه‌ آن از بازار بیشتر است به اندازه ای نیست که بتواند تاثیر آنچنانی روی بازار بگذارد اما به هر حال هر خبر منفی در بازار بار روانی ایجاد می‌کند.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده