تاریخ: ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۲:۰۹
بازدید: ۱۲۹
کد خبر: ۵۰۴۶۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تحلیل رییس سازمان بورس از عامل اصلی افزایش شاخص و نوسانات بازار سهام

می متالز - رئیس سازمان بورس با اشاره به عامل اصلی افزایش شاخص بورس، نوسانات طی سال جاری و رشد پرقدرت این بازار، علت به تعویق افتادن تشکیل بازار متشکل ارزی را اعلام کرد.
تحلیل رییس سازمان بورس از عامل اصلی افزایش شاخص و نوسانات بازار سهام

به گزارش می متالز، شاپور محمدی درباره افزایش شاخص و نوسانات بازار سهام گفت: یکی از دلایلی که منجر به رشد بازار سرمایه در سال های اخیر به ویژه سال جاری شد، اشباع بازارهای رقیب نسبت به بورس بود چرا که این بازارها دیگر توانایی کافی برای بازدهی سود مناسب به سرمایه گذاران را نداشتند به همین دلیل تعداد کمی از سرمایه گذاران برای امر سرمایه گذاری به آنها رجوع می کردند.

وی افزود: در نتیجه حجم قابل توجهی از نقدینگی راه را پیدا و به بازار سرمایه سوق پیدا کرده است.این بازار نیز همواره با اطلاع رسانی های مستمر شرایط حضور در بورس را برای مخاطبان عام شرح داده است.همواره به مشتریان هشدار داده ایم برای حضور در بازار سرمایه، عملکرد چندین شرکت را مورد تحلیل و ارزیابی قرار دهند و سپس برای سرمایه گذاری شرکت های متعددی را انتخاب کنند تا با تنوع سودهی همراه شوند. مخاطبان بازار سرمایه همواره باید از شایعات و سیگنال فروشی ها بپرهیزند و در دوره های مختلف آموزشی بازار سرمایه شرکت کنند تا سرمایه گذاری موفقی را در بورس داشته باشند.

این مقام مسئول تاکید کرد: هیچگاه برای کسب سود در بازار سرمایه به حالت شعارگونه از مردم دعوت نکرده ایم بلکه با دلیل و منطق اقتصادی نسبت به مجاب شدن جامعه تلاش کرده ایم، طبیعی است که بدانیم بازار سرمایه بر ظرفیت سودآوری شرکت ها استوار است و با رشد میزان سود آوری این شرکت ها، سفره مردم  پر بار تر و صادرات و تولید رونق پیدا خواهد کرد.

محمدی درخصوص علت نوسانات بورس در هفته های مختلف سال گفت: بازار سرمایه تحت تاثیر عوامل مختلف و خاصی قرار می گیرد در نتیجه نمی توانیم دلیل رشد و افول در یک روز را تنها یک  عامل تلقی کنیم. عواملی همانند تغییر قیمت های جهانی، سود آوری  شرکت ها، انتقال منابع بین بازارها، فرصت های سرمایه گذاری و خوش بینی نسبت به آینده از آن دسته عواملی هستند که بر شاخص بورس تاثیر مستقیم دارند.

وی در پاسخ به سوال آیا سرمایه گذاران می توانند انتظار داشته باشند روند رو به رشد بورس ادامه دار خواهد بود؟ گفت:  باید روند کلی سودآوری شرکت ها را مد نظر قرار دهیم و نسبت به همین تحلیل ها راجع هر شرکت اظهار نظر قطعی داشته باشیم.

کاهش مالیات شرکت های بورسی عامل رشد پرقدرت بورس

 

رئیس سازمان بورس با اشاره به حمایت‌های دولت از بازار سرمایه گفت: سال گذشته شورای عالی هماهنگی اقتصادی مصوبه‌ای را بر مبنای افزایش سرمایه بورس صادر و مالیات شرکت های بورسی  را از ۰.۵ به ۰.۱ درصد تقلیل داد که این امر عاملی قوی برای رشد پر قدرت بورس شد.سازمان بورس در سال‌های گذشته با معرفی ابزارهای اسلامی و کلاسیک از جمله معرفی اوراق اختیار خرید و فروش، اوراق آتی روی سبد سهام و بحث نهادهای مالی توانست پیشرفت خوبی را رقم بزند.کاهش تعداد توقف نمادهای معاملاتی و اصلاح مقررات مربوط به پذیرش، بازار سرمایه را به یک بازار امن تبدیل کرده است.

محمدی به آخرین همکاری های این نهاد با بانک مرکزی و صرافی ها برای راه اندازی بازار متشکل ارزی اشاره کرد و گفت: سازمان بورس با تمام قوا آمادگی را برای فراهم آوردن ابزارهای لازم جهت راه اندازی این بازار اعلام کرده اما در این بین، سازمان بورس متولی اجرای این بازار نیست و بانک مرکزی مسئول مستقیم آن است.

علت به تعویق افتادن تشکیل بازار متشکل ارزی
 

وی درخصوص اینکه آیا علت تعویق در راه اندازی این بازار مربوط به سازمان بورس است، گفت: خیر، سازمان بورس مسئولیت نرم افزاری این نهاد عهده دار نیست و تنها در مرحله پایانی نقش نهاد پذیرش عرضه را برعهده دارد. دلایل متخلفی برای تاخیر در راه اندازی  بازار متشکل ارزی وجود دارد که عمده ترین آن چینش و برنامه ریزی دقیق بانک مرکزی برای صحیح تر عملیاتی شدن این بازار پولی است.

محمدی ادامه داد: قطعا بانک مرکزی برای بازار متشکل ارزی، استراتژیک دقیق و بازیگران متناسب با شرایط بازار را انتخاب خواهد کرد تا موفقیت قابل توجهی را رقم بزند. آماده ایم تا تجربیات، قوانین و دستورالعمل های بازار سرمایه را دراختیار آن ها قرار دهیم.سازمان بورس و فرابورس به عنوان کمک فکری و مشورتی در این موضوع ورود خواهند کرد.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده