تاریخ: ۳۱ تير ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۸:۲۴
بازدید: ۸۱۶
کد خبر: ۵۰۵۵۷
عزیزالله سرچمی:

تلاش همه فولادی ها این است که ارزبری را کاهش بدهند

می متالز - عزیزالله سرچمی مشاور مدیرعامل میدکو در پروژه های خارج از کشور در پنل چالش ها و راهکارهای ساخت داخل در بخش معدن و صنایع معدنی گفت: در هلدینگ میدکو در سال مالی گذشته توانستیم ۹۵٪ سفارش ها و درخواست ها را از واحدهای مختلف داخلی تهیه و تامین کنیم.
تلاش همه فولادی ها این است که ارزبری را کاهش بدهند

به گزارش می متالز، عزیزالله سرچمی مشاور مدیرعامل میدکو در پروژه های خارج از کشور در پنل چالش ها و راهکارهای ساخت داخل در بخش معدن و صنایع معدنی گفت: تلاش همه فولادی ها این است که ارزبری را کاهش بدهند.

  • قطعات یدکی اصلی هم یکی از مواردی است که ارزبری دارد و راه کاهش آن همکاری با سازندگان ایرانی است. 
  • در هلدینگ میدکو در سال مالی گذشته توانستیم ۹۵٪ سفارش ها و درخواست ها را از واحدهای مختلف داخلی تهیه و تامین کنیم.
  • الکترود گرافیتی نه تنها برای فولاد بلکه قابل مصرف در امور استراتژیک بوده و هزینه آن بسیار بالاست.
  • در سال های دور مواد نسوز از خارج کشور وارد می شد اما اکنون تولیدکنندگان داخلی داریم منتهی بایستی کیفیت مواد نسوز را افزایش دهیم. 
  • در سال های گذشته استفاده از کارشناسان خارجی هم خودش به نوعی ارز بری داشت؛ اما اکنون بعید می دانم چنین باشد. 
  • امیدوارم بتوانیم هزینه تولید هر تن فولاد را از ۸۰ دلار به ۶۰ دلار کاهش دهیم و با تقویت سازندگان داخلی این امکان وجود دارد.

عزیزالله سرچمی در ادامه افزود: آیا توانسته ایم میزان ارزبری فولاد را در کشورهای دیگر از جمله چین، ترکیه و ... ارزیابی کنیم؟ 

سرچمی دو نمونه از تجربه های مثبت و منفی خود را در زمینه ساخت داخل چنین بیان کرد: زمانی که در شرکت گروه ملی صنعتی فولاد ایران بودم تحت فشار وزارت صمت وقت برای بازسازی خطوط نورد بودیم، تکنولوژی ساخت خطوط نورد از یک شرکت ایتالیایی بود و طی مذاکرات پیچیده و سخت توانستیم به اطلاعات دست یافته و حتی توانستیم طراحی های ABB را بگیریم و استندهای نورد را ساختیم با همان خطوط تولید هم کردیم و محصولات را به نمایش هم گذاشتیم اما نقشه ها در قفسه ها ماندند و‌ خاک خوردند و نتوانستیم از آنها جهت ساخت داخل استفاده کنیم و این یک تجربه بد بود؛ اما بعکس با یک شرکت مهندسی توانستیم در اهواز کارخانه تولید آهن اسفنجی را بسازیم و این نمونه کار موفق بود. 

  • باید شرکت های مهندسی و ساخت به کیفیت اهمیت بدهند؛ در دوره ای بیلت و غلطک را از خارج وارد می کردیم اما الان سازنده آنها هستیم.
  • شخصا معتقد به انتقال تکنولوژی نیستم باید صاحب دانش فنی شد. 
  • با پول پدر نمی توان بجایی رسید؛ باید پول و ثروت را ایجاد کرد.

منبع: می متالز
عناوین برگزیده