تاریخ: ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۲:۳۶
بازدید: ۱۸۲
کد خبر: ۵۰۵۸۳

برنامه‌ریزی برای رفع مشکل اشتغال دریانوردان و کارآموزی دانشجویان دریانوردی

می متالز - معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه دریانورد ایرانی نباید در صف اشتغال بماند، گفت: کشتیرانی جمهوری اسلامی نسبت به جذب دانشجویان دریایی برای کارآموزی اهتمام ورزد.
برنامه‌ریزی برای رفع مشکل اشتغال دریانوردان و کارآموزی دانشجویان دریانوردی

به گزارش ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می متالز،‌‌ محمد راستاد امروز در مراسم گرامیداشت روز دریانورد و روز جهانی دریانوردی اظهار داشت: امسال جامعه دریایی تصمیم گرفت این مراسم را به صورت تلفیقی و بین دو مناسبت برگزار کند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: شاهد هستیم که حداکثر فشارها از ناحیه ترورهای اقتصادی متوجه کشور شده است اما دریانوردان ثابت کردند که با توان و همت خود هیچ تهدیدی نمی‌تواند بخش دریایی را دچار مخاطره کند.

راستاد افزود: ایران کشوری دریایی است و از دوران باستان با دریا مأنوس بوده است و هیچ کس نمی‌تواند ایران را از این مزیت طبیعی محروم کند. البته باید بیش از این از دریا بهره ببریم.

وی با اشاره به فرصت‌های اشتغال‌زا در سواحل و دریا گفت: ما نباید در نوار ساحلی دغدغه اشتغال داشته باشیم. باید طرح‌های بندری‌مان خصوصا در سواحل جنوب آباد و پررونق باشد و کلانشهرها در نوار ساحلی شکل گیرد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: یکی از رویکردهای سازمان بنادر و دریانوردی استقرار صنایع تولیدی در پس‌کرانه بنادر است. ناوگان و کشتی‌های تحت مالکیت ما ظرفیت خالی زیادی دارند. با توجه به موقعیت ترانزیتی ایران، اقتصاد کشور و محیط پیرامونی ما قطعا بنادر قابلیت بهره‌برداری بیشتری دارند.

راستاد افزود: ما می‌توانیم در زمینه تجارت و حمل و نقل دریایی جهانی نقش‌آفرینی داشته باشیم. ما بنادر و ناوگان با ظرفیت بالایی داریم.

وی اضافه کرد: در زمینه شیلات و تولید مصرف آبزیان سرانه مصرف آبزیان در کشور ما به سطح سرانه جهانی فاصله دارد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: در حوزه صنایع دریایی ظرفیت کشور قابل توجه است و اخیرا دو پروژه بزرگ ساخت دومین کشتی تانکر افراماکس و اولین تعمیرات کشتی‌های CLCC در یاردهای داخلی از این موارد است.

وی با بیان اینکه نیازهای صنایع دریایی کشور خصوصا در سازمان منطقه‌ای از طریق صنایع دریایی داخلی تامین می‌کنیم، گفت: نیروهای دریایی ما امنیت دریایی منطقه را ایجاد کرده‌اند و از مرزهای آبی حفاظت می‌کنند و امروز مفتخریم که در مسیر جهانی تجاری دریایی از غرب به شرق امنیت ایجاد کرده‌ایم و حتی در سواحل پرخطر سومالی نیز به همت دریادلان ما امنیت فراهم شده است.

وی ادامه داد: توسعه گردشگری و سفرهای دریایی را دنبال می‌کنیم. سازمان بنادر در نقاطی که جاذبه گردشگری دریایی دارد، رونق خوبی ایجاد کرده است و بیکاری در این نواحی به صفر رسیده است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به شعار امروز همایش «ناوگان دریایی، دریانوردان ایرانی» گفت: از اتحادیه مالکان کشتی می‌خواهیم اعضای خود را تشویق کنند تا با وجود دریانوردان متخصص ایرانی از دریانوردان خارجی استفاده نکنند.

راستاد افزود: سازمان بنادر و دریانوردی نیز از مالکان کشتی که از دریانوردان ایرانی استفاده می‌کنند، مکانیزم حمایتی دارد. دریانوردان ایرانی نباید در صف اشتغال بمانند.

وی ادامه داد: خصوصا کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران باید در زمینه جذب دانشجویان دریانورد برای کارآموزی فعال باشند. به دلیل همین مشکل امروز دانشگاه دریانوردی چابهار هم برای جذب دانشجوی جدید دچار ابهاماتی است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی تاکید کرد: امروز ضایعات پلاستیکی در دریاها معضلی جدی است. پیش از این همه تمرکزها بر آلودگی‌های نفتی بود، اما امروز ضایعات پلاستیکی هم به مشکل تبدیل شده است.

عناوین برگزیده