تاریخ: ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۵:۳۳
بازدید: ۲۷۳
کد خبر: ۵۰۵۹۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
وقتی آتش جنگ تجاری، دامن صنایع داخلی امریکا را می‌گیرد

نوآوری کاترپیلار برای کاهش مصرف فولاد

می متالز - افزایش تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم به امریکا نه‌تنها به ایجاد یک جنگ اقتصادی در سطح بین‌الملل انجامید بلکه بر اساس پیش‌بینی کارشناسان منتقد سیاست‌های ترامپ، شرکت‌های امریکایی نیز با پیامدهای ناخوشایند کاهش واردات فولاد و آلومینیوم به این کشور روبه‌رو شده‌اند.
نوآوری کاترپیلار برای کاهش مصرف فولاد

به گزارش می متالز، از جمله این شرکت‌ها، کاترپیلار، شرکت صنایع سنگین امریکایی است. با این حال ترامپ در واکنش به انتقادها اظهار می‌کرد که صنایع امریکایی، خود را با شرایط جدید وفق خواهند داد. در همین راستا کاترپیلار راهکاری پیش گرفته تا به مدد آن از کاهش درآمد خود در شرایط حاضر جلوگیری کند. پیشینه استفاده از این راهکار از سوی کاترپیلار به ۳سال پیش و زمانی برمی‌گردد که کاهش نرخ فلزات به ضرر چشمگیری برای این شرکت انجامیده بود.
به گزارش روزگار معدن به نقل از رویترز، واحدهای زیرمجموعه کاترپیلار(کَت) در سطح جهان پراکنده هستند اما حالا سخن از یکی از واحدهای مستقر در شمال ایالت کالوریناست که لودرهای جلوکوچک می‌سازد. در سال ۲۰۱۶میلادی (۱۳۹۵خورشیدی) کت در واکنش به کاهش میزان فروش، ۲شیفت را در یک شیفت ادغام و شماری از کارگران خود را تعدیل کرد. اگرچه مدتی بعد، تقاضا برای ماشین‌آلات افزایش یافت اما این کارخانه در شهر کلِیتون همچنان در یک شیفت کار می‌کند و تنها ۴روز از هفته فعال است. همچنین یک‌سوم از ۵۵۰کارگری که در کارخانه کلیتون مشغول هستند، با قراردادهای موقت کار می‌کنند. در واقع قضیه از این قرار است که حالا «کت» در واحد کلیتون، لودرهای بیشتری نسبت به سال ۲۰۱۶میلادی تولید می‌کند، در حالی که شمار نیروی انسانی آن نسبت به گذشته ۳۰درصد کاهش پیدا کرده است.

 

کاهش مصرف فولاد با طراحی دوباره ماشین‌ها

تونی فاسینو، معاون مدیرعامل کت در بخش محصولات ساخت‌وسازی در این زمینه به رویترز گفت: پس از تعدیل نیروی انسانی در سال ۲۰۱۶میلادی، شرکت همه ماشین‌های جدید خود را دوباره طراحی کرده، به گونه‌ای که مصرف فولاد آن کم شود. شمار قطعات کمتر، هزینه‌ها را پایین می‌آورد که یک برد بزرگ است. به گفته رویترز، کت با اتخاذ این رویکردها می‌خواهد با تاثیر جنگ تجاری امریکا رویارو شود. این اقدام در حالی به کاهش هزینه‌های کت می‌انجامد که بهای مواد خام به دلیل محدودیت‌هایی که ترامپ بر واردات وضع کرده در حال رشد است و هزینه‌های حمل‌ونقل نیز بالا رفته است. این شرکت سازنده ماشین‌آلات سنگین برآورد می‌کند که تعرفه واردات به افزایش ۲۰۰میلیون دلاری هزینه‌های مواد خام آن در سال گذشته میلادی منجر شد.

 

نیمی از فروش کت در بازارهای خارجی

فقط کت نیست که در شرایط حاضر به دنبال کاهش هزینه‌هاست. علاوه بر کت بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده امریکا تلاش می‌کنند با هزینه‌هایی که برآمده از افزایش ۳۰درصدی بهای فولاد است، دست و پنجه نرم کنند. این هزینه‌های فزاینده در راستای اقدامات تلافی‌جویانه چین، چشم‌انداز درآمدهای این شرکت‌ها را در هاله‌ای از ابهام فرو برده که به کاهش ارزش سهام آنها منجر شده است.
در امسال، بازار کمی جان گرفته اما سهام کاترپیلار در مقایسه با سطوحی که اوایل امسال میلادی و ۹ماه پیش از این وجود داشت، ۹درصد کاهش یافته است.
در همین حال این مسئله نیز جای توجه دارد که بازارهای خارجی، بیشتر از نیمی از فروش کاترپیلار را دربرمی‌گیرند و جای پای این شرکت در سراسر جهان به چشم می‌خورد. این شرکت همچنین دغدغه روابط تجاری با چین دارد، هر چند در اظهارنظری در این زمینه گفته که تنش‌های تجاری تاثیری بر معاملات او با چین نداشته‌اند.
کاترپیلار همچنین در امتداد اقدامات خود برای کاهش هزینه‌ها، این مجوز را به مدیران تولید خود داده تا هزینه‌های سراسری خود را کاهش دهند و در تولید هر محصولی دست‌کم ۵درصد تخفیف هزینه قائل شوند.
شرکت دونالدسان که فیلترهای موردنیاز ماشین‌های کت را تولید می‌کند، به رویترز می‌گوید که تلاش می‌کند هزینه‌های تولید را در امسال پایین بیاورد و این کار را با تغییر مواد مصرفی، اتوماسیون و خودکارسازی تجهیزات انجام می‌دهد. حذف بودجه‌های سفر یا بودجه‌های مربوط به فراغت و سرگرمی کارکنان نیز از دیگر بخش‌هایی است که این شرکت با عملیاتی کردن آنها به حفظ درآمد کنونی اقدام می‌کند.
تلاش‌های کت در این زمینه، هم بر تصمیم‌های استراتژی تولید تاثیر می‌گذارد و هم بر جزییات ریز عملیاتی.
فانسیو در این باره می‌گوید: برای مثال، شرکت، لودرهایی را که چرخ جلویی آنها کوچک است در امریکا درست نمی‌کند، اگرچه فروش آنها در امریکای شمالی در حال رشد است. به جای آن، ماشین‌های نیمه‌تمام از شرکت‌های خارجی با کشتی به داخل امریکا آورده می‌شوند و در شرکت کلیتون روی آنها تایر و دلو نصب می‌شود. با این کار در ساخت ماشین‌ها امکان تنوع‌بخشی بیشتری وجود دارد و می‌توان ماشین را متناسب با نیاز مصرف‌کنندگان داخلی طراحی کرد و ساخت.

عناوین برگزیده