تاریخ: ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۰۲
بازدید: ۲۴۷
کد خبر: ۵۰۶۷۲
سرویس خبر : محیط زیست
رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست؛

حفاظت معدن‌ها از محیط‌‌زیست سلیقه‌ای شده‌‌‌ است

می متالز - رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: حفاظت از محیط‌زیست به یک گزینه دلبخواهی تبدیل شده و نحوه برخورد آن به شخصی که مدیریت معادن را انجام می‌دهد، بستگی‌ دارد.
حفاظت معدن‌ها از محیط‌‌زیست سلیقه‌ای شده‌‌‌ است

به گزارش می متالز، در موارد بسیاری با معادنی که بعد از اکتشاف و بهره‌برداری رها شده‌اند روبرو شده‌ایم.

رسیدگی بر این موضوع بر عهده کیست؟ بر اساس قانون حفاظت از معادن بر عهده سازمان حفاظت از محیط زیست بود. این قانون در سال ۹۲ ملغی شد و معدن‌داران تنها یک بار و آن هم زمان گرفتن پروانه اکتشاف گذرشان به سازمان حفاظت از محیط زیست می‌افتد. حفاظت از محیط زیست به قانونی دلبخواهی تبدیل شد‌ه است.

عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در پاسخ به این پرسش که به عنوان سازمان حفاظت از محیط‌زیست عملکرد معدنی‌ها را چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: فعالان معدنی را می‌توان در دو گروه فعالانی که به محیط‌زیست توجه دارند و گروهی که در اکتشاف و بهره‌برداری به محیط‌زیست توجه نمی‌کنند، تقسیم کرد. میزان آلودگی معادن در طبیعت بستگی نیز به عوامل متفاوتی از جمله نوع معدن و شخصیت خود معدن‌دار دارد.

کلانتری با بیان این موضوع که آلودگی معادن بیشتر در هنگام برداشت و بعد از برداشت ایجاد می‌شود، گفت: یکی از آلودگی‌ها و مشکلات در ارتباط با طبیعت این است که بعد از برداشت معادن با تمام خطر هایی که برای جانداران و انسا‌ن‌ها دارد به همان شکل رها می‌شود. در کل اگر معدنی‌ها بخواهند حافظ محیط‌زیست باشند می‌توانند مخاطرات را به کمترین حد ممکن برسانند اما نکته اینجاست که بسیاری از معدنی‌ها به محیط‌زیست به عنوان یک بار مصرف نگاه می‌کنند و این افراد هستند که برای طبیعت مشکل سازند.

رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست گفت: تا سال ۹۲ معادن تحت نظارت سازمان حفاظت از محیط‌زیست بود. در سال ۹۲ ماده قانونی که این اختیار را به محیط‌زیست می‌داد، ملغی شد و معادن از نظارت سازمان حفاظت از محیط‌زیست خارج شد.

مشاور معاون اول رئیس‌جمهور در امور آب، کشاورزی و محیط‌زیست گفت: حفاظت از محیط‌زیست به یک گزینه دلبخواهی تبدیل شده و نحوه برخورد آن به شخصی که مدیریت معادن را انجام می‌دهد، بستگی‌ دارد. یکی امکان دارد این قانون را رعایت کند و دیگری نه. معدن‌داری که حافظ محیط‌زیست است لطمه کمتری‌ به محیط‌زیست وارد می‌کند اما آن‌که محیط‌زیست برایش مهم نیست با ملغی شدن قانون معادن که در سال ۹۱ رخ داد، به محیط‌زیست لطمه بیشتری می‌زند.

کلانتری گفت: برای جلوگیری از لطمه بیشتر به طبیعت از طرف دیگر هم ما ناچار می‌شویم در امضای پروانه‌های اکتشاف سخت‌گیری می‌کنیم. چون معدن‌دار زمانی که یک بار پروانه اکتشاف می‌گیرند یک بار برای همیشه از دسترس سازمان حفاظت از محیط‌زیست خارج می‌شود.

وی با بیان این موضوع که به دنبال اصلاح این قانون هستیم، گفت: بر‌مبنای قانون ما دیگر هیچ نظارتی بر معادن نداریم و معادن خارج از کنترل سازمان حفاظت از محیط‌زیست است. با اصلاح این قانون  نظارت بر عملکرد معادن دوباره به سازمان حفاظت از محیط‌زیست باز می‌گردد.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در پاسخ به این پرسش که پی‌گیری شما در اعتراض به قانون خارج کردن معادن از نظارت سازمان حفاظت از محیط‌زیست به کجا رسید، گفت: ما به دنبال این هستیم که قانون معادن را بازگردانیم به قانون پیشین‌، یعنی قبل از ۹۱ اما هنوز این مهم رخ نداده است.خود معدنی‌ها و فولادی‌ها می‌دانند تقاضای ما از آن‌ها چیست و آن این‌که در حفظ محیط‌زیست خود درست عمل کنند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: ما به عنوان سازمان حفاظت از محیط‌زیست درخواست داریم معدنی‌ها با محیط‌زیست ناجوانمردانه برخورد نکنند.

عناوین برگزیده