تاریخ: ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۰۰
بازدید: ۵۹۸
کد خبر: ۵۰۶۷۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
مدیر توسعه معادن و اکتشافات شرکت صنعتی و معدنی گل‌گهر:

اولویت‌های اکتشافی گل‌گهر منوط به ذخایر پنهان در پهنه‌ها است

می متالز - مدیر توسعه معادن و اکتشافات شرکت صنعتی و معدنی گل‌گهر گفت: با توجه به هزینه بالای حمل‌ونقل سنگ‌آهن، شناسایی ذخایر پنهان در محدوده گل‌گهر از اولویت‌های ما بوده و ارزش افزوده حاصل از تبدیل آن‌ها به محصول نهایی را دوچندان می‌کند.
اولویت‌های اکتشافی گل‌گهر منوط به ذخایر پنهان در پهنه‌ها است

به گزارش می متالز، حسین اکبری جور، اظهار داشت: در حال حاضر، کمبود سنگ‌آهن به شدت احساس می‌شود و این شرایط، اهمیت اکتشاف را چندین برابر می‌کند. اصولا در تمام دنیا، زیرساخت‌های مربوط به اکتشاف، نظیر نقشه‌های زمین‌شناسی، ژئوشیمیایی و زئوفیزیک هوایی با دقت بالا توسط سازمان‌های مربوطه انجام می‌شود و سپس این اطلاعات در اختیار تولیدکنندگانی که توانایی اکتشاف را دارند، قرار می‌گیرد.

وی افزود: با توجه به اینکه شرکت گل‌گهر دولتی نیست، برای اکتشاف در معادن جدید، با محدودیت‌هایی روبه‌رو هستیم. به این ترتیب، در منطقه‌ای که هم اکنون در اختیار داریم، به ادامه فعالیت‌های اکتشافی و بررسی دوباره ذخایر این منطقه می‌پردازیم و در همین خصوص، در سال گذشته طی عملیاتی، 30 هزار متر حفاری کردیم. در رابطه با اکتشاف، با سازمان زمین‌شناسی و ایمیدرو نیز وارد همکاری شدیم اما هنوز بازخورد خاصی دریافت نکرده‌ایم.

مدیر توسعه معادن و اکتشافات شرکت صنعتی و معدنی گل‌گهر رسیدن به ذخایر جدید در منطقه را مهم دانست و بیان کرد: با توجه به هزینه بالای حمل و نقل سنگ‌آهن و تجهیز معادن جدید، شناسایی هرگونه ذخیره موجود در نزدیکی کارخانجات در اولویت ما بوده و کشف این ذخایر پنهان و گرفتن مجوزهای برداشت از آن‌ها تامین‌کننده آینده شرکت است. وجود این ذخایر در نزدیکی گل‌گهر، ارزش افزوده حاصل از تبدیل آن به محصول نهایی را دوچندان خواهد کرد و موجب ارتقای مزیت رقابتی گل‌گهر خواهد شد.

اکبری افزود: بنابراین، از آنجا که ذخایر ما محدود هستند، اکتشاف در پهنه‌ها از دیگر اولویت‌های مدنظر ما بوده و اخیرا بر روی پهنه‌ای به مساحت 2 هزارمترمربع پژوهش‌های لازم را انجام دادیم و متاسفانه نتیجه‌بخش نبود. در همین خصوص، اکنون در پهنه اکتشافی بم مشغول فعالیت هستیم و امیدواریم به فلزات مهمی دست پیدا کنیم.

وی در ادامه اظهار کرد: گرچه با بررسی و به‌روز‌رسانی نقشه‌های ژئوفیزیک هوایی و زمینی به اطلاعات تازه‌ای دست یافته‌ایم اما در حال حاضر، کمبود اطلاعات پایه‌ای، از مهم‌ترین چالش‌هایی است که در حوزه اکتشاف با آن مواجه هستیم. سازمان زمین‌شناسی نیز، به دلیل قوانین دولتی که بر آن حاکم است نمی‌تواند با ما وارد قرارداد شود و تنها در محدوده‌هایی که در اختیار دارد، می‌تواند فعالیت کند؛ مگر اینکه اجازه لازم را از وزارت صمت دریافت کند؛ البته ما می‌توانیم از این سازمان مشاوره‌های لازم را دریافت کنیم.

مدیر توسعه معادن و اکتشافات شرکت صنعتی و معدنی گل‌گهر خاطرنشان کرد: قرار است در محدوده‌هایی که در اختیار سازمان زمین‌شناسی قرار دارد، سرمایه‌گذاری بزرگی انجام شود اما تا کنون به ذخیره‌ای دست نیافته‌اند. اگر شرکت‌های غیردولتی نظیر گل‌گهر مخاطرات ناشی از اکتشاف را بپذیرند و بخواهند در این محدوده‌ها ورود کنند، اجازه مذاکره با سازمان زمین‌شناسی را ندارند.

اکبری بیان کرد: در اکتشاف، ابتدا یک محدوده مشکوک را مورد بررسی قرار می‌دهند تا اثبات کنند که در این منطقه ذخایر وجود دارد یا خیر. بعد از آن اگر به ذخایر دست یافتند، مواردی مانند عمق قرارگیری ذخایر، میزان عناصر باطله، عیار و غیره مورد پژوهش قرار می‌گیرد. به این ترتیب حفاری تا جایی پیش می‌رود که ذخیره به اثبات برسد و ما بتوانیم این اطلاعات را کسب کنیم.

وی افزود: وقتی عمق محل قرارگیری ذخایر مشخص شد، باید اقتصادی بودن استخراج آن، بررسی شود. با توجه به روند رو به اتمام ذخایر، مناطقی که استخراج در آن صرفه اقتصادی نداشته، نباید رها شوند؛ چراکه ممکن است در بازه زمانی دیگری از لحاظ اقتصادی مناسب بهره‌برداری باشند.

مدیر توسعه معادن و اکتشافات شرکت صنعتی و معدنی گل‌گهر در پایان، اذعان کرد: شرکت گل‌گهر علاوه بر فعالیت بر ذخایر خود، بهره‌برداری از معادن و ذخایر کشف شده بخش خصوصی را نیز در برنامه داشته و از همکاری با معدن‌داران استقبال می‌کند.

عناوین برگزیده