تاریخ: ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۴:۱۲
بازدید: ۱۷۹
کد خبر: ۵۰۷۵۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

سرمایه‌گذاری ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی در بخش معدن

می متالز - رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران گفت: درحال‌حاضر مجموع سرمایه‌گذاری در بخش معادن ۲۰۰هزار میلیارد تومان است که این میزان قابلیت افزایش تا ۴برابر را نیز دارد.
سرمایه‌گذاری ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی در بخش معدن

به گزارش می متالز، داریوش اسماعیلی، رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران به ارومیه سفر کرد و به اتفاق نادر قاضی‌پور، نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی و خبرنگاران در جلسه مهندسی معدن آذربایجان غربی حضور یافت.
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران در این جلسه‌ها با اشاره به برگزاری ۶۰۰ دوره آموزشی برای افراد شاغل در بخش معادن کشور اظهار کرد: از این تعداد، ۹۰دوره مربوط به رانندگان معادن است.
داریوش اسماعیلی با اشاره به اینکه یکی از برنامه‌های سازمان جذب سرمایه‌گذار است، افزود: درحال‌حاضر مجموع سرمایه‌گذاری در بخش معادن ۲۰۰هزار میلیارد تومان است که قابلیت افزایش تا ۴برابر را نیز دارد.
وی با اشاره به وجود ۲معدن طلای بزرگ کشور در آذربایجان غربی ادامه داد: آذربایجان غربی با دارا بودن ۲معدن طلای زرشوران و آق‌دره تکاب و معادن سنگ‌های تزئینی، در این زمینه یکی از سرآمدهاست و حرفی برای گفتن دارد که به این منظور مورد توجه سازمان است.
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران با اشاره به اینکه در وهله نخست، اکتشاف مواد معدنی از معادن استان در دستور کار قرار دارد، عنوان کرد: پس از اکتشاف، فرآوری این مواد از جمله اهداف سازمان برای استفاده بهینه از معادن استان است.
وی با بیان اینکه تحریم‌ها کمترین اثر را بر بخش معدن داشته‌اند، تصریح کرد: به این منظور سرمایه‌گذاری روی معادن یکی از بهترین گزینه‌ها برای دولت است و ایران در زمینه تبدیل سنگ‌‌آهن به شمش‌آهن، ورق و میلگرد پیشرفت‌های بسیاری دارد، به گونه‌ای که ۸۵درصد گندله کشور در کارخانه‌های داخلی تولید می‌شود. اسماعیلی با اشاره به برخی اقدامات برای جلوگیری از خام‌فروشی مواد معدنی خاطرنشان کرد: برای این منظور، قانون مالیات فروش مواد خام در کشور حذف شده است. پیش از این برای فروش مواد خام به خارج از کشور مالیاتی پرداخت نمی‌شد که باعث تشویق فروش مواد خام به خارجی‌ها شده بود.
وی با بیان اینکه بیش از ۸۰درصد معادن کشور از نوع کوچک هستند، گفت: بیش از ۸۵درصد اشتغال در معادن کشور نیز مربوط به همین معادن کوچک است و در کنار توجه به معادن بزرگ، توجه به معادن کوچک اهمیت زیادی دارد.
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران افزود: در شورای معادن استان‌ها بحث شد تا در هر استانی، شورای معادن تشکیل و بخش قابل توجهی از وظایف به استان‌ها واگذار شود. در این زمینه استان‌ها نیز کم و بیش کار خود را شروع کردند.
وی با بیان اینکه نقشه راه معدن در ۷۲بند مصوب و در ۲۵شهریور۹۷ ابلاغ شد، عنوان کرد: کارگروه اجرای نقشه راه در وزارت صنعت، معدن و تجارت تشکیل شده و هر ۲هفته یک بار جلسه‌های آن برگزار می‌شود که یکی از برنامه‌های آن فعال‌سازی معادن کوچک است.
اسماعیلی گفت: مقرر شده است قانون نظام مهندسی معدن اصلاح و این طرح تا مهر نهایی شود. در این طرح آمده است که فارغ‌التحصیلان زمین‌شناسی در نخستین اقدام در نظام مهندسی عضو شوند.
وی اظهار کرد: در تبصره ماده ۳۵ رفع موانع تولید، تبصره‌ای اضافه شده است تا دارندگان پروانه بهره‌برداری بتوانند تا ۱۰درصد حقوق دولتی را به‌وسیله قرارداد با دانشگاه‌ها و موسسه‌های آموزشی به پژوهش اختصاص دهند.
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران اضافه کرد: بر این اساس از هزار و ۵۰۰میلیارد تومان حقوق دولتی ۱۵۰میلیارد تومان به پژوهش اختصاص می‌یابد.
وی با انتقاد از جذب بی‌رویه دانشجو در همه رشته‌ها گفت: ادامه روند جذب دانشجو با روند فعلی به صلاح کشور نیست و بنا به نظر من، انتقال بیکاری از میان فارغ‌التحصیلان کارشناسی به فارغ‌التحصیلان ارشد و دکتری در دانشگاه‌های غیردولتی خیانت است.

 

رتبه نخست آذربایجان غربی از نظر تنوع مواد معدنی در سطح کشور

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن آذربایجان غربی با بیان اینکه ۲هزار و ۱۶۴نفر در استان عضو این سازمان هستند، گفت: از این تعداد ۶۱۷نفر دارای پروانه اشتغال هستند.
محمدرضا عبدالله‌زاده افزود: ۷۲۹معدن در استان وجود دارند که از این تعداد ۴۰۸معدن فعال هستند و ۵۱نوع ماده معدنی در آنها تولید می‌شود.
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن آذربایجان غربی افزود: از این نظر رتبه نخست کشور به آذربایجان غربی اختصاص دارد و این استان از نظر تعداد معادن در جایگاه هفتم کشور است.

 

بهره‌برداری از ۱۱معدن جدید در آذربایجان غربی

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی با اشاره به اشتغال در معادن استان اظهار کرد: در ۴ماه نخست امسال ۱۱معدن جدید با استخراج سالانه ۳۰۸هزار و ۲۰۰تن مواد معدنی، سرمایه‌گذاری ۱۱۳هزار و ۹۹۱میلیون ریال و ایجاد اشتغال مستقیم برای ۱۱۵نفر به بهره‌برداری رسیده است.
محمد دهقان تصریح کرد: در حوزه اکتشافات معدنی در این مدت ۳۱پروانه اکتشاف و ۸گواهی کشف در استان صادر شده است.
سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی گفت: درحال‌حاضر ۲۱۳محدوده اکتشافی در آذربایجان غربی مشغول اکتشافات معدنی هستند که امید است در آینده نزدیک به بهره‌برداری برسند.

عناوین برگزیده