تاریخ: ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۴:۱۵
بازدید: ۲۳۷
کد خبر: ۵۰۷۵۹
سرویس خبر : محیط زیست

در برابر خاک ایران مسوول هستیم

می متالز - یکی از ذخایر ارزشمند کشور، معادن هستند که باید از آنها اصولی و علمی بهره‌برداری کنیم. خاک ایران سرمایه عظیم و غنی برای ما به ارمغان آورده که باید قدر آن را دانست.
در برابر خاک ایران مسوول هستیم

به گزارش می متالز، ازآنجایی‌ که معادن کشور در تامین معیشت و اقتصاد کل کشور تاثیرگذار هستند باید فعالیت معدنی پایدار انجام دهیم که بر پایه مسائل زیست‌محیطی و توسعه همه‌جانبه بنا شده باشد.
معادن نیاز اقتصادی جامعه را تامین می‌کنند و ما را به سمت خودکفایی سوق می‌دهند؛ بنابراین برای اینکه فعالان معدنی بتوانند فعالیت بلندمدت انجام دهند باید در حفظ، احیا و توسعه فضای سبز پیشگام شوند.
ما معادن را به‌عنوان ذخایر و سرمایه‌های ارزشمند کشور می‌شناسیم، به‌شرطی که به‌طور اصولی با رعایت مسائل زیست‌محیطی بهره‌برداری شوند. متاسفانه در سال‌های گذشته شاهد برداشت‌های غیرمجاز و غیراصولی بدون رعایت مسائل محیط‌زیستی و حفظ منابع طبیعی بوده‌ایم، در شرایطی که به حفظ ذخایر و گونه‌هایی که در تثبیت خاک موثر بوده‌اند، توجه چندانی نشده است. در اثر برداشت‌های بی‌رویه، رهاسازی نخاله‌ها و استفاده بهینه نکردن از ذخایر متاسفانه علاوه بر اینکه استفاده درستی از منابع نکرده‌ایم، چهره زشتی نیز به طبیعت و محیط‌زیست وارد کرده‌ایم.
دراین‌بین شاهد دسترسی نداشتن به فناوری روز در زمینه آلایندگی‌ها و تجهیز نکردن شبکه‌های سخت‌افزاری، به دانش روز بوده‌ایم.
نداشتن فناوری روز یکی از عوامل اصلی آلودگی‌ها به‌ویژه در حوزه هوا بوده است. در زمینه حقوق شهروندی نیز نتوانسته‌ایم هوای پاک را که حق طبیعی هر شهروندی است در اختیارش بگذاریم.
 بنابراین هدف هرگونه فعالیت معدنی باید حفظ محیط سبز باشد تا شاهد تعامل بین توسعه پایدار و تولید پایدار باشیم. ما نمی‌توانیم تولید پایدار داشته باشیم اما محیط‌زیست را نادیده بگیریم و به آن بی‌اعتنا باشیم. به‌این‌ترتیب نباید از محیط‌زیست به‌عنوان سرمایه ملی و میراث گذشتگان غفلت کرد چراکه ما وارث آیندگان و در برابر آنها مسوول هستیم.

رحمان وهاب‌زاده / مدیرکل دفتر ارزیابی عملکرد زیست‌محیطی سازمان محیط‌زیست

عناوین برگزیده