تاریخ: ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۱:۱۸
بازدید: ۲۱۵
کد خبر: ۵۰۸۷۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
فصل کوچ‌های موسمی در بورس

دیده‌بان بورس دوشنبه(28 مرداد)

می متالز - بازار سهام در حالی پا به معاملات امروز می‌گذارد که بازار جهانی همچنان سیگنال‌های موافقی ارسال نمی‌کند و سهم‌های مرتبط بورسی در جوی محافظه‌کارانه دادوستد می‌شوند. از آنجا که در دیگر بازارهای موازی هم فضا برای کسب سود مناسب نیست، سرمایه‌ها به دنبال اخباری نظیر افزایش سرمایه یا بهانه‌هایی از این دست، از یک گروه به گروهی دیگر یا از سهمی به سهم دیگر کوچ می‌کنند. انتظار می‌رود دست کم تا بروز نشانه‌های مثبت در بازار جهانی شاهد پیشروی بورس بر مبنای همین الگو باشیم.
دیده‌بان بورس دوشنبه(28 مرداد)

به گزارش می متالز، رفتار بازیگران بورسی در معاملات دیروز نشان داد که بازار در عین اینکه به تحولات درونی بنگاه‌ها و اخبار مرتبط با افزایش سرمایه نظر دوخته، به مخاطرات بازار جهانی هم بی‌اعتنا نیست. در این روز، گرچه فشار عمومی فروش شاخص کل را وادار به عقب‌نشینی از سقف تاریخی خود کرد اما جنبه‌های امیدبخشی هم در زیر پوست بازار به چشم می‌خورد. ویژگی مثبت معاملات روزهای اخیر تحرکات نسبتا وسیع سهامداران و جابه‌جایی حجم قابل توجهی از نقدینگی در گروه‌های مختلف بورسی است. ارزش معاملات خرد طی روز گذشته برای سومین جلسه متوالی در سطحی بالاتر از 1000 میلیارد تومان رقم خورد. چنین حدی از جابه‌جایی روزانه سهام حدود 20 درصد بالاتر از متوسط ارزش معاملات خرد از ابتدای تابستان است. گردش بالای وجوه در سایه ریسک‌های بازار جهانی نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران نه تنها میل خروج از بازار سهام را ندارند بلکه در جست‌وجوی کسب بازدهی در بازه‌های زمانی کوتاه تنها از گروهی به گروه دیگر به حرکت در می‌آیند.

سکون بازارهای رقیب

احتمالا سرمایه‌گذاران و دارندگان وجوه مازاد طی هفته‌های اخیر دریافته باشند که سهام تنها گزینه مطلوب در موقعیت کنونی بازارهاست. از بازار مسکن به دلیل غلبه رکود و بازار پول به دلیل جاماندن نرخ بازدهی سپرده‌های بانکی از تورم که بگذریم‌، در بازار ارز و سکه هم خبری از رشدهای شتابان سال گذشته نیست. بیش از یک ماه است که دلار به مرکزیت نرخ 12 هزار تومانی تن داده و امکان انحراف معنادار از میانگین خود را نیافته است.

سکون آرامش‌بخش دلار که حاصل عقب‌نشینی بازارساز در سرکوب تورم و پایین نگه‌داشتن مصنوعی نرخ‌های ارز بوده، در معاملات بورس کالا و متعاقبا سهام وابسته بورسی به شکل تعادلی نسبتا پایدار نمایان شده است. گرچه همچنان گروهی از تحلیلگران با نظر به دورنمای افت بهای نفت و فشار بر دولت برای تامین کسری بودجه، احتمال عبور رو به رشد دلار از این منطقه مرده را بالا می‌دانند، اما رویکرد مخالف با توجه به لنگر سنگین نرخ‌های نیمایی و راه‌اندازی قریب‌الوقوع بازار متشکل ارزی از حرکت بازارساز به سمت یکسازی نرخ‌های ارز صحبت به میان آورده و بنابراین، ظرفیت رشد دلار در افق زمانی میان‌مدت را محدود می‌داند. در این تقابل تحلیلی است که بازار سهام انتظار هر گونه تلنگر از سوی بازار جهانی و یا حذف دلار موسوم به 4200 تومانی را از چرخه قیمت‌گذاری کالاهای ضروری می‌کشد. امید به رفع این دو مانع است که سرمایه‌های خرد همچنان در حال تحرک در بین صنایع بورسی و عدم خروج جدی از زنجیره معاملات سهام است.

نگاه خیره به نشست بانک‌های مرکزی

چنان که دیدیم، شاخص‌های جهانی نفت، فلزات و سهام در اواخر هفته گذشته تحت تاثیر آمار بسیار ضعیف تولیدات صنعتی چین در میدان نبرد تجاری تحت فشار قرار گرفتند. ترس از رکود که بانک‌های مرکزی تقریبا تمام اقتصادهای بزرگ و نوظهور را به اعمال سیاست‌های انبساط پولی واداشته در هجوم سرمایه‌ها به پناهگاه‌هایی چون طلا و اوراق خزانه آمریکا خودنمایی کرد. البته تلاش ترامپ برای کاهش سطح تنش با چین تا حدودی جو عمومی بازارها را بهبود بخشید اما نتوانست ترسی که از رکود بر بازرهای کالایی و مالی دنیا سایه افکنده را رفع کند. حال، در بازگشایی نسبتا آرام بازارهای شرق آسیا در بامداد امروز- دوشنبه- نگاه‌ها به واکنش فدرال رزرو در خصوص روند نگران‌کننده نرخ بازدهی اوراق خزانه معطوف شده است.

اعضای فدرال رزرو قرار است در نشست سالانه خود در پایان این هفته-پنج‌شنبه- ضمن رای به کاهش 0.25 واحد درصدی نرخ بهره، سرخط‌ سیاست‌های پولی خود را برای ماه‌های آتی اعلام کنند. انتظار بازارها بر این است که بانک مرکزی آمریکا برای تسهیل وضع کنونی با نظر به انطباق نرخ تورم در ماه گذشته(افزایش نرخ تورم به سطح 2.2 درصد) با نرخ هدف خود رای به کاهش بیشتر نرخ بهره دهد. گرفتن چنین تصمیمی به مثابه تسلیم مقامات پولی آمریکا به تنگنای مالی موجود و در نتیجه، افت شاخص دلار و تقویت تقاضای غیردلاری برای کالاهای پایه‌ای چون نفت و فلزات است. همزمان با فدرال رزرو، بانک مرکزی اروپا هم صورت‌جلسه نشست خود در ماه جولای را منتشر می‌کند. این بانک نیز طی روزهای اخیر سیگنال‌هایی در راستای اعمال سیاست انبساطی به بازارها ارسال کرده است. تضعیف یورو در هفته گذشته را می‌توان پیامد چنین فضایی بر اقتصادهای اروپایی دانست که اثرات آن از طریق فشار دلار بر بازارهای کالایی و متعاقبا بورس تهران منعکس می‌شود.

رویدادهای خبری از نگاه «دنیای بورس»

الف) کلان: دیروز خبرگزاری‌ها اعلام کردند براساس تصاویر منتشر شده نفتکش ایرانی آدریان دریا از تنگه جبل الطارق حرکت کرد. در رویداد دیگری محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران به منظور دیدار و رایزنی با مقامات فنلاند، وارد هلسینکی شد. به گفته ظریف فنلاند از گذشته طرحی برای گفتگو درخصوص خلیج فارس داشت که تقریبا مشابه طرحی است که از سوی ایران مطرح شده است. پیش‌تر وزیرخارجه ایران درباره سفرش به کویت گفته بود: با مقامات کویتی درباره گفت‌وگوهای منطقه‌ای با حضور بازیگران منطقه و بدون اتکا به بازیگران خارجی رایزنی کردیم. محمدجواد ظریف شنبه شب در سفری یک روزه به کویت در توییتی درباره این سفر نوشت: مذاکرات خوبی با «نواف جابر الصباح» ولیعهد و «شیخ صباح الخالد الحمد الصباح» وزیرخارجه کویت داشتم. در همین حال روزنامه ژاپن تایمز روز یکشنبه نوشت: وزیر امور خارجه ایران اواخر ماه آگوست (اوایل شهریورماه) به توکیو سفر می‌کند.

در همین‌حال دونالد ترامپ دیروز در فراری روبه‌جلو ادعا کرد: ایرانی‌ها مردم با غرور و افتخاری هستند و من این را درک می‌کنم اما این احساس را دارم که شاید مسئله ایران حل شود، شاید هم نشود. بر مبنای ادعای رئیس جمهور امریکا آنها واقعا در حال عملکرد بدی هستند. آنها را در حال فروش نفت نیستند. با وجود این که ما این تحریم را اعمال کردیم، نفت بسیار کمتر از قیمتی که ما فکرش را می کردیم،در حال فروخته شدن است. (فروش نفت) مثل چکه است و آنها بسیار می خواهند به توافق برسیم اما فقط نمی دانند که چگونه تماس بگیرند(!) زیرا آنها مردم با غرور و افتخاری هستند و من این را درک می کنم اما من این احساس را دارم که شاید مسئله ایران حل شود و شاید هم نشود.

دیروز همچنین علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی اعلام کرد: میزان غنی سازی ما از ۳۰۰ کیلو به ۳۷۰ کیلو رسیده و روی سانتریفیوژ‌های نسل‌های IR۶ و IR۷ کار کرده ایم و همچنین IR۸ را نیز در دستور کار داریم

ب) صنایع: قیمت پایه محصول‌های پلیمری و شیمیایی از سوی دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی براساس قیمت‌های جهانی برای مبادله در بورس کالا به نرخ دلار  11350.5 تومان اعلام شد. براساس این گزارش، هفته پیش قیمت‌های جهانی برای مبادله در بورس کالا بر اساس دلار 11445.2 نومان اعلام شده بود.

ج) شرکت‌ها: در پی استعفای بهزاد محیط مافی از سمت مدیرعاملی شرکت داروسازی زهراوی (زیرمجموعه تیپیکو)، مدیرعامل تیپیکو در حکمی حسین اسلامی را به‌عنوان سرپرست این شرکت منصوب کرد. همچنین بابک ثقفی، مدیرعامل صنایع ماشین‌های اداری ایران با اشاره به عوامل بقای شرکت بعد از تحریم‌ها از افزایش ۵۰۵ درصدی قیمت سهم، برنامه افزایش سرمایه 167 درصدی و عرضه اولیه سهام سه زیرمجموعه خبر داد.

سعید محمد علیزاده، مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس با اعلام چهارمین تمدید تعلیق نماد بانک ملت، زمان تقریبی بازگشت این بانک به تابلو معاملات را اعلام کرد. همچنین جدیدترین هتل شمال تهران با تسهیلات بانک گردشگری به زودی راه اندازی می‌شود.

گروه صنعتی ایران‌خودرو دیروز، همزمان با پنجمین روز تعطیلات تابستانی، در اقدامی بی‌سابقه موفق به تحویل ۴ هزار و ۲۶۶ دستگاه خودرو به مشتریان شد.

عناوین برگزیده