تاریخ: ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۱:۲۱
بازدید: ۱۵۳
کد خبر: ۵۰۸۷۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

صنایع پیشتاز در افزایش سرمایه بورسی‌ها

می متالز - در پی بررسی بحث افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی، صنایع پیشتاز در صنایع بورسی موردتوجه قرار گرفتند.
صنایع پیشتاز در افزایش سرمایه بورسی‌ها

به گزارش می متالز، در بین نمادهایی که در حال‌حاضر پذیره‌نویسی برای افزایش سرمایه دارند، شرکت‌های مربوط به دو صنعت دارو و سیمان بیشترین موارد را به خود اختصاص داده‌اند. اتفاقا یکی از مواردی که درباره شرکت‌های این دو صنعت از سوی فعالان بازار در نظر گرفته می‌شود، کم بودن نسبی سرمایه آنهاست که سبب پایین بودن شناوری آنها نیز می‌شود.

به‌دلیل پایین بودن شناوری، روزهایی که نمادهای این دو صنعت مورد استقبال خریداران قرار می‌گیرند، به سرعت به سمت صف خرید می‌روند و در مقابل روزهای منفی بازار، شاهد صف‌های فروش بعضا فرسایشی آنها هستیم. قبلا به برخی از شرکت‌های سیمانی زیرمجموعه تامین اجتماعی اشاره شده بود که سرمایه آنها از زمانی که در اوایل دهه ۸۰ شمسی وارد بازار سرمایه شده‌اند تا امسال تغییری نکرده و ثابت باقی مانده است.

ساختار مالی شرکت‌های صنعت دارو و به‌ویژه شرکت‌های زیرمجموعه تامین اجتماعی هم در سالیان گذشته آنچنان که باید اصلاح نشده است (البته شرکت‌های گروه برکت وضعیت مناسب‌تری دارند) که امید می‌رود از فرصت رونق بازار سرمایه استفاده کرده و اقدام به اصلاح ساختار مالی کنند تا در روزهای سخت که ممکن است پیش بیاید - همانگونه که در دو سه سال گذشته رخ داد - به سرعت به سمت کاهش سود چشمگیر و حتی زیان‌دهی نروند. دراین گزارش به وضعیت هفتگی افزایش سرمایه‌ها از مرحله صدور مجوز توسط سازمان بورس تا ثبت آن در اداره ثبت شرکت‌ها پرداخته می‌شود. حرف «ح» پس از نمادهای بورسی به معنی «حق‌‌تقدم» و حرف «ج» به معنی «سهام جایزه» است.

کاسپین ح: «داروسازی کاسپین تامین» در مجمع سالانه خود در اوایل تیرماه ۳۷۱ تومان سود نقدی به سهامداران داد و حدود یک ماه بعد در مجمع فوق‌العاده سرمایه خود را سه برابر کرده و از ۱۵ میلیارد تومان به ۴۵ میلیارد تومان رساند. نیمی از این افزایش سرمایه از محل سود انباشته به‌صورت سهام جایزه و نیمی دیگر از مطالبات و آورده نقدی است. یعنی سهامداران به ازای هر سهم از کاسپین که اول مرداد در پرتفوی خود داشته‌اند یک سهام جایزه و یک حق‌تقدم دریافت می‌کنند.

در گزارش هیات‌مدیره کاسپین هدف از افزایش سرمایه علاوه‌بر «اصلاح ساختار مالی»، «فراهم شدن زمینه انتقال سهم از فرابورس به بورس و استفاده از مزایای مالیاتی مربوطه» ذکر شده است و در مجوز سازمان بورس هم ذکری از «اجرای به‌موقع پروژه پرفیلد» به میان آمده است. «پرفیلد» (Pre Filled) درواقع «سرنگ از پیش پرشده» است که محتویات آمپول در کارخانه درون سرنگ قرار گرفته و آماده تزریق می‌شود تا نیاز به انتقال از بسته‌بندی شیشه‌ای به سرنگ نباشد. این نوع آمپول‌ها به‌خاطر رعایت موارد بهداشتی و نیز آسان بودن کاربرد، مورد استقبال قرار گرفته‌اند.

طرح مزبور که مدتی تقریبا متوقف بود، تا پایان سال گذشته بیش از ۵۰ درصد پیشرفت داشت و شرکت امیدوار است تا پایان امسال به بهره‌برداری نزدیک شود. کاسپین از زمان عرضه اولیه در دی‌ماه ۱۳۹۴ رشد چندانی نکرده بود که البته در یک سال گذشته و با بهبود وضعیت صنعت دارو، بازدهی مناسبی برای سهامداران خود داشت. حق‌تقدم کاسپین روز گذشته با در نظر گرفتن ۱۰۰ تومان واریزی، گرچه صف خرید داشت، اما بیش از ۲۰۰ تومان ارزان‌تر از خود سهم معامله می‌شد.

بپاس ج: «بیمه پاسارگاد» با اجازه‌ای که از مجمع فوق‌العاده قبلی داشت سرمایه خود را به میزان ۵۰ درصد، از حدود ۳۴۰ میلیارد تومان به حدود ۵۱۰ میلیارد تومان به‌صورت سهام جایزه افزایش داد. شرکت‌های بیمه بنابر مقررات مجبورند بخشی از تعهدات خود را با دریافت بیمه‌نامه‌های اتکایی به شرکت‌هایی در داخل و خارج کشور واگذار کنند تا درصورت ایجاد خسارت‌های بزرگ بتوانند به تعهدات خود عمل کنند. برخی از ریسک‌های موجود در بیمه‌نامه‌ها نیز توسط شرکت‌های بیمه اتکایی خارجی برگزار می‌شود چون میزان توانگری بیمه‌های اتکایی داخلی برای قبول چنین تعهداتی کافی نیست.

از شرکت‌های بیمه اتکایی داخلی که در بازار سرمایه هم حضور دارند، می‌توان به «بیمه اتکایی ایرانیان» (اتکام) - که برخی از سهامدارانش با بپاس مشترک هستند - و «بیمه اتکایی امین» (اتکام) اشاره کرد. گرچه برخی از شرکت‌های بیمه‌ای تنها به صدور بیمه‌نامه اتکایی مبادرت می‌کنند، اما بیمه‌های دیگر هم می‌توانند درصورت داشتن شرایط لازم اقدام به صدور بیمه‌نامه‌های اتکایی کنند. بیمه پاسارگاد با سرمایه جدید خواهد توانست بخشی (بیشتر) از بیمه‌نامه‌های اتکایی را که به شرکت‌های خارجی واگذار می‌شود قبول کند و ضمن سودآوری مناسب، از خروج ارز و نیز ریسک‌های سیاسی ناشی از مسائلی مانند تحریم هم جلوگیری کند.

شاملا ح: «معدنی املاح ایران» در مجمع فوق‌العاده اول مرداد ماه سرمایه ۲۱ میلیارد تومانی خود را با ۱۰۰ درصد افزایش به ۴۲ میلیارد تومان رساند. ۱۵ میلیارد تومان از این مبلغ (حدود ۷۱ درصد) از محل سود انباشته و ۶ میلیارد تومان (حدود ۲۹ درصد) از مطالبات و آورده نقدی بود. در واقع سهامداران شاملا به ازای هر ۷ سهم خود ۵ سهم جایزه و ۲ حق‌تقدم دریافت می‌کنند.

در مجمع سالانه اردیبهشت ماه این شرکت ۴۴۰ تومان سود نقدی تقسیم شده بود که کمتر از ۳۰ تومان آن می‌تواند صرف این افزایش سرمایه شود. هدف از این افزایش سرمایه اجرای طرح توسعه در محل فعلی کارخانه در گرمسار (استان سمنان) است. محصول اصلی شرکت در حال‌حاضر «سولفات‌سدیم» است که در دو مجتمع گرمسار و میقان (استان مرکزی) تولید می‌شود. ذخایر معدنی سولفات‌سدیم در استان سمنان کمتر از ۱۰ سال دیگر به اتمام می‌رسد. سولفات‌سدیم بیشتر در تولید پودرهای شوینده استفاده می‌شود و استفاده‌های محدودتری هم در برخی از صنایع دیگر دارد.

 شاملا برای ادامه حیات مجتمع گرمسار خود در سال‌های آینده، قصد دارد طرح تولید «سولفات پتاسیم» را که به‌عنوان کود کشاورزی استفاده می‌شود، به‌اجرا درآورد. در این طرح هم از زیرساخت‌های موجود در کارخانه گرمسار استفاده می‌شود و هم فرآیند تولید آن شبیه محصول فعلی شرکت یعنی سولفات‌سدیم است.

البته شرکت در سال ۱۳۸۴ و ۱۳۸۵ نیز دو طرح توسعه برای تولید نمک به دو روش تصفیه‌ای متفاوت را اجرا کرده است که به گفته شرکت از توان متخصصان خود شرکت در آن استفاده شده که در طرح جدید هم قابل انجام است. هیات‌مدیره پیش‌بینی کرده اجرای این طرح ۲ سال به طول بینجامد و بیش از ۱۳۰ میلیارد تومان در آن هزینه شود که ۶۰ میلیارد تومان از این مبلغ از تسهیلات بانکی، حدود ۵۰ میلیارد تومان از منابع داخلی شرکت و بقیه هم از افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی فعلی استفاده می‌شود.

مجتمع گرمسار شاملا در سال ۱۳۷۳ به بهره‌برداری رسید و ۶ سال بعد مجتمعی با دو خط تولید در کنار «تالاب میقان» واقع در استان مرکزی و نزدیک شهر اراک هم شروع به‌کار کرد که عملکرد آن در چند سال اخیر مورد اعتراض طرفداران محیط‌زیست قرار گرفته است. شرکت ضمن اینکه هرساله مبالغی را به سازمان محیط‌زیست بابت عوارض آلایندگی می‌پردازد، تلاش دارد با انجام اقداماتی از یکسو فعالیت خود را با بوم‌زیست (اکوسیستم) آن منطقه سازگار کند و از سوی دیگر بخشی از درآمد خود را در همین منطقه صرف ایجاد یک منطقه گردشگری کند. گفته می‌شود ذخایر موجود در تالاب میقان بزرگ‌ترین منبع سولفات‌سدیم در کشور است و شاملا توانسته مطابق مجوز اولیه ۱۰ سال از تالاب میقان برداشت کند و گرچه پروانه بهره‌برداری را تمدید کرده، اما هنوز از عدم ایجاد مشکلات بر سر راه این مجتمع مطمئن نیست.

نماد حق‌تقدم شاملا سه هفته پیش حدود ۲۷۰۰ تومان کشف قیمت شد و در بازار سبز پس از آن ۳۶۰۰ تومان را هم دید و حتی در روز چهارشنبه از قیمت خود سهم با در نظر گرفتن ۱۰۰ تومان واریزی، حدود ۴۰ تومان گران‌تر شد که البته در روزهای بعد متعادل شد.  در هفته گذشته مجوز افزایش سرمایه ۲۰ درصدی شرکت «تامین سرمایه لوتوس پارسیان» (لوتوس) از محل مطالبات و آورده نقدی صادر شد تا صرف «اصلاح ساختار مالی» و «تقویت توان عملیاتی» شرکت شود.

با این مجوز، سرمایه لوتوس از ۵۰۰ میلیارد تومان به ۶۰۰ میلیارد تومان در مرحله اول افزایش می‌یابد و مجمع فوق‌العاده می‌تواند افزایش مرحله دوم از ۶۰۰ میلیارد تومان تا هزار میلیارد تومان را به هیات‌مدیره تفویض کند تا طی دو سال آینده اجرایی شود. «لابراتورهای سینادارو» (دسینا) ۱۱۴۰ تومان از حراج هر حق‌تقدم استفاده‌نشده به‌صورت خالص به‌دست آورد که آن را به حساب دارندگان آن واریز خواهد کرد.

«بورس کالای ایران» (کالا) افزایش سرمایه جدید خود را که ۵۰ درصد سرمایه قبلی و به‌صورت سهام جایزه بود، ثبت کرد. معاملات اولیه حق‌تقدم «کارخانجات داروپخش» (دارو) و «ارتباطات سیار» (همراه) در هفته گذشته به پایان رسید. حراج حق‌تقدم «کارت اعتباری ایران کیش» (رکیش) پیش از اتمام مهلت، با استقبالی که از آن صورت گرفت چهارشنبه گذشته به اتمام رسید.

عناوین برگزیده