تاریخ: ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۱:۴۸
بازدید: ۱۹۶
کد خبر: ۵۰۸۹۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

گره کور بلاتکلیفی بر کارخانه سیمان خرم‌آباد

می متالز - بلاتکلیفی کارخانه سیمان خرم‌آباد و ۴۶ هزار سهامدار آن پس از گذشت ۱۴ سال به کابوسی تبدیل شده است، کلاف سردرگمی که چنان به هم پیچیده که باز شدن آن به نظر کاری سخت و دشوار است.
گره کور بلاتکلیفی بر کارخانه سیمان خرم‌آباد

به گزارش می متالز، سال ۸۲ بود که خبرهایی مبنی بر افتتاح کارخانه سیمان در استان پیچید، اما حال با گذشت حدود ۱۴ سال این پروژه همچنان در بلاتکلیفی به سر می‌برد.

کارخانه سیمان خرم‌آباد از همان ابتدای کار با چالش‌هایی مواجه بود که از جمله می‌توان به جانمایی آن اشاره کرد، از نگاه برخی، مجاورت کارخانه با نیروگاه اشتباه بوده که بالاخره و پس از کش و قوس‌های فراوان این مشکل رفع شد، اما گویا قرارنیست این کارخانه که راه‌اندازی آن بنابر اظهارنظر بسیاری می‌توانست توسعه و رونق اقتصادی استان را به دنبال داشته باشد به سرانجام مطلوبی برسد.

در حالی سرنوشت کارخانه سیمان خرم‌آباد به رویایی تبدیل شده که کارخانه سیمان نهاوند با وجود اینکه دو سال پس از سیمان خرم‌آباد عملیات اجرایی آن آغاز شده اکنون ۶ سال از بهره برداری آن می‌گذرد.

بیش از یک دهه است که مسؤولان لرستان در برهه‌های مختلف از مشکلات این کارخانه سخن به میان می‌آوردند، اما نتیجه‌ای در برنداشته، هرکدام از طرفین از بانک سپه گرفته تا مدیرعامل پروژه، صنعت و معدن و استانداری خود را صاحب حق دانسته و دیگری را به کم‌کاری متهم می‌کنند، غافل از اینکه دود این موضوع به چشم مردم استان می‌رود، مردمی که بیکاری بزرگترین معضل آن‌ها شده است.

نکته قابل تامل، عدم ورود مدیریت ارشد استان برای رفع مشکلات پیش روی کارخانه سیمان است، استانداری ظاهرا خارج از گود ایستاده و دغدغه‌ای برای تعیین تکلیف  این پروژه از خود نشان نمی‌دهد، این در حالی بوده که ۴۶ هزار سهامدار مطالبه‌شان مشخص شدن و ضعیت کارخانه سیمان است.

برای اطلاع از آخرین وضع کارخانه سیمان خرم‌آباد با یکی از سهامداران کارخانه، مدیرعامل پروژه، معاون اعتباری بانک سپه لرستان، رئیس سازمان صمت، مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان و رئیس اداره طرح و برنامه‌ریزی سازمان صمت گفت‌وگویی ترتیب داده‌ایم که امیدواریم ماحصل این گزارش گامی در راستای رفع مشکلات پیش روی این کارخانه باشد، البته تلاش زیادی برای گفت‌وگو با مدیرکل جذب و حمایت سرمایه‌گذاری استانداری انجام دادیم اما از وی پاسخی دریافت نکردیم.

نظارتی بر پروژه سیمان خرم‌آباد نیست

یکی از سهامداران کارخانه سیمان خرم‌آباد که از بلا تکلیفی ۱۳ ساله این پروژه گلایه‌مند است، به فارس گفت: با وجود نزدیک به ۱۴ سال اما شاهد اتفاق مثبتی در خصوص راه‌اندازی نبوده‌ایم و نمی‌دانیم برای پیگیری مطالبات‌مان باید به کجا مراجعه کنیم.

کریمی افزود: هیچ نظارت در مورد پروژه‌ها از جمله سیمان خرم‌آباد وجود ندارد ما پولی را به عنوان آورده پرداخت کردیم اما ۱۴ سال است که منتظر نتیجه کار هستیم.

شاهد بلا تکلیفی کارخانه سیمان هستیم

رئیس اداره طرح و برنامه‌ریزی سازمان صمت لرستان با اشاره به اینکه شرایط کارخانه سیمان همان شرایط قبلی است، عنوان کرد: با وجود برگزاری جلساتی و انجام یک سری زیرساخت‌ها و خرید ماشین‌آلات اما شاهد بلا تکلیفی کارخانه سیمان هستیم.

علی شیخ مرادی گفت: ۴۶ هزار سهام‌دار این کارخانه هر کدام در منطقه‌ای بوده و از یکدیگر بی‌خبر هستند و نقشی در تعیین هیات مدیره و مدیرعامل ندارند، این سهامداران حدود ۱۲ میلیارد تومان هنگام پذیره نویسی آورده‌اند، زمین کارخانه را نیز راه و شهرسازی با قیمت پایین در اختیار مدیرعامل قرار داده است.

وی با بیان اینکه مبلغ ارزی مصوب کارخانه ۲۴ میلیون یورو و مبلغ ریالی حدود ۳۰ میلیارد تومان بود، تصریح کرد: مدیرعامل کارخانه ۲۲ میلیون یورو در بخش ارزی و ۶ میلیارد تومان ریالی را دریافت کرده است.

رئیس اداره طرح و برنامه ریزی سازمان صمت با بیان اینکه برای تکمیل پروژه ۱۵۰ میلیارد تومان در بخش ریالی نیاز است، افزود: اما بانک به دلیل عمل نکردن مدیرعامل به تعهداتش برای پرداخت تسهیلات پای کار نیست، از سوی دیگر اما مدیرعامل مدعی است که بانک به تعهدات خود عمل نکرده است.

شیخ مرادی معتقد است کلید حل مشکلات کارخانه سیمان در دست بانک سپه است که یا باید تهسیلات را در اختیار خدری قرار دهد یا اینکه کارخانه را تملک  و به دیگری واگذارکند.

نیازمند خرد جمعی برای رفع مشکل کارخانه سیمان هستیم

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان نیز با اشاره به اینکه کارخانه سیمان خرم‌آباد یک ظرفیت است، بیان کرد: برای حل مشکل کارخانه سیمان خرم‌آباد نیاز به اجماع  فنی و تخصصی و هم‌افزایی بین دستگاه‌های مرتبط و مدیرعامل پروژه است.

بهزاد منصوری خاطرنشان کرد: اگر دستگاهی مشکلی را مطرح می‌کند باید راهکار نیز ارائه کند، برخی دستگاه‌ها باید از اختیارات خود استفاده و ریسک کنند.

وی تاکید کرد: کارخانه سیمان درحال حاضر به عنوان یک ظرفیت محسوب می‌شود، بنابراین یک خرد جمعی با دستور کار واحد برای رفع مشکل کارخانه سیمان نیاز است.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان با اشاره به اینکه باید به دنبال رفع مشکل بود و نه مشکل تراشی، تصریح کرد: کارخانه سیمان خرم‌آباد از جمله پروژه‌هایی است که می‌تواند در اقتصاد منطقه تاثیر گذار و تغییرات محسوسی در خرم‌آباد ایجاد کند، بنابراین راه اندازی و ورود آن به چرخه تولید استان از اولویت‌های ما است.

متضرر شدن استان از بلا تکلیفی یک پروژه

رئیس سازمان صمت لرستان با بیان اینکه مدیرعامل این کارخانه جز وقت تلف کردن هیچ اقدام اساسی انجام نداده، اظهار کرد: خدری ده سال است سر یک جمله برای افزایش سرمایه اولیه خود با بانک کشمکش دارد و دراین میان تنها استان متضرر می‌شود.

محمدرضا صفی خانی افزود: چندین بار در ستاد تسهیل و شورای نظارتی موضوع تعیین تکلیف پروژه توسط بانک سپه مطرح شد، اگر با این شرایط با مدیرعامل کارخانه پیش برویم نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود.
وی در مورد مشکل معدن کارخانه نیز توضیح داد: کارخانه یک سری معادن داشته که با وجود کامل نبودن استعلام پروانه اکتشاف صادر شده، اما برای دریافت پروانه بهره‌برداری شرایطی مانند ارائه طرح و ذخایر نیاز است که تاکنون اتفاق خاصی نیفتاده است، البته با توجه به اهمیت این پروژه سازمان صمت استان محدوده معدنی را بلوکه و نگهداری کرده تا درصورت شروع به کار در این زمینه مشکلی وجود نداشته باشد.

ضرورت حمایت مدیریت ارشد استان از کارخانه سیمان

رئیس سازمان صمت استان با بیان اینکه مستندات موجود است و هرکاری از دستمان برآمده انجام داده‌ایم، خاطرنشان کرد: ما به وظایف بخشی خود خوب عمل کرده‌ایم، اما برای تسهیل  امور و برقراری تعامل بین دستگاه‌ها نیاز به حمایت مدیریت ارشد استان است.

وجود دست‌های پشت پرده برای مانع تراشی کارخانه سیمان

مدیرعامل کارخانه سیمان خرم‌آباد اما مسائل را به گونه دیگری بیان می‌کند، وی با اشاره به اینکه  دست‌هایی پشت پرده است که نمی‌گذارند این صنعت با وجود هزینه و پیشرفت در خرم‌آباد پا بگیرد، اظهارکرد: دراستان خواسته یا ناخواسته برخی مدیران استانی نیز به این موضوع دامن می‌زنند به شکلی که این پروژه با وجود موفقیت‌های متعدد سال‌ها بلا تکلیف مانده است.

محمد خدری تاکید کرد: با وجود تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت از تولید اما مجموعه مدیریتی استان نه تنها کوچکترین حمایتی از تولید انجام نمی‌دهند بلکه عده‌ای به دنبال این هستند که سیمان خرم‌آباد از صفحه روزگار محو شود و تاکنون نیزموفق شده‌اند جلوی پیشرفت پروژه را بگیرند.

وی افزود: در جلساتی که با بانک برگزار می‌کنیم پاسخشان این است که مجموعه مدیریت استان از ما خواسته کاری نکنیم.

مدیرعامل پروژه با بیان اینکه برای رفع سوءتفاهم مالی بین ما و بانک سپه کارشناسانی انتخاب شد، عنوان کرد: چندین بار برای دریافت گزارش کارشناسان  به بانک مراجعه کردیم اما بانک می‌گوید تاکنون گزارشی در این مورد ارائه نشده است.

برخی خواهان افتتاح پروژه نیستند

خدری در مورد پروانه اکتشاف معدن نیز توضیح داد: پروانه اکتشاف داریم که در رهن بانک رفته کار شروع شده، اما با تغییر مدیریت استان رویکرد دستگاه‌ها هم تغییر پیدا کرده است، امروز برخی مصر هستند این کارخانه وجود نداشته باشد.

وی اما در مورد مطالبات سهامداران نیز گفت: در راستای صیانت از سهامداران و با توجه به اینکه بانک سپه به تعهدات خود عمل نکرده، دادخواستی از طرف کلیه سهامداران مبنی بر وارد کردن خسارت مطرح کرده‌ایم که در دادگاه مشغول پیگیری است و به محض دریافت نتیجه به سهامداران اعلام می‌کنیم.

مدیر عامل پروژه با اشاره به پیامدهای مثبت راه اندازی کارخانه سیمان خرم‌آباد، گفت: با افتتاح کارخانه حدود ۳۷۰  نفر به طور مستقیم و دو هزارنفر به طورغیر مستقیم مشغول خواهند شد، البته باید به این نکته هم اشاره کنیم که با فعالیت کارخانه شاهد رونق اقتصادی استان خواهیم بود.

خدری گفت: من  این آمادگی را دارم که همراه با مسؤولان استان در برنامه زنده رو در رو با مردم استان صحبت کنیم، اما از استاندار و دیگر مدیران دستگاه‌ها بپرسید برای این پروژه جز مصاحبه‌هایی که نتیجه‌ای در برنداشته است چه کاری انجام داده‌اید.

معاون اعتبارات بانک سپه لرستان نیز با اشاره به جزئیات فعالیت کارخانه سیمان خرم‌آباد گفت: این شرکت از سال ۸۲ با سرمایه اولیه هشت میلیارد و دویست میلیون ریال افتتاح شده که تمامی سهامی آن متعلق به محمد خدری و خانواده او بود، اما از سال ۸۵ پس از پرداخت تسهیلات با ارزیابی زمین طرح و ذخایر سرمایه کارخانه ۶۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون افزایش پیدا کرد.

سعید ملکشاهی افزود: پس از پذیره‌نویسی ۴۶ هزار سهامدار که ۱۰۷ میلیارد و ۱۶۹ میلیون ریال بود سرمایه شرکت به ۱۷۱ میلیارد و ۵۶۹ میلیون ریال افزایش و نوع شرکت از سهامی خاص به سهامی عام تغییر پیدا کرد و ۴۶ هزارسهامدار اضافه شد.

وی تسهیلات پرداختی ارزی اولیه کارخانه را ۲۳ میلیون  و۹۲۲  و ۱۳۹۷ یورو یعنی معادل ۹۰ درصد مبلغ پروفرما (فاکتور اولیه) عنوان و تصریح کرد: تسهیلات ریالی پروزه نیز ۲۰۰ میلیارد ریال بود، البته این تسهیلات از طریق تهران بوده و ما تنها واسطه بودیم، در واقع بانک با وجود کش و قوس‌های متعدد به تعهدات خود عمل کرده است.

معاون اعتبارات بانک سپه لرستان با اشاره به اینکه حدود دوسال پیش ۵ بند را برای مدیرعامل کارخانه مشخص کردند، گفت: درصورت افزایش سرمایه شرکت به ۳۴۰ میلیارد ریال، انصراف از شکایت علیه بانک، تعیین تکلیف بدهی مالیاتی، تمدید مجوز اکتشاف معدن و ارائه برنامه زمان بندی و مالی دارای قابلیت اجرایی بانک برای ارائه تسهیلات همکاری می‌کند.

ملکشاهی با بیان اینکه مدیرعامل پروژه تاکنون هیچ کدام از این موارد را ارائه نکرده است، افزود: در جلسه شورای تامین استان قرار بود خدری سرمایه‌گذاری که تخصص لازم را داشته باشد به ما معرفی کند که در این مورد نیز کاری انجام نداده است.

وی تاکید کرد: بانک در عین حال که اقدامات اولیه را علیه مدیرعامل کارخانه سیمان خرم‌آباد در دستور کار قرارداده، اما برای همکاری نیز از آمادگی کامل  برخوردار است.

معاون اعتبارات بانک سپه خاطرنشان کرد: از یک طرف ۴۶ هزار سهامدار پول خود را وسط گذاشته‌اند و دستشان به جایی نمی‌رسد، از طرفی این کارخانه صنعتی برای استان است که توجیه اقتصادی دارد.

ملکشاهی تاکید کرد: به نظر می‌رسد خدری کننده کار نیست زیرا در غیر این‌صورت از سال ۸۲ تاکنون پروژه تکمیل می‌شد.

عناوین برگزیده