تاریخ: ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۲:۵۶
بازدید: ۲۰۸
کد خبر: ۵۰۹۳۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
عضو کمیسیون انرژی مجلس از جلوگیری از خودتحریمی با تصمیمات اشتباه می گوید:

وزیر صمت در خصوص مسائل مربوط به حوزه فروش محصولات فولادی باید پاسخ مناسبی بدهند/ ادامه این وضعیت ورشکستگی و کاهش تولید شرکت‌های فولادی که سهام آن متعلق به سهام عدالت و مردم است را به همراه دارد

می متالز - عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: خام فروشی و تک محصولی نگه داشتن کشور به معنای همان ایجاد بستر تحریم کشور است که البته می‌توان آن را دلیل اصلی تحریم نیز دانست.
وزیر صمت در خصوص مسائل مربوط به حوزه فروش محصولات فولادی باید پاسخ مناسبی بدهند/ ادامه این وضعیت ورشکستگی و کاهش تولید شرکت‌های فولادی که سهام آن متعلق به سهام عدالت و مردم است را به همراه دارد

به گزارش می متالز، صادرات مواد خام معدنی به رقیبی برای صنعت فولادسازی کشور بدل شده است. در شرایطی که برنامه جامع تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در سال ۱۴۰۴ به وضوح نیاز کشور به مواد معدنی را مشخص ساخته است، با این حال، بسیاری از شرکتهای دولتی و خصوصی صادرات سنگ آهن خود را چه به شکل دانه بندی و چه به صورت کنسانتره و گندله در سالهای اخیر افزایش داده اند.

بر طبق پایش های انجام شده در طرح جامع فولاد، میزان ذخائر قطعی کشور در سال ۱۴۰۴ برابر با ۱.۹ میلیارد تن خواهد بود که این میزان بسته به نرخ بهره گیری از ظرفیت فولادسازی کشور برای نیاز ۱۰ تا ۱۵ سال کشور کافی خواهد بود. بدان معنا که ایران تا سال ۱۴۱۹ تبدیل به وارد کننده سنگ آهن خواهد شد.

هدایت‌الله خادمی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به بخشنامه های شتابزده وزارت صمت در محدود کردن معادن و فولاد سازان در شرایط کنونی کشور، گفت: سهام شرکت‌های فولاد مبارکه و ذوب آهن اصفهان متعلق به سهامداران سهام عدالت و دولت است بنابراین با دستورات اشتباه وزارت صنعت، حقوق مردم تضییع می شود.

وی گفت: به دلیل اتخاذ سیاست های اشتباه در حال حاضر قیمت آهن قراضه در بازار از ورق و شمش تولیدی بالاتر است که این موضوع با منطق سازگار نیست و تنها با رانت جویی یک عده خاص سازگار است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه نباید با تصمیمات اشتباه دچار خودتحریمی شویم، گفت: خام فروشی و تک محصولی نگه داشتن کشور به معنای همان ایجاد بستر تحریم کشور است که البته می‌توان آن را دلیل اصلی تحریم نیز دانست.

وی در ادامه افزود: متاسفانه مسوولان قبل از آنکه ارتباط خود را با اروپا و غرب را تسهیل کنند این ارتباط که حتی با کشورهای همسایه نیز دچار مشکل شده را باید رفع کنند، در حالی که در گذشته کشورهای شرقی و همسایه بازار مناسبی برای صادرات تولیدات غیر نفتی بود ولی با سیاست ممنوع کردن صادرات و محدودیت های چشمگیر به بهانه حمایت از تولید داخلی، هم مواد اولیه به تولید کننده داخلی نمی رسد و هم اینکه صادرات مواد خام افزایش یافته حتی می توان با تفحص افزایش آمار قاچاق مواد خام را مشاهده کرد.

خادمی در پاسخ به این سوال که آیا دیدگاه اصلی وزارت صمت از بخشنامه های اخیر و محدود کردن قیمت گذاری مواد اولیه زنجیره فولاد در بورس در مجلس روشن است، گفت: وزیر صمت در خصوص مسائل مربوط به حوزه فروش محصولات فولادی باید پاسخ مناسبی بدهند،  چرا که ادامه این وضعیت، به ورشکستگی و کاهش ظرفیت تولید شرکت‌های فولادی که سهام آن متعلق به سهام عدالت و مردم است منجر می شود.

وی با تاکید بر اینکه برای مقابله با تحریم‌ها و جبران تحریم فروش نفت ایران باید به فکر افزایش و رونق صادرات غیرنفتی با ارزش افزوده بالا بود، اظهار کرد: دولت باید در تسهیل صادرات تولیدات داخلی و نه خام فروشی اقدامات لازم را انجام دهد تا غیر از بریدن دست سودجویان و دلالان حوزه صنعت بتواند چرخه اقتصادی و صنعتی کشور را از وابستگی به نفت خارج و صنعت را به شکوفایی حداکثری برساند.

عناوین برگزیده