تاریخ: ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۲:۰۱
بازدید: ۱۴۰
کد خبر: ۵۰۹۴۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رکوردشکنی‌های سهام با موج‌های کوتاه

نقشه نیمروز بورس دوشنبه (28 مرداد)

می متالز - نماگر اصلی بازار سهام در جلسه امروز سقف قبلی را نیز پشت سر گذاشت و با رشد 0.7 درصدی در آستانه ورود به کانال 263 هزار واحد قرار دارد. در کنار رشد 1855 واحدی شاخص کل، صعود بیش از هزار واحدی شاخص هم‌وزن از گرایش بیشتر معامله‌گران به سهام کوچک بازار خبر می‌دهد. نکته جالب آن که صعود شاخص و رشد قیمتی نمادهای موثر بر این نماگر را به سختی می‌توان به بهانه‌ها و انگیزه‌های مرتبط با سودآوری بنگاه‌ها نسبت داد.
نقشه نیمروز بورس دوشنبه (28 مرداد)

به گزارش می متالز، نگاهی بر فهرست نمادهای موثر بر شاخص کل امروز نشان می‌دهد که نمادهای صدرنشین بیش از هر چیز در حال واکنش با اخبار مرتبط با افزایش سرمایه هستند. «اخابر» و «همراه» با گمانه‌زنی روزهای اخیر در رابطه با به‌روز شدن ارزش دارایی‌ها همچنان بر مدار صعود ملموس قرار دارند؛ مساله‌ای که در رابطه با نمادهای بانکی نیز تا حدودی معتبر است.

«شپنا» همچنان بر موج افزایش سرمایه از محل سود انباشته و اندوخته‌ها برای دومین روز متوالی رشد قابل‌توجه قیمت سهم را به ثبت رسانده است و این در حالی است که تاکید‌های تحلیلی بر رشد کرک‌اسپردهای پالایشگاه‌ها در تابستان، به رغم کاهش قیمت نفت، نتوانسته بود بعد از مجمع عادی سالیانه این شرکت چندان از قیمت سهم حمایت کند.

«حکشتی» همچنان صورت مالی سال منتهی به خرداد 98 را ارائه نکرده است و برخی گمانه‌ها بر رشد سودآوری این شرکت طی سال جاری و سال آینده تاکید دارند که با توجه به پیچیدگی این صنعت، مشکلات تحریمی و عدم شفافیت‌های موجود به نظر می‌رسد صحت‌سنجی این گمانه‌ها باید به زمان انتشار صورت‌های مالی موکول شود. با این وجود آن‌چه بیش از پیش توجه به این نماد را رقم زده است به برآورد ارزش دلاری این شرکت باز می‌گردد که در نزدیکی کف‌های تاریخی خود قرار دارد و این مساله نیز انگیزه به‌روز کردن ارزش دارایی‌ها را از دریچه دیگری به نمایش گذاشته است.

 برکناری مدیرعامل ایران‌خودرو

در میان اخباری که در آخرین ساعت معاملات امروز منتشر شد خبر برکناری هاشم یکه‌زارع از مسند مدیریت عاملی ایران‌خودرو بازتاب گسترده‌ای داشت. مشکلات عدیده صنعت خودروسازی و وضعیت وخیم دو شرکت بزرگ این صنعت مدت‌هاست عیان شده است و از سوی دیگر بازار این محصول نیز تلاطم‌های عدیده‌ای را پشت سر گذاشته و می‌گذارد. باید دید تغییر سکاندار مدیریتی این شرکت می‌تواند تحولی در بزرگترین خودروساز کشور رقم بزند یا خیر. اگر چه نقش مخرب سیاست‌گذار خود بسترساز بسیاری از انحرافات در این صنعت است و لازم است در نگاهی کلان‌تر به اصلاح امور اقدام شود.

در سوی دیگر برخی اخبار حاکی از آن است که عباس علی‌آبادی مدیر سابق مپنا به سمت مدیریت ایران‌خودرو منصوب شده است.

در رابطه با این موضوع بیشتر بخوانید: جایگزینی احتمالی مدیر ایران‌خودرو

جولان نقدینگی؛ جزر و مد سهام

ارزش معاملات خرد بورسی در جلسه امروز نیز در حدود 1040 میلیارد تومان بود و مشابه دیروز بیشترین ارزش معاملات در نماد «شپنا» رقم خورد. نمادهای پرمعامله بعدی (از لحاظ ارزش معاملات) به ترتیب عبارتند از: «خودرو»، «وپاسار»، «اخابر» و «وپارس». در رابطه با تمامی این نمادها می‌توان رد پای افزایش سرمایه را جستجو کرد. این عامل سبب می‌شود تا همان‌گونه که طی روزهای اخیر مشاهده شد پس از یک موج کوتاه شاهد شکل‌گیری یک روند شناسایی سود در این نمادها باشیم تا بعد از آن بار دیگر موج هیجانی دیگری رقم بخورد.

از جمله مختصات چنین دادوستدهایی، روندهای به شدت هیجانی است. تا آن‌جا که تعداد نمادهایی مه معاملات یک روز را در محدوده صف خرید به پایان می‌برند و روز بعد شاهد صف فروش هستند طی بازه اخیر پرشمار بوده است.

نکته آن‌جاست که جذابیت‌های سهام، از لحاظ تنوع، نقدشوندگی و امکان کسب بازدهی‌ بر اساس مولفه‌های بنیادی همچنان بورس را در قیاس با سایر بازارهای موازی جذاب می‌سازد. با این حال سکون محرک‌های بنیادی سهام و حجم بالای نقدینگی در جریان سبب شکل‌گیری روندهای هیجانی می‌شود.

همچنان برخی گروه‌ها واکنش‌هایی با پیش‌فرض تغییر در سیاست‌گذاری‌ها را به همراه دارند؛ اما این واکنش‌ها نیز بدون پشتوانه‌های رسمی و خبری به یک سیکل رفت و بازگشتی تبدیل می‌شود.

مهم‌ترین نکته آن است که تا زمانی که سایه نگرانی‌ها بر بازارهای جهانی و اقتصاد بین‌المللی سنگین است و از سوی دیگر انتظار تغییرات گسترده در نرخ ارز وجود نداشته باشد به نظر می‌رسد بازار سهام همچنان با محوریت گروه‌های کوچک و اخبار و گمانه‌ها پیش رود.

بنابراین آن چه می‌تواند این روند را مختل کند تغییر مسیر بازارهای جهانی و یا قدرت گرفتن جریان اطلاعاتی سهام است. در میانه هفته آتی شاهد انتشار گزارش‌های ماهانه مرداد خواهیم بود و بر این اساس امکان دارند روند فعلی به صورت مقطعی تغییر کند.

عناوین برگزیده