تاریخ: ۲۹ مرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۰۱:۲۴
بازدید: ۱۹۳
کد خبر: ۵۰۹۵۲
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

تحول در صنعت خودروسازی با نانو-تیوب‌های آلومینیوم-کربنی

می متالز - زمانی‌که درباره صنعت خودروسازی صحبت می‌شود، بحث فیبرهای کربنی به میان می‌آید چراکه نقش بسزایی در کاهش وزن خودرو ایفا می‌کنند اما فلز دیگری وجود دارد که برای صنعت خودروسازی بسیار اهمیت دارد و آن فلز مس است.
تحول در صنعت خودروسازی با نانو-تیوب‌های آلومینیوم-کربنی

به گزارش می متالز، در خودروهای جدید از فلز مس برای سیم‌کشی داخل خودرو استفاده می‌شود اما خودروسازان ترجیح می‌دهند ماده دیگری را جایگزین مس در سیم‌کشی خودرو نمایند.

رسانایی نانو- تیوب‌های آلومینیوم - کربنی همانند مس بوده و همزمان وزن خودرو را کاهش می‌دهند. شرکت ژاپنی یازاکی (Yazaki) در مرکز تحقیقات خود در کالیفرنیا، برروی این ماده جدید تحقیق کرده و سعی دارد ماده‌ای تجاری به بازار عرضه نماید.

در یک خودروی معمولی 60-30 پوند (وزنی) مس به‌کار رفته است. آلومینیوم بسیار سبک‌تر از مس است ولی در حالت خام خود برای سیم‌‌کشی خودرو مناسب نیست.

آلومینیوم تنها 60 درصد رسانایی مس و 30-25 درصد از استحکام کششی این فلز را دارد. لذا محققین سعی دارند با ترکیب آلومینیوم و نانو-تیوب‌های کربنی، ترکیبی بهتر از مس تولید کنند. نانو-تیوب‌ها، مولکول‌های استوانه‌ای شکل از اتم‌های کربن بوده که با آلومینیوم ترکیب می‌شوند. این مولکول‌ها استحکام و رسانایی آلومینیوم را افزایش می‌دهند. همچنین این نانو تیوب‌های کربنی، مقاومت حراراتی آلومینیوم را افزایش داده و آن‌را برای کاربرد در کابل باتری‌های ولتاژ بالا در خودروهای الکتریکی مناسب می‌سازند.

البته شایان‌ ذکر است که دستیابی به تمامی خواص ذکرشده در این ماده جدید حتمی نیست و خودروسازان به همان سبک‌وزنی بسنده می‌کنند. کاهش وزن خودرو، سرعت خودرو را افزایش داده و رسیدگی به آن‌را آسان‌تر می‌کند.

طی سال‌های اخیر، کاهش وزن خودرو در انواع خودروها مورد توجه قرار گرفته است چراکه کاهش مصرف سوخت اولویت داشته است. به‌نظر می‌رسد ترکیب جدید یکی از اولویت‌های صنعت خودروسازی قرار گیرد.

عناوین برگزیده