تاریخ: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۶:۳۰
بازدید: ۱۵۰
کد خبر: ۵۱۰۱۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
توسط محققان کشور صورت گرفت

دستیابی به دانش‌ فنی کنترل‌کننده‌ جرثقیل‌های صنایع سنگین

می متالز - محققان کشور به دانش فنی طراحی و ساخت کنترل کننده‌ جرثقیل‌های سقفی مورد استفاده در صنایع فولادسازی و صنایع سنگین دست یافتند این در حالی است که این تکنولوژی تاکنون از کشور آلمان وارد می‌شد.
دستیابی به دانش‌ فنی کنترل‌کننده‌ جرثقیل‌های صنایع سنگین

به گزارش می متالز، نوید سدری از محققان این طرح، جرثقیل‌ها را یکی از واحدهای صنعتی و تولیدی دانست و گفت: توجه به این بخش، افزایش بهره‌وری و سرعت تولید را در پی خواهد داشت؛ از این رو هر نوع ابداع و نوآوری در این امر موجب تسهیل در انتقال و افزایش سرعت جا به‌جایی اشیا خواهد شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر جرثقیل‌های صنعتی توسط کنترلرهای مکانیکی کار می‌کنند، اظهار کرد: این نوع کنترل‌ها نیاز شدید به روغنکاری دارند و بعضاً فرسوده هستند، ضمن آنکه حتی تعداد حرکت بر روی آنها نیز محدود است.

سدری، با بیان اینکه کنترلرهای مکانیکی تا ۱۰۰ بار قابل استفاده هستند، خاطر نشان کرد: این مشکل فنی باعث شده تا واحدهای صنعتی دچار مشکل شوند، بر این اساس برای رفع این چالش پروژه تحقیقاتی را اجرایی کردیم.

این محقق دستاورد این مطالعات را طراحی و ساخت کنترل کننده‌های تمام الکترونیکی و تمام دیجیتالی دانست و یادآور شد: این محصول نوعی "جوی استیک" صنعتی کنترل جرثقیل‌های بزرگ صنعتی است.

وی با تاکید بر اینکه سیستم طراحی شده یک کنترل کننده دیجیتال مغناطیسی است، افزود: کنترل کننده دیجیتال وظیفه تبدیل فرمان‌های دست راننده به سیگنال‌های الکتریکی را دارد و این سیگنال‌ها از طریق تابلو فرمان موجب حرکت جرثقیل در جهت و مسیر مورد نظر اپراتور می‌شود.

به گفته این محقق، در کابین یک جرثقیل معمولاً از چندین کنترل کننده مجزا به منظور اعمال هر حرکت به سمت بالا و پایین قلاب، چپ و راست پل، عقب و جلو و حرکت چرخشی استفاده می‌شود.

سدری، با بیان اینکه ساخت این محصول نمونه‌برداری از طرح‌های خارجی نیست و طراحی آن بر اساس نیازهای جرثقیل‌های صنعتی بوده است، گفت: با توجه به نبود قطعات مکانیکی، عمر کنترل کننده‌های دیجیتال مغناطیسی ساخته شده بسیار بیشتر و ۱۰ برابر عمر نمونه‌های مکانیکی خارجی است.

وی قابل استفاده بودن به صورت جامع برای تمام جرثقیل‌ها و تجهیزات دارای "دسته فرمان" را از دیگر مزایای این محصول نام برد و ادامه داد: در کوتاه‌ترین مدت می‌توان تغییرات لازم در تنظیمات سیستم را اعمال کرد.

سدری، بیشترین کاربرد آن را در صنایع فولاد و صنایع فوق سنگین برای کنترل کردن جرثقیل‌های سقفی ذکر و خاطر نشان کرد: تاکنون این سیستم از کشور آلمان وارد می‌شد و پشتیبانی‌های لازم در زمینه تعمیر آن صورت نمی‌گرفت و ما در این مطالعات توانستیم آن را به صورت کاملاً الکترومغناطیسی و با قابلیت‌های مختلف طراحی کنیم.

این طرح از سوی دکتر مهدی ترابیان اصفهانی و مهندس نوید سدری اجرایی شده است.

منبع: ایسنا
عناوین برگزیده