تاریخ: ۲۹ مرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۱:۱۶
بازدید: ۱۵۹
کد خبر: ۵۱۰۲۰
کیانپور مطرح کرد:

ظرفیت مناسب بندر چابهار برای جذب سرمایه‌های خارجی

می متالز - عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: بندر چابهار به عنوان یک بندر اقیانوسی، از ظرفیت های بسیاری برای جذب سرمایه برخوردار است، در شرایط کنونی کشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای پا به عرصه سرمایه گذاری در چابهار گذاشته اند.
ظرفیت مناسب بندر چابهار برای جذب سرمایه‌های خارجی

به گزارش می متالز، مجید کیانپور عضو کمیسیون عمران مجلس، با اشاره به چشم انداز مثبت توسعه بندر چابهار، گفت: بر اساس سند چشم انداز، این بندر باید به ظرفیت بارگیری و تخلیه 85 میلیون تن کالا برسد، البته روند توسعه این منطقه بسیار قابل قبول بوده، اما می توان  از ظرفیت های موجود برای تقویت این بخش استفاده کرد.

تخلیه و بارگیری سالانه 8/5 میلیون تن کالا در بندر چابهار

در شرایط کنونی بر اساس آمارها، بندر چابهار سالانه اقدام به بارگیری و تخلیه 8/5 میلیون تن می کند، البته توسعه این حوزه نیازمند تقویت زیرساخت های عمرانی منطقه است.

نماینده مردم درود و ازنا در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در شرایط کنونی بر اساس آمارها، بندر چابهار سالانه اقدام به بارگیری و تخلیه 8/5 میلیون تن می کند، البته توسعه این حوزه نیازمند تقویت زیرساخت های عمرانی منطقه است.

توسعه شبکه حمل و نقل ریلی و جاده‌ای لازمه توسعه بندر چابهار

وی گفت: یکی از مسائل در بحث توسعه بندر چابهار، توسعه شبکه حمل و نقل ریلی است، در شرایط کنونی بندر چابهار در مسیر توسعه قرار دارد، اما زیرساخت های منطقه از جمله جاده و خطوط ریلی در سطح مطلوب نیست و این موضوع موجب شده که بار ترافیکی حمل بار از بندر چابهار بر روی جاده های استان سیستان و بلوچستان قرار گیرد که این مسئله موجب افزایش آمار تصادفات در این منطقه شده است.

ظرفیت بندر چابهار برای جذب سرمایه‌های خارجی؛ رقابت هند، افغانستان و چین در عرصه سرمایه گذاری

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: از طرف دیگر بندر چابهار به عنوان یک بندر اقیانوسی، از ظرفیت های بسیاری برای جذب سرمایه های داخلی و خارجی برخوردار است، در شرایط کنونی کشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای از جمله هند، افغانستان و چین پا به عرصه سرمایه گذاری در چابهار گذاشته اند.

کیانپور ادامه داد: البته حجم سرمایه گذاری خارجی در بندر چابهار به میزان چشمگیر نرسیده، اما امید است که دیگر کشورها نیز از این ظرفیت برای انتقال کالا و تعاملات اقتصادی استفاده کنند.

تبدیل چابهار به هاب توزیع کالا در منطقه

عضو کمیسیون عمران مجلس، با اشاره به موضوعات مطرح شده درباره تمایل روسیه برای استفاده از بندر چابهار، گفت: ایران از فعالیت اقتصادی و سرمایه گذاری هر کشوری از جمله روسیه از مسیر بندر چابهار استقبال می کند، قطعا کشوری مانند روسیه با استفاده از ظرفیت های حمل و نقل ریلی، جاده ای و دریایی ایران و با اتکا به بندر چابهار، می تواند محصولات و کالاهای مورد نظر خود را به کشورهای منطقه ای و فرا منطقه ای ارسال کند.

عناوین برگزیده