تاریخ: ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۱:۴۵
بازدید: ۱۵۷
کد خبر: ۵۱۲۸۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
مدیرعامل شرکت آردان هرمزگان:

دولت برای جلوگیری از کمبود سنگ‌آهن، از بخش خصوصی حمایت کند

می متالز - مدیرعامل شرکت آردان هرمزگان گفت: ما از لحاظ ذخایر سنگ‌آهن غنی هستیم اما به تعداد معادن، واحدهای فرآوری وجود ندارد و به دلیل عوارض فروش صادراتی سنگ‌آهن، تمایل به سرمایه‌گذاری در این بخش از بین رفته است.
دولت برای جلوگیری از کمبود سنگ‌آهن، از بخش خصوصی حمایت کند

به گزارش می متالز، محمود چلبیانی، اظهار داشت: استخراج دو نوع سنگ‌آهن هماتیت و مگنتیت در کشور رواج دارد که سنگ آهنی که ما در آردان هرمزگان استخراج می‌کنیم، از نوع هماتیت بوده و ظرفیت تولید ما 50 هزار تن در سال است.

وی افزود: این دو نوع سنگ، هر دو در تولید فولاد کاربرد دارند اما در کارگاه‌های سیمان، تنها از سنگ‌آهن هماتیت استفاده می‌شود؛ به خاطر اینکه، در کارخانه سیمان، بر روی نوار نقاله‌ها، دستگاه مگنت درام وجود دارد که مگنتیت یا هر قطعه فلزی را از نوار نقاله خارج می‌کند. استفاده از مگنت درام، لازم است؛ به خاطر اینکه مواد اضافی ممکن است به آسیاب یا چکش‌های سنگ‌شکن، آسیب وارد کند.

مدیرعامل شرکت آردان هرمزگان با اشاره به اهمیت عیار سنگ‌آهن، بیان کرد: در کارخانه‌های سیمان، معمولا از سنگ‌آهن هماتیتی با عیار 60 درصد Fe2O3 و 42 درصد Fe استفاده می‌کنند و در صنایع فولاد، سنگ‌آهن‌های عیار 50 درصد به بالا کاربرد دارند. به طور کلی، عیار سنگ‌آهن در استان هرمزگان نهایتا به 50 درصد می‌رسد؛ لذا اگر سرمایه‌گذاری مناسبی برای فرآوری سنگ‌آهن انجام شود، می‌توانیم کنسانتره عیار بالا تولید کنیم.

چلبیانی با اشاره به ممنوعیت خام فروشی، اذعان کرد: از طرفی، با توجه به اینکه برخی از تولیدکنندگان سنگ‌آهن، امکان فرآوری تولیدات خود را ندارند، طبیعتا نمی‌توانند صادرات سنگ‌آهن خام یا کلوخه داشته باشند؛ از طرف دیگر، اگر عیار سنگ‌آهن پایین باشد، بازار فروش محدودی را در داخل خواهند داشت. واحد تولیدی ما نیز، از این قاعده مستثنی نیست و چند سال متوقف بود.

وی افزود: قانون دیگری که اخیرا در خصوص صادرات سنگ‌آهن وضع شده این است که تنها تولیدکننده می‌تواند تولیدات خود را صادر کند اما پیش از این، افرادی با کارت بازرگانی خود، نقش واسطه را در تجارت بین‌المللی ایفا می‌کردند و تولیدات را از معدن‌دار خریداری کرده و به مشتریان خارجی می‌فروختند.

مدیرعامل شرکت آردان هرمزگان در پاسخ به این سوال که چه میزان سرمایه برای فرآوری سنگ‌آهن نیاز است، تصریح کرد: برای راه‌اندازی واحد فرآوری حدود 20 تا 30 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری لازم است که متاسفانه تسهیلاتی در این خصوص به بخش خصوصی اعطا نمی‌شود. برای گرفتن وام از بانک، سند ملکی لازم بوده و نمی‌توان براساس اعتبار پروانه معدن، وام گرفت.

چلبیانی با اشاره به افزایش عیار سنگ‌آهن در فرآوری دانه‌بندی، اظهار کرد: تولید سنگ‌آهن دانه‌بندی عموماً به صورت خشک و بدون آب انجام شده و خوراک در دو یا سه مرحله خرد و توسط سرند به کلاس‌های دانه‌بندی مختلف تقسیم می‌شود. سپس با استفاده از روش‌های جدایش فیزیکی (عمدتاً به روش مغناطیسی) سنگ‌آهن پرعیار از باطله کم‌عیار جدا می‌گردد. این محصول، که سنگ‌آهن دانه‌بندی نامیده می‌شود، به علت پایین بودن عیار، قابل استفاده در سیستم احیای مستقیم نیست اما در کوره بلند کاربرد دارد.

وی در پاسخ به اینکه چه قوانینی بر قیمت‌گذاری حاکم است، بیان کرد: قیمت سنگ‌آهن قاعدتا باید بر اساس بازار جهانی تعیین شود اما در ایران براساس شمش تولیدی فولاد خوزستان، این قیمت‌گذاری انجام می‌شود. علاوه‌براین با توجه به اینکه در استان هرمزگان تعداد کمی کارخانه سیمان وجود دارد، فروش سنگ‌آهن هماتیتی به صورت مناقصه‌ای انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت آردان هرمزگان در پایان، اذعان کرد: ما از لحاظ ذخایر سنگ‌آهن غنی هستیم اما به تعداد معادن، واحدهای فرآوری وجود ندارد و به دلیل عوارض فروش صادراتی سنگ‌آهن، تمایل به سرمایه‌گذاری در این بخش وجود ندارد. لذا در آینده احتمال دارد با کمبود سنگ‌آهن فرآوری شده مواجه شویم و اقدام به واردات آن از کشورهای دیگر کنیم. دولت می‌تواند جهت جلوگیری از واردات احتمالی سنگ‌آهن در چند سال آینده، از تولیدکنندگان بخش خصوصی حمایت لازم را داشته باشد.

عناوین برگزیده