تاریخ: ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۷:۲۱
بازدید: ۱۳۷
کد خبر: ۵۱۳۲۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
انارکی تشریح کرد:

بودجه سال ۹۹ چه الزاماتی دارد؟

می متالز - نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزایش صادرات غیرنفتی، صرفه‌جویی ۱۰درصدی، رونق گردشگری و کاهش وابستگی به اقتصاد تک محصولی را به‌عنوان الزامات بودجه سال ۹۹ مطرح کرد.
بودجه سال ۹۹ چه الزاماتی دارد؟

به گزارش می متالز، احمد انارکی محمدی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درخصوص الزامات  بودجه سال 99، گفت: باید در تدوین بودجه های سالانه و برنامه های پنج ساله چندین سناریو در نظر گرفت و شرایط تحریمی را نیز در آن‌ها لحاظ کرد.

هنوز 35 تا 40 درصد از بودجه به درآمد نفتی وابسته است

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه وابستگی به نفت باید کاهش پیدا کند، افزود: کاهش وابستگی به اقتصاد تک‌محصولی یکی از تکالیف اصلی اقتصاد مقاومتی است، اما در اجرای این مهم موفق نبوده‌ایم و هنوز 35 تا 40 درصد از بودجه به درآمد نفتی وابسته است.

وی با اشاره به موانع بر سر راه تدوین بودجه کیفی، ادامه داد: دست دولت نیز در برخی از مسائل بسته است چراکه سالانه رقم قابل توجهی حقوق پرداخت می‌کند، درواقع بخش اعظم بودجه عمومی دولت صرف پرداخت حقوق و مزایای کارکنان می‌شود.

به گفته انارکی بخش دولتی به بانک‌ها بدهکاری داشته و معوقات بانکی وجود دارد و طرح‌های عمرانی نیمه‌کاره برای تکمیل به منابع مالی قابل توجهی نیاز دارند، لذا در این شرایط یکی از راه‌های دستیابی به بودجه بدون نفت کاهش هزینه‌ها است.  

این نماینده مجلس با بیان اینکه دولت باید پیشگام کاهش هزینه و افزایش بهره وری باشد، اظهار کرد: اگر مدیریت‌ها کارآمد شود کاهش هزینه‌ها را به دنبال داشته و می‌تواند منجر به افزایش بهره‌وری شود.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس توضیح داد: دولتی که 550هزار میلیارد تومان بودجه در سال 97 در اختیار داشت با کاهش فقط 10درصد هزینه‌ها، می‌توانست حدود 55هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی کند که این رقم به بودجه مورد نیاز پروژه های عمرانی نزدیک است بنابراین با صرفه‌جویی می‌توان بار بزرگی را از دوش کشور به زمین گذاشت.

دولتی که 550هزار میلیارد تومان بودجه در سال 97 در اختیار داشت با کاهش فقط 10درصد هزینه‌ها، می‌توانست حدود 55هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی کند که این رقم به بودجه مورد نیاز پروژه های نزدیک است.

افزایش صادرات غیرنفتی نیز باید در بودجه لحاظ شود

وی با بیان اینکه افزایش صادرات غیرنفتی نیز باید در بودجه لحاظ شود، توضیح داد: با توجه به نوسانات قیمت ارز و قیمت کنونی آن صادرات کالاهای تولید داخل باید در اولویت قرار گیرد.

80درصد صادرات شامل مواد خام می‌شود

انارکی با اشاره به اینکه 80درصد صادرات شامل مواد خام می‌شود در حالی که با مدیریت همین یک مورد، تبدیل این مواد خام به محصولات دیگر و رونق صنایع پایین‌دستی می‌توان ارزش‌افزوده چند برابری را به دست آورد، گفت: صادرات مواد پتروشیمی حدود 14 تا 17 میلیارد دلار است که اگر در داخل به محصولات مختلف تبدیل و سپس صادر شوند ارزش‌افزوده بیش از 30میلیارد دلاری خواهیم داشت.

سود 1000دلاری ورود هر گردشگر برای کشور

وی رونق تولید را مسئله مهم دیگری دانست که باید در بودجه لحاظ شود و افزود: رونق صنعت گردشگری نیز می‌تواند در زمینه ایجاد اشتغال و درآمد ارزی بسیار موثر باشد چراکه  ورود هر گردشگر حدود 1000دلار برای کشور درآمد دارد.

دولت سالانه 900هزار میلیارد تومان یارانه پنهان پرداخت می‌کند

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس با اشاره به اینکه دولت می‌تواند برای پرداخت یارانه پنهان و یارانه نقدی راهکاری بی‌اندیشد، افزود: دولت سالانه 900هزار میلیارد تومان یارانه پنهان پرداخت می‌کند، اما اگر مکانیزم مناسب پرداخت براساس میزان درآمد لحاظ شود و انرژی براساس میزان مصرف با قیمت تصاعدی در اختیار مصرف‌کننده قرار داده شود، می‌توان مبلغ حاصل از این افزایش درآمد را صرف اشتغال کرد یا بخشی از هزینه‌های دولت را با آن پوشش داد.

دولت می‌تواند با 100هزار میلیارد تومان یارانه بخش عمده‌ای از کسری بودجه خود را برطرف کند

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه 14 میلیارد دلار در نظر گرفته شده برای تهیه کالاهای اساسی به دلیل عدم نظارت رانت ایجاد کرده است، توضیح داد: زمانی که قیمت‌ها براساس ارز آزاد مشخص می‌شوند، پرداخت ارز 4200 تومانی نه تنها مفید نیست بلکه کاهش قدرت خرید مردم و مازاد تقاضا را به دنبال دارد، در حالی که دولت می‌تواند با 100هزار میلیارد تومان یارانه بخش عمده‌ای از کسری بودجه خود را برطرف و کشور را به سمت تحقق اقتصاد مقاومتی سوق دهد.

عناوین برگزیده