تاریخ: ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۸:۵۳
بازدید: ۴۲۵
کد خبر: ۵۱۳۳۵
سرویس خبر : انرژی

ابلاغ جزئیات جدید نرخ ترانزیت برق صنایع+سند

می متالز - شرکت توانیر در تازه ترین ابلاغیه خود در حالی نرخ ترانزیت برق صنایع را تعیین و به شرکت های برق منطقه ای و توزیع برق ابلاغ کرد که بورس انرژی نیزگفته است مصرف کنندگان بزرگ بالای 5 مگاوات به شرکت‌های مالک شبکه برای افزایش میزان توان مراجعه کنند.
ابلاغ جزئیات جدید نرخ ترانزیت برق صنایع+سند

به گزارش می متالز، پیرو ابلاغیه مورخ 14 مرداد شرکت توانیر در خصوص تعیین و(نرخ ضوابط مرتبط) ترانزیت انرژی الکتریکی در شبکه برق کشور به اطلاع می‌رساند مصرف کنندگان بزرگ بالای 5 مگاوات می‌توانند در اسرع وقت ضمن مراجعه به شرکت‌های مالک شبکه (برق منطقه‌ای و توزیع نیروی برق) نسبت به ارائه درخواست افزایش میزان توان قابل معامله از طریق بورس انرژی ایران با مبادله الحاقیه با شرکت‌های مالک شبکه اقدام کنند.

بر اساس این گزارش ،شرکت توانیر به کلیه شرکت‌های برق منطقه‌ای و توزیع نیروی برق ابلاغ کرده است که با توجه به مصوبه وزیر نیرو در خصوص تعیین مقررات ترانزیت انرژی الکتریکی در شبکه برق کشور موارد زیر اعلام می‌شود.

1- کلیه مشترکین صنعتی با قدرت بیش از 5 مگاوات (اعم از دارندگان قرارداد اتصال به شبکه، قرارداد تامین برق با قرارداد افزایش ظرفیت انشعاب با قدرت نهایی بیش از 5 مگاوات که مالک شبکه تنها متعهد به تامین بخشی از انرژی برق است) دارای مجوز معتبر صادره توسط مراجع ذیصلاح می‌توانند از خدمات ترانزیت شبکه استفاده کنند.

2- نرخ ترانزیت داخلی ماهانه به ازای هر کیلو وات ساعت ظرفیت قراردادی مطابق جدول زیر است.

3- هزینه ترانزیت در سطح فشار متوسط معادل مجموع ارقام فوق در سطح شبکه انتقال و فوق توزیع و در سطح فشار متوسط است.

شرکت‌های توزیع باید سهم شبکه انتقال و فوق توزیع از هزینه ترانزیت را به شرکت‌های برق منطقه‌ای پرداخت کنند.

4- تاریخ اعمال نرخ‌های فوق از ابتدای سال 98 می‌باشد و در حال حاضر صرفا از مصرف کنندگان اخذ می‌شود.نرخ‌های مذکور قطعی هستند.

5- مشترکین جدید صنعتی با قدرت بیش از 5 مگاوات دارای قرارداد اتصال به شبکه موظف به تامین برق خود از طریق بورس انرژی با انعقاد قرارداد دوجانبه با نیروگاه‌ها هستند و جهت شرکت در معاملات بورس انرژی با انعقاد قرارداد دو جانبه نیاز به انعقاد الحاقیه قرارداد با مالک شبکه ندارند لکن مشترکین موجود صنعتی با قدرت بیش از 5 مگاوات دارای قرارداد تامین برق در صورت تمایل به تامین تمام یا قسمتی از انرژی برق مورد نیاز خود از طریق بورس انرژی با قرارداد دو جانبه ملزم به انعقاد الحاقیه قرارداد با مالک شبکه جهت تعیین سقف قدرت قرارداد دو جانبه و با سقف ظرفیت قابل تامین از طریق بورس انرژی هستند.

6- ترانزیت انرژی برق مشترکین با قدرت 5 مگاوات و کمتر و نیز مشترکین غیرصنعتی با قدرت بیش از 5 مگاوات پس از ابلاغ دستورالعمل اجرایی مربوطه انجام می‌شود.

7- از طریق صدور این نامه در صورت افزایش قدرت انشعاب‌های دارای قرارداد تامین برق و رسیدن قدرت نهایی به بیش از 5 مگاوات کل قرارداد به قرارداد اتصال به شبکه تبدیل می‌شود لذا هزینه ترانزیت بر اساس قدرت نهایی دریافت  می‌شود و مشترکین باید کل انرژی برق مورد نیاز خود را از طریق  خرید انرژی از بورس انرژی و با انعقاد قرارداد دو جانبه با نیروگاه‌ها تامین کنند.

8- تامین برق مصرفی مشترکین از طریق نیروگاه‌های متعلق به خود با استفاده از شبکه عمومی برای ترانزیت برق در حکم قرارداد دو جانبه است و تابع ضوابط مربوط به آن است.

9- انعقاد قراردادهای دوجانبه از طریق بورس انرژی نیز قابل انجام است.

بنابر این گزارش مشتریان و کارگزاران در صورت بروز هر گونه مشکل در این خصوص با شرکت‌های مالک شبکه یا نیاز به کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره‌های 88745728 و 88540532 تماس بگیرند.

عناوین برگزیده