تاریخ: ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۰۳
بازدید: ۳۱۴
کد خبر: ۵۱۳۵۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

ابلاغیه هفت بندی برای سازمان مالیاتی

می متالز - وزیر امور اقتصادی و دارایی طی ابلاغیه‌ای به رئیس کل سازمان امور مالیاتی خواستار تغییرات و اصلاح برخی رویه‌های این سازمان از جمله نحوه جمع‌آوری و کسب اطلاعات هویتی و سوابق مودیان مالیاتی با هماهنگی کامل دیگر دستگاه‌های اجرایی ظرف حداکثر دو ماه و الکترونیکی شدن فرآیند مالیات نقل‌وانتقال املاک بدون نیاز به حضور مودی در سازمان برای واحدهای مسکونی در شهر تهران در یک ماه آینده شد.
ابلاغیه هفت بندی برای سازمان مالیاتی

به گزارش می متالز، در ابلاغیه فرهاد دژپسند خطاب به امید علی پارسا آمده است: «در راستای اجرایی کردن اسناد بالادستی نظام در زمینه بهبود محیط کسب‌وکار و با هدف تسهیل خدمت‌رسانی به تمامی مودیان مالیاتی و صاحبان کسب‌وکار از طریق ادارات کل امور مالیاتی سراسر کشور، موارد زیر ابلاغ می‌شود:

١- حداکثر ظرف مدت دو ماه، فرآیند ثبت‌نام مودیان مالیاتی به نحوی اصلاح شود که اطلاعات مودیان در زمینه‌های مختلف (هویتی، ثبتی، اطلاعات اقامتگاه قانونی یا دفتر مرکزی و پستی) با استفاده از سرویس‌های اطلاعاتی الکترونیکی از پایگاه اطلاعاتی موجود مراجع مرتبط هر یک، استعلام و بدون نیاز به ورود اطلاعات توسط متقاضی روی پایگاه سازمان امور مالیاتی کشور درج شود. همچنین بازرسی میدانی توسط دستگاه‌های مختلف (نظیر سازمان تامین‌اجتماعی و صنف مربوطه در موضوع ثبت‌نام مودیان به منزله بازرسی سازمان امور مالیاتی کشور مورد پذیرش قرار گیرد. به این منظور ضرورت دارد ضمن انعقاد تفاهم‌نامه با سایر دستگاه‌های بازرسی‌کننده روی چک لیست مشترک توافق صورت گیرد.

طبق اعلام وزارت اقتصاد، درصورتی که مودی پیش‌تر، یک بار مراحل ثبت‌نام برای هریک از انواع مالیات را انجام داده باشد، در ثبت‌نام جدید با استفاده از یک کلید یکتا (به جز اطلاعات مکان جدید) سایر اطلاعات پیشین برای وی فراخوانی شود. با توجه به ماهیت مجوز محوری خدمات سازمان امور مالیاتی کشور، مرکز ملی مطالعات پایش و بهبود محیط کسب‌وکار مکلف است ظرف دو ماه از تاریخ این ابلاغیه، دسترسی آن سازمان را به کلیه سرویس‌های استعلام برخط موجود در درگاه ملی مجوزهای کشور (GB) برقرار کند.

۲- در جهت ایجاد وحدت رویه و پرهیز از برخورد چندگانه درخصوص نحوه و مبنای اجرای ماده ۱۸۶ قانون مالیات‌های مستقیم، حداکثر ظرف مدت یک ماه، شیوه‌نامه اجرایی این ماده تهیه و ضمن ابلاغ به کلیه واحدهای اجرایی به اطلاع عموم نیز رسانده شود.

۳- حداکثر ظرف مدت یک ماه، کلیه مراحل صدور گواهی ماده ۱۸۷ قانون مالیات‌های مستقیم (الکترونیکی شدن فرآیند مالیات نقل‌وانتقال املاک بدون نیاز به حضور مودی در سازمان) برای واحدهای مسکونی در شهر تهران به‌صورت الکترونیکی انجام و مشکلات احتمالی مرتفع شود. همچنین ظرف مدت سه ماه از تاریخ این ابلاغیه، این فرآیند در سطح تهران بزرگ و سایر کلان شهرهای دارای دفترچه ارزش معاملاتی مطابق با الگوی سازمان، اجرا شود.

۴- حداکثر تا پایان سال‌جاری، ضمن برخط شدن کامل فرآیند ابلاغ بدهی مالیاتی، درخواست پرداخت مالیات به‌صورت اقساطی و دریافت پاسخ آن نیز به‌صورت الکترونیکی امکان‌پذیر شود.

۵- حداکثر ظرف مدت یک ماه، صدور گواهی مفاصا مالیات ارزش افزوده برای آن دسته از مودیانی که وضعیت بدهی آنها تعیین تکلیف شده است، به‌صورت الکترونیکی و حداکثر پس از ۴۸ ساعت از زمان درخواست متقاضی انجام گیرد. همچنین صدور مفاصا مکتوب برای آن دسته از گواهی‌های مالیات ارزش افزوده که نیاز به ممهور شدن توسط سازمان را دارد، پس از صدور الکترونیکی، آنی صورت پذیرد.

۶- در راستای شفاف‌سازی مقررات مالیاتی حداکثر تا ابتدای دی ماه سال‌جاری، کلیه مقررات و بخشنامه‌های آن سازمان، چنانچه به امضای رئیس سازمان با مدیران سطوح سازمانی پایین‌تر رسیده باشد، تنقیح و در مورد آن دسته از مقررات و بخشنامه‌های آن سازمان که به امضای وزیر امور اقتصادی و دارایی رسیده است، پیشنهاد موارد تنقیحی در قالب گزارشی ارائه شود.

۷- نظارت بر عملکرد سازمان درخصوص احکام فوق در راستای تسهیل فضای کسب‌وکار، بر عهده معاونت امور اقتصادی است که گزارش‌های آن در بازه‌های زمانی دو ماهه ارائه می‌شود. همچنین در جهت تسهیل مستمر فضای کسب‌وکار، معاونت مذکور مکلف است پیشنهادهای اصلاحی جدیدی در حوزه مالیاتی را با استفاده از نظرات و گزارش‌های نمایندگان بخش‌خصوصی و حسب مورد سایر اشخاص مطلع، تشکل‌ها و دستگاه‌های اجرایی مرتبط در دوره‌های زمانی سه ماهه استخراج و گزارش آن را ارائه کند.

عناوین برگزیده