تاریخ: ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۴:۱۲
بازدید: ۲۰۳
کد خبر: ۵۱۳۹۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

احداث کارخانه بنتونیت با اتکا به توان پیمانکار اصفهانی

می متالز - کارخانه تولید بنتونیت شرکت فولاد سنگان با ظرفیت 100 هزار تن در سال و با اتکا به توانمندی شرکت صنعتی و معدنی آتیه‌فولاد نقش‌جهان افتتاح شد.
احداث کارخانه بنتونیت با اتکا به توان پیمانکار اصفهانی

به گزارش می متالز، علی امرایی افتتاح کارخانه تولید بنتونیت شرکت فولاد سنگان را گامی اساسی در جهت خودکفایی به این ماده دانست و گفت: بنتونیت به عنوان یک ماده معدنی برای تولید گندله استفاده می‌شود.

مدیرعامل شرکت فولاد سنگان با تأکید بر این‌که پیش از احداث کارخانه این ماده از خارج از منطقه تأمین می‌شد، ادامه داد: با توجه به شعار امسال مبنی بر رونق تولید، تلاش شد با احداث این واحد تولیدی، این منطقه در زمینه بنتونیت خودکفا شود.

وی ظرفیت این کارخانه را تا ۲۰۰ هزار تن قابل‌افزایش دانست و در خصوص موضوع اشتغال‌زایی تصریح کرد: با احداث و بهره‌برداری از کارخانه تولید بنتونیت در شرکت فولاد سنگان به‌ طور مستقیم برای ۲۰ نفر و به‌ طور غیرمستقیم برای ۱۰۰ نفر فرصت شغلی ایجاد شده است.

مدیرعامل شرکت فولاد سنگان با تأکید بر این‌که این کارخانه نیاز گندله‌سازی 5 میلیون تنی شرکت فولاد سنگان و سایر شرکت‌های منطقه را تأمین می‌کند، اظهار کرد: این واحد تولیدی با سرمایه‌گذاری اولیه ۱۴۰ میلیارد ریال احداث شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به میزان پیشرفت پروژه کنسانتره‌سازی فولاد سنگان تصریح کرد: این خط تولید نیز طی چند ماه آتی به بهره‌برداری خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت فولاد سنگان با بیان این‌که برای بهره‌برداری از خط تولید این کارخانه نیز استفاده حداکثری از نیروهای بومی در دستور کار قرار دارد، گفت: با راه‌اندازی کارخانه کنسانتره‌سازی ۴۰۰ نفر به‌ صورت مستقیم و ۳۰۰۰ نفر نیز به‌ طور غیرمستقیم مشغول به کار خواهند شد.

امرایی کارخانه کنسانتره را بزرگ‌ترین کارخانه 5 میلیون تنی شرق کشور دانست و با تأکید بر این‌که این کارخانه نقش تعیین‌کننده‌ای در تأمین مواد اولیه پایدار برای شرکت فولاد مبارکه دارد، گفت: به بهره‌برداری رساندن این خط تولید تا پایان سال جاری در دستور کار است.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت استفاده بهینه از منابع آبی در خطوط تولید اظهار کرد: با توجه به شرایط خاص منطقه، این پروژه برای اولین بار در ایران با استفاده از فناوری بسیار پیشرفته و مطابق با آخرین استانداردهای زیست‌محیطی اجرا شده است، به‌نحوی‌که در فرایند تولید آن حدود 70 درصد آب مصرفی به چرخه تولید بازگردانده می‌شود.

امرایی با تأکید بر این‌که در حال حاضر 800 نفر در دو نوبت به‌صورت پیوسته برای تکمیل این پروژه فعالیت می‌کنند، تصریح کرد: در سالی که از سوی مقام معظم رهبری سال «رونق تولید» نام‌گذاری شده است، این واحد نقش بسزایی در اشتغال‌زایی و کاهش معضل بیکاری شهرستان خواهد داشت.

مدیرعامل فولاد سنگان در ادامه سخنان خود با اشاره به اقدامات این شرکت در حوزه مسوولیت‌های اجتماعی گفت: در حال حاضر 7 مدرسه در منطقه سنگان و خواف در حال احداث است و تلاش خواهیم کرد تا این مدارس هم‌زمان با مهرماه به بهره‌برداری برسند.

وی مشارکت در احداث برخی از دیگر زیرساخت‌های منطقه، برگزاری گل‌ریزان برای آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد، توسعه ورزش شهرستان، ایجاد فضاهای سبز و حمایت از تعاونی‌های تولیدی برای رونق اشتغال شهرستان را بخشی از دیگر اقدامات فولاد سنگان در این منطقه دانست.

 

راهبرد فولاد مبارکه در تکمیل زنجیره ارزش

در این آئین، محمدیاسر طیب‌نیا معاون خرید شرکت فولاد مبارکه، ضمن قدردانی از فعالیت‌های انجام‌شده افزود: این کارخانه با توجه به راهبردهای فولاد مبارکه و به‌منظور تکمیل زنجیره فولاد احداث شده است.

طیب‌نیا تصریح کرد: در منطقه سنگان سرمایه‌گذاری زیادی در بخش تأمین مواد اولیه صورت گرفته است و پیش‌بینی می‌شود در چند ماه آینده با بهره‌برداری از این کارخانه، بخشی از زنجیره تأمین تکمیل شود. به‌ طور قطع بهره‌برداری از پروژه پنج میلیون تنی کنسانتره فولاد سنگان نقش مهمی در تأمین مواد اولیه و کاهش ریسک تأمین مواد اولیه برای فولاد مبارکه به دنبال خواهد داشت.

معاون خرید شرکت فولاد مبارکه میزان نیاز بنتونیت را 100 هزار تن در سال اعلام کرد و گفت: این کارخانه در سال رونق تولید، علی‌رغم وجود تحریم‌ها، به مدار تولید اضافه شد.

 

بهره‌برداری در مدت 4 ماه

حسین کفعمی مدیرعامل آتیه فولاد نقش‌جهان در مراسم افتتاح پروژه تولید پودر میکرونیزه بنتونیت فولاد سنگان مطرح کرد: یکی از ویژگی‌های این طرح زمان کوتاه 4 ماه برای بهره‌برداری از آن است. سرمایه  این طرح 14 میلیارد تومان بود و  چنانچه این طرح امسال آغاز می‌شد،  قطعاً به دلیل  تورم و افزایش هزینه‌ها میزان سرمایه‌گذاری حتی به بیش از 20 میلیارد تومان می‌رسید و بازگشت سرمایه این طرح با توجه به طرح توجیهی،  یک سال و 9 ماه است.

وی یادآور شد: مصرف بنتونیت در هر تن گندله در کل دنیا حدود 17 کیلوگرم است، اما با این طرح مصرف به 9 کیلوگرم کاهش خواهد یافت.

عناوین برگزیده