تاریخ: ۰۸ خرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۴:۱۸
بازدید: ۱۵۷
کد خبر: ۵۱۴۱۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

ممنوعیت‌های صادراتی خراسان‌جنوبی را متضرر کرد

می متالز - مدیر کل گمرکات خراسان‌جنوبی گفت: بحث ممنوعیت‌های صادارتی بسیار بر خراسان‌جنوبی تأثیر گذاشت به طوری که در بحث سیمان و خوارک دام و طیور ضرر کردیم.
ممنوعیت‌های صادراتی خراسان‌جنوبی را متضرر کرد

به گزارش می متالز، محمد علی خاشی  ظهر دیروز در نشست هم‌اندیشی فعالان اقتصادی استان با رایزن بازرگانی ایران در کشور افغانستان، اظهار داشت: مجموع صادرات خروجی در دو ماهه امسال ۴۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار و بر اساس وزنی بالغ بر ۳۵۰ هزار تن بوده است.

وی با بیان اینکه مجموع صادرات استان نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ارزش ۷۱ درصد و از نظر وزنی ۵۰ درصد کاهش داشته، بیان داشت: سال گذشته ۱۱۳ میلیون دلار کالای ماده ۱۱۶ صادر شد که امسال این رقم به ۲۷ میلیون دلار رسیده که به لحاظ ارزشی ۷۶ درصد و به لحاظ وزنی ۶۶ درصد کاهش داشته است.

مدیرکل گمرکات خراسان‌جنوبی تصریح کرد: مهم‌ترین دلیل کاهش صادارت دوماهه ابتدای امسال از جهت اجرای ممنوعیت صادارتی و طرح پیمان‌سپاری ارزی است.

خاشی با تأکید بر اینکه بحث ممنوعیت‌های صادارتی بسیار بر خراسان‌جنوبی تأثیر گذاشت به طوری که در بحث سیمان و خوارک دام و طیور ضرر کردیم، اضافه کرد: از سال گذشته که مسئله طرح پیمان‌سپاری ارزی اجرا شده کارخانه سیمان قاین صادارت نکرده و فقط فروش داخلی انجام می‌دهد.

وی با اعلام اینکه باید برای بحث پیمان‌سپاری ارزی و ممنوعیت صادارتی تدابیری اندیشیده شود، تصریح کرد: صادارت از استان در دو ماهه ابتدای سال گذشته حدود ۳۲ میلیون دلار و امسال ۱۵ میلیون دلار شده، تبیین کرد: این رقم کاهش ۵۴ درصدی در ارزش و ۲۵ درصدی در وزن داشته است.

مدیرکل گمرکات خراسان‌جنوبی کاهش صادرات استان را مطلوب ندانست و اعلام کرد: متأسفانه این موضوع تولید و اشتغال را تحت تأثیر قرار داده است.

خاشی با یادآوری اینکه کشور افغانستان اعتقادی به بازارچه‌ها ندارد و بیشتر برای تحقق منافع دولتی خود به دنبال ایجاد گمرک رسمی هستند، بیان داشت: دولت افغانستان به کمرگ کشورش اعلام کرده تا شهریور ۹۸ زمینه بازگشایی مرز یزدان به عنوان گمرک رسمی را فراهم کنند.

وی تصریح کرد: از سال ۹۲ بر اساس تراکنش بانکی صورت مالیاتی برای تجار تهیه می‌شود که این امر برخی تجار کشور را ترسانده لذا باید از ظرفیت حداکثری همسایگان در شرایط تحریم استفاده شود.

عناوین برگزیده