تاریخ: ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۷:۳۲
بازدید: ۱۳۳
کد خبر: ۵۱۴۴۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

رتبه نهم گیلان در صنعت کشور

می متالز - رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان با اشاره به استقبال از سرمایه‌گذاران صنعتی و وجود زیرساخت‌های مناسب برای صنعت است، گفت:حجم تولید سه میلیون مترمکعب در سال، گیلان به قطب صنعت سلولوزی تبدیل‌شده است و در بخش فولاد هم‌رتبه دوم کشور را دارد.
رتبه نهم گیلان در صنعت کشور

به گزارش می متالز، فرهاد دلق‌پوش در جلسه کارگروه رفع موانع و رونق تولید استان گیلان در استانداری با اشاره به عدم سابقه زیاد گیلان در زمینه صنعت و نوپا بودن آن اظهار کرد: هم‌اکنون دو هزار و ۹۴۸ واحد صنعتی کوچک و بزرگ در گیلان با اشتغال ۸۲ هزار نفر فعالیت دارند و این موضوع بیانگر استقبال از سرمایه‌گذاران صنعتی و وجود زیرساخت‌های مناسب برای صنعت است.

وی با بیان اینکه حوزه صنعت، معدن و تجارت درمجموع توانسته زمینه اشتغال ۳۴۲ هزار نفر در گیلان را فراهم کند، افزود: به لحاظ حجم ارزش‌افزوده تولید و تجارت و در پی آن افزایش اشتغال، نیازمند توجه ویژه مسؤولان ملی و استانی هستیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان با بیان اینکه گیلان در برخی صنایع نظیر سلولزی و فولاد دارای مزیت‌های ویژه است، گفت: هم‌اکنون با ایجاد کارخانجات بزرگ در صنعت سلولزی، صنایع چوب و اوراق فشرده با حجم تولید سه میلیون مترمکعب در سال، گیلان به قطب صنعت سلولوزی تبدیل‌شده است و در بخش فولاد هم‌رتبه دوم کشور را داریم.

دلق پوش با تأکید بر توجه به صنایع چوب و سلولزی افزود: در صورت رفع مشکلات تأمین مواد اولیه صنایع چوب و سلولزی این ظرفیت تولید به پنج میلیون مترمکعب در سال خواهد رسید و باعث رونق تولید و اشتغال در گیلان خواهد شد.

وی با اشاره به تعداد شهرک‌ها و نواحی صنعتی در حال بهره‌برداری و مصوب استان گیلان گفت: تعداد شهرک و نواحی صنعتی در حال بهره‌برداری در استان گیلان است و یک منطقه آزاد و تجاری و دو منطقه ویژه اقتصادی در استان گیلان محاسبه‌شده است.

وی با اشاره به شاخصه‌های اصلی استان در بخش صنعت معدن و تجارت بیان کرد: اشتغال بخش صنعت و معدن و تجارت استان گیلان در کل ۳۴۲ هزار نفر محاسبه‌شده که در بخش تجارت آن ۲۵۸ معدن ۱۰۹ هزار و صنعت ۸۲ هزار نفر محاسبه‌شده است.

دلق‌پوش از وجود ۹ میلیون  و ۱۹۵ هزار  نفر در بخش اشتغال صنعت، معدن و تجارت کشور خبر داد و افزود: سهم اشتغال بخش صنعت معدن و تجارت استان از کل کشور سه و هفت‌دهم درصد محاسبه‌شده است.

داشتن منطقه آزاد در استان با شرایط فعلی بی‌معنی است

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی گیلان نیز در جلسه رفع موانع تولید در سالن اجتماعات استانداری گیلان با اشاره به اینکه در چهارماهه نخست امسال نرخ تورم ۳۸ درصد و بیکاری ۵۱ درصد افزایش‌یافته است، اظهار کرد: بهره‌وری استان گیلان از ثروت کشاورزی، کمتر از میانگین کشوری است و سرانه کشاورزی این استان نیز هفت‌دهم است.

وی با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد زمین‌ها، مراتع، جنگل در مالکیت ملی قرار دارد، افزود: تا مادامی‌که حقوق مالکیت در استان مشخص نشود وضعیت اقتصادی مردم گیلان تغییری نمی‌کند از طرفی استان گیلان ۳.۲ جمعیت کل کشور و ۵۰ درصد زیر درآمد و تولیدهای کشور است.

منصور مولایی پور محور اقتصادی گیلان را کشاورزی دانست و افزود: استان گیلان در بخش درآمدی نیز در رتبه یازدهم کشوری است اما متأسفانه در استان گیلان کشاورزی سودآور وجود ندارد، از طرفی تغییر کاربری به در گیلان به‌سختی انجام‌شده و حقوق مالکیت بخش کشاورزی بسیار ناچیز است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی گیلان با بیان اینکه حفاظت از جنگل بر عهده مردم گیلان است و می‌توان استان را شاهراه تنفسی کشور دانست، تصریح کرد: طرح تنفس جنگل ضد معیشت مردم گیلان است، در تمام دنیا برای بخش کشاورزی تسهیلات قرار می‌دهند آنگاه در ایران مالیات می‌گیرند.

وی با بیان اینکه مردم گیلان باوجود داشتن منطقه آزاد، منطقه آزادی که مردم در آن آزادی، زمین، گیت داشته باشد وجود ندارند، گفت: در چنین شرایطی داشتن منطقه آزاد در استان گیلان بی‌معنی است.

عناوین برگزیده