تاریخ: ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۲:۱۳
بازدید: ۱۵۱
کد خبر: ۵۱۴۴۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

میزان صادرات از استان گیلان ۲۰ درصد کاهش یافت

می متالز - رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان گفت: صادرات گیلان در پنج ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲۰ درصد کاهش پیدا کرد.
میزان صادرات از استان گیلان ۲۰ درصد کاهش یافت

به گزارش می متالز، فرهاد دلق‌پوش امروز در نشست کارگروه رفع موانع تولید، صادرات 154 میلیون و 32 هزار و 318 دلاری گیلان در پنج ماهه نخست امسال را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: صادرات گیلان در پنج ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 20 درصد کاهش پیدا کرده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان از اشتغال 342 هزار نفر در بخش صنعت، معدن و تجارت این استان خبر داد و عنوان کرد: علاوه بر این‌ها حدود 258 هزار نفر در بخش تجارت، هزار و 900 نفر در بخش معدن و 82 هزار نفر در بخش صنعت گیلان فعال هستند که آمارهای یاد شده از اهمیت این حوزه‌ها حکایت دارد.

دلق‌پوش مجموع اشتغال کل کشور در بخش صنعت، معدن و تجارت را 9 میلیون و 195 هزار نفر اعلام کرد و بیان داشت: در حال حاضر 2 هزار و 948 واحد صنعتی با اشتغالزایی 82 هزار نفر در گیلان وجود دارد از سوی دیگر این استان در بحث تعداد واحدهای صنعتی موجود در آن به نسبت کل کشور در رتبه 9 قرار دارد.

وی با تأکید بر اینکه گیلان از حیث جمع سرمایه‌گذاری در بخش صنعت، معدن و تجارت هم‌اکنون در رده 15 کشور و از لحاظ اشتغال در این حوزه در رتبه 12 قرار دارد اظهار داشت: طرح‌های در دست اجرای گیلان بین 10 تا 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و کار ساخت واحدها بر اساس جوازهای تأسیس صادره در حال انجام است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان جمع کل طرح‌های تولیدی در دست اجرای استان را حدود هزار و 394 طرح اعلام کرد و بیان داشت: برای این تعداد طرح تولیدی و صنعتی بالغ بر 154 میلیون و 169 هزار و 926 میلیون ریال سرمایه‌گذاری انجام شده که به واسطه آن برای 48 هزار و 185 نفر شغل ایجاد می‌شود.

دلق‌پوش با بیان اینکه مجوز معدن در استان‌های شمالی از جمله گیلان به مدت دو سال است که صادر نمی‌شود خاطرنشان کرد: با وجود تمام ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موجود در بخش معادن هم‌اکنون 110 معدن در استان گیلان وجود دارد که تنها 40 عدد از آن‌ها فعال بوده و 60 عدد دیگر بنا به دلایلی کاملاً تعطیل هستند.

وی سهم استان گیلان در حوزه تجارت را نیز در مقایسه با آمارهای رسمی کشوری حدود 4 درصد اعلام کرد و اظهار داشت: در سال 97 میزان صادرات گیلان 921 هزار تن به ارزش تقریبی 465 میلیون دلار محاسبه شد در حالی‌که میزان صادرات سال 96 حدود 541 هزار تن با ارزش تقریبی 350 میلیون دلار به ثبت رسیده بود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان با تأکید بر اینکه قوانین سختگیرانه در حوزه مالیات فشار بسیار زیادی را به بخش صنعت وارد کرده است تصریح کرد: بحث ممنوع‌الخروج بودن مدیران بخش‌های خصوصی به دلیلی بدهی‌های مالیاتی آن هم بدون حکم دادگاه از جمله مشکلاتی است که باید سریعاً رفع شود.

عناوین برگزیده