تاریخ: ۰۱ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۲:۱۶
بازدید: ۲۲۳
کد خبر: ۵۱۴۷۹
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
کارشناس صنعت خودرو تاکید کرد:

سودمندی انتصاب یک مدیر توانمند در ایران خودرو در گرو یک شرط

می متالز - صنعت خودرو نیصنعت خودرو نیز می تواند عملکرد بهتری از خود نمایش دهد مشروط بر آنکه امکان ایجاد یک بازار کاملا رقابتی در بازار خودرو فراهم شود. در این صورت، مردم تنها ناظران قیمت و کیفیت خودرو خواهند بود و از رانت و فساد هم جلوگیری می شود. در این حالت، واگذاری سهام خودروسازان و خروج دولت از سهم ها و روی کار آمدن یک مدیر توانمند در شرکت ها، حتما نتایج مثبتی به بار خواهد آورد.
سودمندی انتصاب یک مدیر توانمند در ایران خودرو در گرو یک شرط

به گزارش می متالز، در روزهای اخیر شاهد اعلام خبر برکناری مدیرعامل شرکت ایران خودرو و جایگزینی چند نفر از مدیران توانمند و با سابقه کشور جهت به دست گرفتن سکان هدایت این شرکت بودیم.

فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو در خصوص تاثیر تغییرات مدیریتی در شرکت ایران خودرو بیان کرد: بخش عمده مشکلات شرکت های خودروساز و ایران خودرو و بسیاری دیگر از صنایع کشور، ناشی از سیاست های بالا دستی است و ربطی به ضعف مدیریت در این شرکت ندارد. 

وی افزود: باتلاق زیانی که خودروسازان در آن گرفتار آمده اند، عمدتا به دلیل مداخله در قیمت گذاری خودروها و سایر امور این صنعت بوده است. بنابراین اگرچه روی کار آمدن یک مدیر توانمند در کاهش مشکلات موثر است؛ اما مادامی که این صنعت با همین روش اداره شود، بعید است که تغییر مدیریت، مشکلات را برطرف کند.

این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: علاوه بر مشکلات ناشی از مداخله دولت در امور خودرویی ها، شرکت ایران خودرو با مشکل زیان انباشته قابل توجهی هم مواجه است و در این شرایط، افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها چندان موثر نیست؛ چرا که این شرکت برای خلاصی از این وضعیت نیازمند تزریق نقدینگی است و افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها، نقدینگی وارد شرکت نخواهد کرد.

زاوه اضافه کرد: نظام بانکی کشور هم به دلیل نرخ بهره بالا، عملا باری از دوش تولیدکنندگان برنداشته و فقط مشکلات را تشدید کرده و سیستم گمرک و... هم شرایط مشابهی دارند. 

زاوه راهکار رفع مشکلات صنعت خودروسازی را در عدم مداخله دولت و رقابت آزاد در این صنعت معرفی کرد و گفت: سال ها قبل، ارایه خدمات تلفن همراه در انحصار یک شرکت بود و علاوه بر اینکه بابت خرید سیمکارت مبلغ زیادی مطالبه می شد، هزینه مکالمه هم نسبت به امروز، بالاتر بود؛ ولی با آغاز به کار سایر اپراتورها، هم سیم کارت و هم مکالمه ارزان تر شد و ضمنا رقابت سختی بر سر ارایه خدمات و بسته های اینترنت شکل گرفت و به همین دلیل امروزه در بسیاری از مناطق کشور دسترسی به اینترنت 4G و 4.5G میسر است.

صنعت خودرو نیز می تواند عملکرد بهتری از خود نمایش دهد مشروط بر آنکه امکان ایجاد یک بازار کاملا رقابتی در بازار خودرو فراهم شود. در این صورت، مردم تنها ناظران قیمت و کیفیت خودرو خواهند بود و از رانت و فساد هم جلوگیری می شود. در این حالت، واگذاری سهام خودروسازان و خروج دولت از سهم ها و روی کار آمدن یک مدیر توانمند  در شرکت ها، حتما نتایج مثبتی به بار خواهد آورد.

عناوین برگزیده