تاریخ: ۰۲ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۰۲:۴۶
بازدید: ۱۳۱
کد خبر: ۵۱۵۰۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

زیان نیم تریلیون دلاری اقتصاد جهان از جنگ تجاری

می متالز - جنگ تجاری آمریکا و چین باعث کاهش 0.6 درصدی رشد اقتصادی جهان می‌شود.
زیان نیم تریلیون دلاری اقتصاد جهان از جنگ تجاری

به گزارش می متالز، با وجود افزایش امیدها به حل و فصل اختلافات چین و آمریکا بر سر مسائل تجاری، پیامدهای این جنگ به تدریج در حال آشکار شدن است و نرخ رشد اقتصادی هر دو طرف درگیر در مقایسه با قبل کاهش پیدا کرده است.

در حال حاضر انگلیس، آلمان، روسیه، سنگاپور و برزیل با خطر جدی رکود مواجه اند و پیش‌بینی می‌شود اقتصادآمریکا نیز در صورت تداوم روند فعلی تا سال ۲۰۲۱ وارد رکود شود.انجمن ملی تجارت و اقتصاد آمریکا در نظرسنجی از فعالان خود اعلام کرد که ۷۴ درصد اعضای آن معتقدند که بزرگ‌ترین اقتصاد دنیا در سال آینده یا سال ۲۰۲۱ وارد رکود خواهد شد.رشد اقتصادی آمریکا در سه ماه دوم سال در مقایسه با سه ماه نخست به میزان 0.9 درصد کمتر شده است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهورآمریکا گفته است که برای رسیدن به توافق تجاری با چین عجله ندارد و توافق جدید باید مطابق با شرایط آمریکا باشد. وی که تاکنون بر ۲۰۰ میلیارد دلار از محصولات وارداتی از چین تعرفه ۱۰ تا ۲۵ درصدی وضع کرده تهدید کرده است در صورت نرسیدن به توافق تجاری با چین، ۳۰۰ میلیارد دلار باقیمانده از محصولات وارداتی را نیز مشمول تعرفه خواهد کرد.

از سوی دیگر چین نیز بر تمام محصولات وارداتی خود از آمریکا تعرفه ۱۰ تا ۲۵ درصدی وضع کرده و تهدید کرده است که به هر حرکت جدید آمریکا پاسخ قاطع خواهد داد. رشد اقتصادی چین نیز به مانند آمریکا تحت تاثیر جنگ تجاری کاهش پیدا کرده است و اکنون در ضعیف‌ترین سطح خود در طول سه دهه اخیر قرار دارد.

در شرایطی که به نظر می‌رسد همه چیز در اقتصاد جهانی به گام‌های بعدی این دو کشور بستگی دارد، مدل‌سنجی جدید انجام شده توسط بلومبرگ نشان می‌دهد که در صورت تداوم جنگ تجاری، رشد اقتصادی چین در سال ۲۰۲۱ به میزان یک درصد و متوسط رشد اقتصادی جهان ۶/ ۰ درصد کاهش خواهد یافت.

عناوین برگزیده