تاریخ: ۰۲ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۲۰
بازدید: ۱۸۲
کد خبر: ۵۱۵۵۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرعامل تاصیکو:

قیمت مواد اولیه را بالا نبردیم/ سیستان، بهشت معادن است

می متالز - مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری صدر تامین(تاصیکو) معتقد است یک هلدینگ اقتصادی در شرایط تحریم، در کنار نیاز به سودآوری باید به مسوولیت‌های اجتماعی خود نیز واقف باشد و از این رو این شرکت قیمت مواد اولیه را به منظور کاهش فشارها بر جامعه، بالا نبرده است.
قیمت مواد اولیه را بالا نبردیم/ سیستان، بهشت معادن است

به گزارش می متالز، غلامرضا سلیمانی در حاشیه مجمع سالانه تاصیکو در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: امروز باید بدانیم که اقتصاد ایران در شرایط عادی نیست و وقتی تحریم‌ها در حال وارد کردن فشارهای جدید هستند، می‌توان برخی تصمیم‌ها را به تاخیر انداخت. برای مثال تاصیکو با وجود افزایش هزینه‌هایی که در تولید داشته اما ترجیح داد قیمت مواد اولیه برخی کالاهای مصرفی مانند مواد شوینده را افزایش ندهد. زیرا یک تغییر محدود در این نرخ نیز می‌تواند آنچه در نهایت به دست مردم می‌رسد را با یک افزایش جدی مواجه کند.

به گفته وی، این تصمیم‌ها به هیچ عنوان به معنی دور شدن از شفافیت نیست، بلکه تنها به چند مرحله‌ای شدن برنامه ریزی‌ها ارتباط دارد. برای مثال برای اولین بار سولفات سدیم وارد بورس کالا شده و در چند مرحله به طور کامل در این بازار عرضه می‌شود. در رابطه با دیگر موارد نیز تلاش می‌شود در کنار افزایش شفافیت، وضعیت اقتصادی مردم نیز در نظر گرفته شود.

مدیرعامل تاصیکو، با بیان این که در ماه‌های گذشته سرمایه گذاری برای راه اندازی طرح‌های جدید پیگیری شده است، توضیح داد: نهایی شدن طرح توسعه در حوزه معدنی املاح، فراورده های نسوز، پشم شیشه و معدن طلای کردستان جزئی از طرح‌هایی است که در ماه‌های گذشته دنبال شده است. آنچه در کردستان وجود داشت با توجه به محدودیت‌های شکل گرفته کار را با چند ماه تاخیر همراه کرد اما امیدواریم در سال آینده این طرح نیز به مرحله افتتاح برسد.

به گفته سلیمانی، در کنار طرح‌های جدید تلاش برای تکمیل زنجیره تولید و ایجاد ارزش افزوده در کالاهایی که پیش از این تولید می‌شدند یکی از اولویت‌های کوتاه مدت تاصیکو در ماه‌های پیشرو خواهد بود.

وی با بیان اینکه ایران با توجه به گاز ارزان قیمتی که در اختیار دارد، ظرفیتی قابل توجه برای توسعه معادن خواهد داشت، گفت: یکی از بخش‌هایی که ما عملا ظرفیت آن را فراموش کرده بودیم، سیستان و بلوچستان است.

این استان پهناور بر اساس نقشه‌های زمین شناسی بستری بسیار مطلوب برای توسعه طرح‌های معدنی دارد. تاصیکو با درک این موضوع از ماه‌ها قبل مذاکرات خود برای دسترسی به این استان را آغاز کرد و با موافقت‌های انجام شده کار ما در دو طرح آغاز شد و سرمایه گذاری خوبی نیز روی آنها انجام شده است.

سیستان و بلوچستان، بهشت معادن هستند و امیدواریم در آینده نزدیک امکان بهره برداری بیشتر از آنها فراهم شود. این طرح‌ها در کنار سودآوری و حفظ بازارهای صادراتی، می‌تواند به اشتغال زایی آن هم در مناطق محروم جنوب شرقی کشور کمک کند.

سلیمانی درباره آخرین وضعیت واگذاری شرکت‌های این هلدینگ در بورس نیز تصریح کرد: با توجه به شرایط تسهیل کننده‌ای که وجود داشت ما برنامه ریزی کردیم که دو شرکت سرام آرا و زغال سنگ طبس را در فرابورس عرضه کنیم. در رابطه با سرام آرا، مراحل قانونی کار طی شده و مجوزها دریافت شده‌اند و امیدواریم با پیگیری‌های لازم در هفته‌های پیش رو، این شرکت در مهر ماه در بورس عرضه شود.

زغال سنگ طبس نیز که یکی از مهم‌ترین شرکت‌های تاصیکو به شمار می‌رود باید برخی دیون باقی مانده از قبل را تسویه کرده و پس از افزایش سرمایه به بازار برسد که مذاکرات در رابطه با آن شرکت نیز آغاز شده و امیدواریم تکلیف واگذاری‌اش تا پیش از پایان سال روشن شود.

وی خاطرنشان کرد: پس از آنکه تاصیکو در بورس عرضه شد، عملا ماهیت شرکت از بنگاه داری به مجموعه‌ای که باید سهامداری مناسب داشته باشد تغییر کرد، در چنین فضایی ما تلاش می‌کنیم حداکثر سود ممکن برای سهامداران را براورده کنیم، هرچند این مساله یک شرط مهم دارد و آن درک شرایط اقتصادی کشور است. در صورتی که این دو حوزه با هم تلاقی پیدا نکنند، بالا بردن کارایی تمام مجموعه و رسیدن به درآمدهای بیشتر، اولویت جدی است که در سال پیش رو دنبال خواهد شد.

عناوین برگزیده