تاریخ: ۰۳ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۰:۲۸
بازدید: ۲۴۴
کد خبر: ۵۱۸۵۷
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
صرفه‌ای که بازیافت فلز نقره‌ای به همراه می‌آورد

صرفه‌جویی ۹۰ درصدی انرژی با قراضه‌های طلایی آلومینیوم

می متالز - در بسیاری از کشور‌های پیشرفته، تولید انواع پروفیل آلومینیوم از مواد حاصل از بازیافت نه‌تنها امری رایج که اقتصادی شمرده می‌شود.
صرفه‌جویی ۹۰ درصدی انرژی با قراضه‌های طلایی آلومینیوم

به گزارش می متالز، پسماندهای خشک اگر به‌درستی در چرخه بازیافت قرار بگیرند، منابع بسیار ارزشمندی برای تامین مواد اولیه کالاهای موردنیاز در جامعه خواهند بود. بازیافت آلومینیوم، فولاد، مس و فلزات دیگر در درجه نخست برای حفظ محیط‌زیست فعالیتی ارزشمند به‌شمار می‌آید و همچین از نظر اقتصادی برای دولت و افراد فعال در این حوزه سودی چشمگیر را به‌دنبال خواهد داشت.
استفاده دوباره از فلزات و دیگر مواد قابل بازیافت، هزینه‌ای به مراتب کمتر از حفاری و معدنکاری را درپی خواهد داشت و مهم‌تر از آن از اتلاف منابع ملی نیز جلوگیری خواهد کرد..

 

فعالیتی پرسود

بازیافت قوطی‌های آلومینیومی در بسیاری از کشور‌های پیشرفته به عنوان یک فعالیت پرسود شناخته می‌شود و بسیاری از قشرهای معمولی جامعه امکان شرکت در آن را دارند. در تولید قوطی‌های آلومینیومی که برای نگهداری انواع نوشیدنی استفاده می‌شود، حجم زیادی از منابع این فلز ارزشمند مصرف می‌شود که البته با ذوب این محصولات امکان بازگشت آنها به چرخه تولید فراهم می‌شود. بازیافت آلومینیوم فقط به قوطی‌ها محدود نمی‌شود و ذوب قراضه بسیاری از محصولات آلومینیومی، ماده اولیه برای تولید انواع پروفیل‌های آلومینیوم و پروفیل در و پنجره را فراهم خواهد کرد.

 

آمار مثبت مربوط به صنعت بازیافت آلومینیوم

ظرف‌ها و ضایعات آلومینیوم به هر شکلی که باشند، قابل‌بازیافت هستند. بنابراین فویل آلومینیومی و قوطی‌های نوشابه، کنسرو، بشقاب و چارچوب پنجره‌ها و حتی تراشه‌های آلومینیوم در کارگاه‌ها و حلقه‌های آلومینیومی دربازکن‌ها را می‌توان جمع‌آوری و بازیافت کرد. برای حفظ بهداشت محل نگهداری قوطی‌های مصرف شده و بازیافت صحیح‌تر و بهداشتی‌تر می‌توان آنها را شست و در جایی معین جمع‌آوری کرد. برای بازیافت قوطی‌های آلومینیومی نیز ابتدا آنها را ذوب می‌کنند. سپس فلز مذاب را به محض سرد شدن زیر فشار می‌گذارند و به ورق تبدیل کرده و سرانجام این ورق‌ها را دوباره به شکل قوطی درمی‌آورند. آلومینیوم بازیافتی نه‌تنها در ساخت قوطی‌های جدید که در ساخت مواد آلومینیومی ازجمله مواد ساختمانی به‌کار می‌رود. صرفه‌های اقتصادی که بازیافت آلومینیوم به همراه می‌آورد، باورنکردنی هستند که در ادامه به برخی از آنها می‌پردازیم:
از بازیافت ۵۰۰گرم آلومینیوم قوطی‌های نوشابه می‌توان انرژی کافی برای روشنایی یک لامپ ۱۰۰واتی به مدت ۴ ساعت یا انرژی لازم برای روشنایی یک تلویزیون به مدت ۵ /۳ ساعت را تامین کرد.
بازیافت یک قوطی آلومینیوم در مقایسه با تولید همان قوطی از مواد خام اولیه باعث کاهش آلودگی هوا به میزان ۹۵درصد می‌شود.
تولید آلومینیوم از آلومینیوم بازیافت شده نسبت به تولید آن از سنگ معدن به ۹۰درصد انرژی کمتری نیاز دارد.
بازیافت دو قوطی آلومینیومی موجب صرفه‌جویی در انرژی به اندازه نیم لیتر بنزین است.

 

بازیافت آلومینیوم با ذوب راحت‌تر

درباره به‌صرفه بودن ضایعات آلومینیوم، محمد آشناگر، مدیر سایت ایران ‌ضایعات عنوان کرد: آلومینیوم جذابیت‌های بالایی برای استفاده دارد که پس از آهن پرکاربردترین فلز به‌شمار می‌رود، بنابراین بازیافت ضایعات و استفاده دوباره آن در چرخه امری مهم و ضروری است.
آشناگر با تاکید بر صرفه اقتصادی که ضایعات آلومینیومی دارد، عنوان کرد: به لحاظ اقتصادی بازیافت آلومینیوم به‌صرفه است و تا میزان ۹۰درصد انرژی کمتری استفاده می‌کند؛ چراکه تولید آلومینیوم از معدن و پودر آلومینا فرآیندی زمان‌بر و مشکل است، از این‌رو انرژی بالایی را مورداستفاده قرار می‌دهد.
وی با اشاره به این موضوع که ذوب ضایعات آلومینیوم به‌سادگی انجام می‌شود، گفت: از سوی دیگر ذوب ضایعات آلومینیوم بسیار ساده بوده و با تجهیزات و کوره ساده نیز انجام‌پذیر است.
این کارشناس حوزه ضایعات در ادامه خاطرنشان کرد: کیفیت آلومینیوم حاصل از بازیافت تفاوتی با محصولات حاصل از شمش ندارد و برای انتخاب محصول مناسب باید به آلیاژ و فرآیند تولید توجه بیشتری کرد.

 

بازیافت آلومینیوم با صرفه‌های اقتصادی و زیست‌محیطی

همچنین امیرحسین بابایی، رئیس بازرگانی خارجی گروه کارخانه‌های تولید نورد آلومینیوم درباره اهمیت بازیافت آلومینیوم و صرفه‌هایی که به‌همراه می‌آورد، عنوان کرد: آلومینیوم جزو فلزهایی است که قابلیت بازیافت بالایی دارد.
بابایی با بیان این موضوع که کیفیت ضایعات آلومینیوم بستگی به همگن بودن آنها دارد، گفت: همگن بودن ضایعات در تولید محصول نهایی نقش مهمی را ایفا می‌کند، برای نمونه ضایعات کارخانه‌های قوطی‌سازی یا صنایع خاص که از آلیاژی همگن استفاده می‌کنند، بسیار ارزشمندتر از ضایعات مخلوط حاصل از جمع‌آوری شهری هستند.
وی در پاسخ به این پرسش که بازیافت ضایعات آلومینیوم تا چه حد می‌تواند در این صنعت صرفه اقتصادی به همراه بیاورد، عنوان کرد: ضایعات با خلوص مطلوب بسیار مفید هستند و می‌توانند مانع هدررفت انرژی در صنعت آلومینیوم شوند؛ چراکه این صنعت با فرآیند ذوب دوباره در عمل ضایعاتی به همراه ندارد و هزینه‌های معدنکاری را نیز کاهش می‌دهد، بنابراین به لحاظ اقتصادی و زیست‌محیطی بسیار ارزشمند بوده و دارای صرفه اقتصادی است.
رئیس بازرگانی خارجی گروه کارخانه‌های تولید نورد آلومینیوم در ادامه خاطرنشان کرد: با توسعه تولیدات پایه آلومینیوم و شمش‌ها با خلوص بالا در عمل ضایعات نیز رشد خواهد کرد که با برنامه‌ای جامع می‌توان به‌راحتی این ضایعات را با کیفیتی مطلوب به چرخه تولید بازگرداند. بابایی همچنین در ادامه یادآور شد: تنها واحدی که در کشور از ضایعات استفاده می‌کند، شرکت ایرالکو است. وی درباره تفاوت قیمتی عنوان کرد: نرخ بازیافت در کشورهای جهان متفاوت است، این درحالی است که آلومینیوم پایه یک نرخ جهانی دارد. بنابراین زمانی که نرخ آلومینیوم جهانی در سطح پایینی قرار دارد، ممکن است آلومینیوم ثانویه صرفه اقتصادی نداشته باشد، اما در عوض زمانی که نرخ آلومینیوم پایه بالاست، آلومینیوم ثانویه و ضایعات آن صرفه اقتصادی بیشتری پیدا خواهد کرد. در کشور نیز عرضه رسمی شمش آلومینیوم با خلوص ۹۹درصد به بالا به‌صورت رسمی بوده ولی شمش‌های حاصل از ذوب دوباره ضایعات و قیمت‌گذاری آنها تابع قانون و فرمول خاصی نیست.

عناوین برگزیده