تاریخ: ۰۴ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۱۵
بازدید: ۱۸۰
کد خبر: ۵۱۹۶۰
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

نیمی از طلای کشور در کردستان تولید می شود/ وصول بیش از ۴۲ میلیارد تومان حقوق دولتی معادن

می متالز - رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان با بیان اینکه هم اکنون ۵۰ درصد طلای کشور در کردستان تولید می شود و استان در بخش سنگ آهن رتبه پنجم کشوری را به خود اختصاص داده است، افزود: در سال گذشته چهار پهنه در سطح استان برای مطالعات نوین اکتشافی مشخص شد که سه پهنه آن به اتمام رسیده و مطالعات پهنه دیواندره نیز به زودی آغاز می شود
نیمی از طلای کشور در کردستان تولید می شود/ وصول بیش از ۴۲ میلیارد تومان حقوق دولتی معادن

به گزارش می متالز، محمد دره وزمی گفت: یکی از ظرفیت های خوب کردستان معادن آن است که از تنوع چشمگیری برخوردار است و اهمیت استان در بخش معدن نیز به همین تنوع مواد معدنی بر می گردد.

وی معادن دارای پروانه بهره برداری استان را ۴۰۳ معدن ذکر کرد واظهار داشت: ۶۴۴ میلیون تن ذخیره معادن کردستان است ودرحال حاضر ۱۴۹ معدن فعال و مابقی غیر فعال هستند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان تنوع معدنی را خصوصیت ویژه معادن استان دانست و افزود: بیشترین حجم معادن پلی متال در سقز، بیجار و قروه و بیشترین معادن سنندج مربوط به سنگ لاشه است و دیواندره و کامیاران نیز به نسبت دارای تنوع مواد معدنی هستند.

دره وزمی محدوده معادن استان را در کل ۴۴۷ کیلومتر مربع از مساحت استان وسینه کار معادن را پنج صدم درصد ذکر کرد وافزود: ۱۷ گواهی کشف صادر شده که با احتساب این گواهی کشف ها ذخایر معدنی استان ۴۰ میلیون تن افزایش می یابد.

وی بزرگترین آفت معادن کردستان را خام فروشی دانست وعنوان کرد: خوشبختانه در چند سال گذشته هم معدن داران و هم سیاست های دولت به سمت جلوگیری از خام فروشی وفرآوری رفته است.

در وزمی در ادامه به وصول حقوق دولتی قابل وصول از معادن استان نیز اشاره کرد وگفت: در سال ۹۲ چهار ونیم میلیارد تومان و در سال گذشته بیش از ۴۲ میلیارد تومان حقوق دولتی وصول شده است.

عناوین برگزیده