تاریخ: ۰۶ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۰:۱۱
بازدید: ۱۸۸
کد خبر: ۵۲۴۵۴
سرویس خبر : مسکن و ساختمان
گرانی، تقاضا برای مسکن بی‌کیفیت را افزایش می‌دهد

آیین‌نامه مشخص برای سبک‌سازی ساختمان نداریم

می متالز - مصالح ساختمانی، یکی از بخش‌های مهم سرمایه‌گذاری اقتصادی کشور به‌شمار می‌‌رود؛ اما در سال‌های اخیر، مصالح ساختمانی بی‌کیفیت، نبود نظارت و رعایت ‌نکردن اصول استاندارد در این بخش، موجب کاهش ایمنی در ساختمان‌ها شده است؛ به‌طوری‌که ساختمان‌ها با بروز کوچک‌ترین حوادثی دچار آسیب می‌شوند و خسارت‌های جبران‌ناپذیری را به صنعت ساختمان وارد می‌کنند.
آیین‌نامه مشخص برای سبک‌سازی ساختمان نداریم

به گزارش می متالز، یکی از مواردی که در صنعت ساختمان‌سازی در جهان امروز مطرح بوده، سبک‌سازی در ساخت‌وساز است که باید از استانداردهای لازم برخوردار باشد. از سوی دیگر تولیدکنندگان مصالح ساختمانی باید نیاز بازار را در نظر گرفته و به سمت تولید مصالح سبک‌تر بروند.
نظارت بر استانداردسازی، کیفیت مرغوب مصالح ساختمانی و کیفی‌سازی، موضوع چهارمین همایش «زلزله، مدیریت بحران و دورنمای آینده بود که پنجشنبه گذشته در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد اسلامی بجنورد در استان خراسان شمالی برگزار شد.

 

خرید مسکن‌ بی‌کیفیت

عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی در این همایش عنوان کرد: باتوجه به افزایش نرخ مصالح ساختمانی و مسکن و کاهش توان مالی مردم برای خرید این کالا، این نگرانی وجود دارد که متقاضیان مسکن به سمت خرید مسکن‌ بی‌کیفیت بروند.
پیمان همامی اظهار کرد: وقتی مشتری و متقاضی مطالبه‌گر کیفیت نباشند، تولیدکننده هم ممکن است کیفیت ساختمان را کاهش دهد.
وی با بیان اینکه کاهش توان اقتصادی متقاضیان مسکن نباید سبب به انزوا رفتن کیفیت در بازار شود، افزود: زمانی که بازار مسکن به لحاظ کیفیت، رقابتی نباشد، این امکان وجود دارد که ساختمان‌هایی دارای مشتری و خواهان شود که در ساخت آن مقررات ملی رعایت نشده است.
وی در ادامه گفت: در شرایطی که مردم فقط به فکر تامین سرپناه هستند، ساختمان‌های با کیفیت کم به علت نرخ پایین، در بازار دارای مشتری می‌شوند.
این عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی تاکید کرد: کیفیت و استحکام بنا باید در نرخ مسکن لحاظ شود. البته در این زمینه صدور شناسنامه فنی و ملکی یک راهکار است و ساختمان‌ها باید دارای شناسنامه و هویت باشند.
به گفته همامی، لحاظ شدن کیفیت در نرخ مسکن سبب می‌شود که سازندگان نسبت به ارتقای کیفیت و میزان استحکام سازه‌ها حساس‌تر شوند.
وی در ادامه اظهار کرد: زمانی که بودجه‌ها محدود باشد، ممکن است ساختمان‌هایی ساخته شود که کیفیت مناسبی ندارند. برای برون‌رفت از این مشکل باید سیاست‌های تولید مسکن و کنترل قیمت‌ها به گونه‌ای باشد که همه قشرها بتوانند مسکن محکم و مقاوم تامین کنند.
این استاد دانشگاه گفت: با افزایش نرخ‌ها، ممکن است کارگاه‌های تولیدکننده مصالح ساختمانی غیراستاندارد هم مشتری داشته باشند و محصول خود را به بازار عرضه کنند. البته انتظار این است که در بازار، کسی خریدار این محصولات نباشد و مهندسان باید از ورود مصالح غیراستاندارد و نامرغوب به ساختمان‌ها جلوگیری کنند.
وی افزود: با توجه به حساسیت‌های ایجاد شده، میزان خسارت زلزله به خانه‌های مسکونی در روستاها و شهرها، در سال‌های اخیر نسبت به سال‌های دورتر کاهش یافته است. البته هنوز جای کار در این زمینه وجود دارد.
این استاد دانشگاه با اشاره به رشد عمودی شهرها و بلندمرتبه‌سازی گفت: برای تامین ایمنی ساختمان‌ها در بلندمرتبه‌سازی باید ضوابط و مقررات ویژه‌ای رعایت و دقت در اینگونه ساخت‌وسازها بیشتر شود.
وی اظهار کرد: در شهر بجنورد، شرایط لرزه‌خیزی به گونه‌ای است که باید توجه به این نکته‌ها اجباری شود.
عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی افزود: انتظار می‌رود، آحاد جامعه و متقاضیان مسکن، استفاده از مصالح استاندارد در ساخت‌وساز و رعایت مقررات ملی ساختمان را از سازندگان مسکن مطالبه کنند.

 

راهکار کاهش اثرات زلزله

همچنین در همایش زلزله، مدیریت بحران و دورنمای آینده، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان‌شمالی به موضوع سبک‌سازی ساختمان و تاثیر آن بر زلزله پرداخت و گفت: یکی از راهکارها برای کاهش خسارت‌های زلزله، ‌سبک‌سازی ساختمان‌ها است اما هنوز آیین‌نامه دقیق برای این روش نداریم.
رضا رجب‌زاده اظهار کرد: یکی از وظایف مهندسان و مدیران، کمک به کاهش خسارت‌های زلزله است و اکنون استفاده از مصالح سنتی و سنگین، منسوخ شده و نیاز است سبک‌سازی ساختمان‌ها موردتوجه باشد.
وی افزود: خراسان شمالی، استان لرزه‌خیز است و به همین لحاظ، وظیفه ما در این زمینه بیشتر است.
رجب‌زاده با بیان اینکه نظام مهندسی کشور، دچار آسیب و مشکل است، افزود: این به معنای وجود آسیب در سازمان نظام مهندسی ساختمان نیست بلکه به روند وارد شدن فرد به دانشگاه برای تحصیل در رشته مهندسی و ورود به بازار و فعالیت او مرتبط است. معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان‌شمالی خاطرنشان کرد: باید از تولیدکنندگان فعالی که در زمینه سبک‌سازی ساختمان‌ها فعالیت می‌کنند، حمایت کنیم. مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی هم در این همایش، بر نقش مهندسان در کاهش خسارت‌های ناشی از زلزله در ساختمان‌ها تاکید کرد و گفت: در زلزله، سرمایه‌های زیادی هدر می‌رود و میلیاردها تومان خسارت بر جامعه تحمیل می‌شود، ازاین‌رو این همایش فرصتی است تا تحلیل درستی از این حادثه‌ها انجام شود. علیرضا مصطفی‌زاده بورا تصریح کرد: برای داشتن ساختمان‌های مستحکم، باید قوانین محکم داشته باشیم و برخی قوانین حوزه ساخت‌وساز نیز اصلاح شود. وی افزود: به طور نمونه، کمیسیون ماده ۱۰۰، باید از وجه حقوقی به وجه کیفری تغییر کند تا با داشتن قوانین محکم ساختمان‌های محکم‌تری داشته باشیم. مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی گفت: همه مسئولان در خسارت‌هایی که در حادثه‌ها ازجمله زلزله به مردم تحمیل می‌شود، شریک هستند و جامعه مهندسی باید در راستای جلوگیری از هدرفت سرمایه‌ها نسبت به مقاوم‌سازی سازه‌هایی که اجرا می‌شود، تلاش بیشتری داشته باشد. مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی هم در این همایش گفت: این استان جزو ۱۰ استان حادثه‌خیز کشور است، به‌طوری‌که سال گذشته ۸۴ حادثه و رخداد طبیعی در این منطقه از کشور گزارش شده است. جواد نظری اظهار کرد: خراسان شمالی یکی از ۲۵ استان کشور بود که بهار امسال درگیر سیل شد، البته با تلاش مسئولان به‌ویژه استاندار، کمترین خسارت‌ها را متحمل شد. رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان شمالی هم گفت: تلاش داریم در این همایش، توجه مسئولان، مردم و سازندگان بر لزوم رعایت ضوابط ایمن‌سازی ساخت‌وسازها معطوف شود. علی‌اکبر رمضانی با اشاره به اینکه وقوع حوادث طبیعی، یکی از چالش‌های صنعت ساخت‌وساز است، خاطرنشان کرد: سرمایه‌های زیادی در صنعت ساختمان هزینه می‌شود و نیاز است برای حفاظت و صیانت از این سرمایه‌ها، مقاوم‌سازی بناها و ساختمان‌ها موردتوجه قرار گیرد. وی گفت: البته مهم‌ترین موضوع در مقاوم‌سازی‌ها، حفاظت و تامین ایمنی ساکنان و حفاظت از جان بهره‌برداران است.

عناوین برگزیده