تاریخ: ۰۴ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۹:۴۵
بازدید: ۱۷۶
کد خبر: ۵۲۷۰۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
وعده استاندار مرکزی در پاسخ به رسانه ها و اعتراضات کارگران

مشکلات «هپکو» حل می شود

می متالز - شرکت «هپکو» اراک که در زمره نخستین و بزرگ‌ترین کارخانه تولید ماشین‌آلات راه‌سازی، کشاورزی و معدنی در ایران و خاورمیانه محسوب می‌شود پس از خروج از زیر چتر حمایتی دولت و واگذاری به بخش خصوصی با مشکلات فراوانی دست‌وپنجه نرم می‌کند که اعتراضات متعدد کارگران آن در مقابل استانداری و خیابان‌ها خود گواه وضعیت آن است.
مشکلات «هپکو» حل می شود

به گزارش می متالز، کارخانه ماشین سازی هپکو  سال ۱۳۵۱ در زمینی به وسعت ۹۰ هکتار باهدف مونتاژ ماشین‌آلات راه‌سازی در اراک تأسیس و از سال ۱۳۵۴ شروع به فعالیت کرد.

این شرکت ۲۵ نوع ماشین‌آلات راه‌سازی ازجمله گریدر، لودر و غلتک تولید می‌کند که هشت نوع از محصولات آن تحت لیسانس کشورهایی چون ژاپن، آلمان، سوئد تولید می‌شود.

این شرکت تا سال ۱۳۸۵ وضعیت متناسب و استانداردی را در حوزه درآمد و اشتغال داشت تا اینکه در سال ۱۳۸۶ توسط سازمان خصوصی‌سازی به‌صورت مزایده به شرکتی تحت عنوان واگن‌سازی کوثر واگذار شد.

واگذاری هپکو به این شرکت، سرآغازی برای مشکلات و حاشیه‌های فراوان ازجمله عقب افتادن اقساط و دستمزد کارگران بود؛ تا جایی که مجدد در سال ۹۵ شرکت هپکو از مالکیت واگن سازی کوثر خارج و به شرکت هیدرو اطلس واگذار شد.

بااین‌حال مشکلات هپکو همچنان به قوت خود باقی ماند و در دی‌ماه سال ۹۶ اسدالله احمد پور از مدیریت هپکو استعفا داد که رئیس‌کل سازمان خصوصی‌سازی در واکنش به این استعفا گفته بود: سازمان خصوصی‌سازی درجایی که خریدار به تعهدات خود عمل نمی‌کند، با همان قاطعیت که از آن‌ها در فرآیند واگذاری‌ها حمایت می‌کرده با همان قاطعیت نیز سهام واگذارشده را پس می‌گیرد.

بنا بر گفته استاندار مرکزی در هفته دولت حقوق تیر ماه کارگران واحد صنعتی هپکو پرداخت و تلاش می شود رونق تولید به این صنعت بزرگ کشور بازگرد
شرکت بزرگی مانند هپکو با قراردادهای ۵۰ دستگاه یا کمتر و بیشتر نمی‌تواند کار کند بلکه باید قراردادهای بزرگ در اختیار داشته باشد.

در بحبوحه استعفای مدیرعامل و نبود تجهیزات برای تولید، کارگران نیز در اعتراض به حقوق معوقه و بلاتکلیفی شرکت، اقدام به تجمع طی چند روز و حتی بستن مسیر راه‌آهن شمال-جنوب در تقاطع پل شهید بختیاری کردند تا از این طریق صدای خود را به گوش متولیان امر به‌ویژه مسئولان خصوصی‌سازی برسانند.

سرانجام اواخر خرداد سال ۹۷، در مراسمی با حضور رئیس‌کل سازمان خصوصی‌سازی و استاندار استان مرکزی، غلامرضا صادقیان به‌عنوان مدیرعامل جدید شرکت هپکو انتخاب شد.

اما تغییر مدیریت شرکت نیز نتوانست گره مشکلات هپکو را باز کند و این شرکت کماکان با مشکلات و حاشیه‌های زیادی مواجه است؛ در همین راستا چندی پیش صادقیان مدیرعامل هپکو گفته بود: در سال ۹۷ مشکلات در حوزه تأمین مواد اولیه و قراردادها بروز کرد که این امر باعث شد بخشی از اهداف شرکت محقق نشود

مطالبات کارگران

تجمع اعتراض‌آمیز کارگران هم‌زمان با آغاز هفته دولت به‌منظور دریافت مطالبات معوق شده در این روزها خود گواه این است که هپکو با مشکلات بسیاری دست‌وپنجه نرم می‌کند.

کارگران واحد صنعتی هپکو در دومین روز از هفته دولت  با حضور در هسته مرکزی شهر اراک خواستار رسیدگی مسئولان به مشکلات و مطالبات صنفی خود شدند.

این کارگران خواستار تسریع در  پرداخت حقوق و مزایای معوقه خود شدند و از مسئولان درخواست دارند که با کارسازی برای خطوط تولید نقدینگی لازم را برای رونق اقتصادی و پرداخت به‌موقع حقوقشان فراهم کنند.
اجرایی شدن قرارداد سال گذشته وزارت راه و شهرسازی برای ساخت ۲ هزار و ۴۰۰ دستگاه  انواع ماشین‌آلات راه‌سازی از خواسته‌های مهم این کارگران است.

 

تلاش برای گره‌گشایی

استاندار مرکزی هم‌زمان با هفته دولت در پاسخ به سؤال خبرنگاران مبنی بر رسیدگی به مشکلات و مطالبات کارگری واحد تولیدی هپکو پاسخ داد: مشکلات کارگران و به‌ویژه پرداخت مطالبات آن‌ها به جد در دست پیگیری است.

سید علی آقازاده افزود: همه توان در ۲ سال گذشته و به‌ویژه یک ماه اخیر در استان مرکزی برای ساماندهی امور واحد صنعتی هپکو و  پرداخت حقوق و مطالبات کارگری به کار گرفته‌شده و تلاش بر این است که رونق تولید به این صنعت بزرگ کشور بازگردد.

وی ادامه داد: مکاتباتی برای گره‌گشایی از مشکلات هپکو ه با رئیس‌جمهوری صورت گرفته و مقام ارشد اجرایی کشور به وزارتخانه‌های اقتصاد و صمت پیشنهادانی در حوزه حل مشکلات هپکو داشته است اما این پیشنهادها و تصمیم‌ها تا قطعی نشدن اعلام نمی‌شود.

استاندار مرکزی  با اشاره به اینکه نیروهای هپکو ۲ ماه حقوق طلب دارند اظهار داشت: ۱۲ میلیارد ریال با استفاده از تسهیلات بانک ملی و با موافقت هیئت‌مدیره ظهر امروز و فردا به‌حساب این واحد تولیدی واریز می‌شود .

آقازاده گفت: در هفته دولت حقوق تیرماه کارگران واحد صنعتی هپکو پرداخت می‌شود و همه تلاش بر این است که تا پایان شهریورماه نیز حقوق مرداد شاغلان این صنعت پرداخت شود.

وی تصریح کرد: مدیریت واحد تولیدی هپکو برای فروش چند دستگاه این واحد قول مساعد داده است و لذا امید می‌رود ظرف دو هفته آینده مطالبات کارگران پرداخت و رونق به خط تولید بازگردد.

عناوین برگزیده