تاریخ: ۰۹ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۱۷
بازدید: ۱۴۲
کد خبر: ۵۳۹۷۷
سرویس خبر : انرژی

تشریح سرفصل‌های کاری مدیریت پژوهش و فناوری نفت در چارچوب رونق تولید

می متالز - مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران محورهای کاری این مدیریت را در حوزه رونق تولید تشریح کرد.
تشریح سرفصل‌های کاری مدیریت پژوهش و فناوری نفت در چارچوب رونق تولید

به گزارش می متالز، ابراهیم طالقانی با اعلام اینکه نامگذاری سال ۹۸ به نام رونق تولید، در برگیرنده تمامی محورهای فعالیت این مدیریت در درازمدت است، گفت: در ارتباط با حمایت از تولید ملی و حمایت از صنعتگران داخلی، ۶ محور کلی به عنوان راهبردهای فعالیت مدیریت پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران مشخص و مقرر شده است همه فعالیت‌های این مدیریت در چارچوب این محورها انجام شود.

وی از بهبود کیفیت، افزایش کمیت طرح‌ها، پشتیبانی‌های علمی، توسعه زیرساخت‌های فناورانه، پشتیبانی‌های مالی و فرهنگ سازی به عنوان ۶ محور کاری در انجام پروژه‌های پژوهشی در شرکت ملی نفت ایران یاد کرد و افزود: همه برنامه‌های تعریف شده در این مدیریت، با در نظر گرفتن این محورها قابلیت اجرایی شدن خواهد داشت.

طالقانی از الزام مدیریت پژوهش در اجرای اسناد بالادستی ابلاغی نظیر سیاست‌های کلان اقتصاد مقاومتی، برنامه‌های ابلاغی شورای عتف و سیاست‌های انرژی و ... خبر داد و گفت: سیاستگذاری برای اجرای پروژه‌های تعریف‌شده در حوزه رونق تولید نیز در چارچوب همین عوامل انجام شده است.

وی با تاکید بر اینکه باید حمایت از تولید از سوی ابزار خاصی قابل اندازه‌گیری باشد، گفت: در این زمینه لازم است زیرساخت‌های علمی در کشور ایجاد شود تا بتوان اصل تولید مستمر و پایدار را محقق کرد.

 

به کارگیری فناوری‌های نوین در بخش‌های عملیاتی

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه بهبود کیفیت، لازمه استمرار تولید است، گفت: در این حوزه برنامه‌ریزی مدونی برای ارتقا و بهبود عملکرد تجهیزات موجود و استفاده و به‌کارگیری فناوری‌های نو در بخش‌های عملیاتی در دستور کار این مدیریت قرار گرفته است.

وی ادامه داد: انتقال یا بومی‌سازی فناوری‌های بهینه‌سازی انرژی با هدف رونق تولید داخل یا صادرات محصولات فناورانه مربوطه، مستندسازی و اشتراک تجارب و دریافت استانداردهای لازم در راستای ایجاد کسب‌وکار و تجارت در تولید محصولات نفت و گاز از دیگر شاخص‌های تعریف‌شده در حوزه بهبود کیفیت است.

وی با تاکید براینکه تولید مستمر و بهینه نفت وگاز، ماموریت شرکت ملی نفت ایران است، گفت: برای تحقق این هدف باید از ابزارها و فناوری‌های روزآمد بهره برد.

طالقانی اضافه کرد: حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها ابزاری برای تحقق اهداف ما در حوزه نفت و گاز به شمار می‌رود، این در حالی است که باید به‌روزرسانی این شرکت‌ها در بلندمدت نیز مدنظر قرار گیرد.

 

برنامه‌ریزی برای تاسیس معاونت تجاری سازی در حوزه پژوهش و توسعه

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران همچنین از انجام اقدام‌های اولیه درباره تاسیس معاونت تجاری‌سازی در حوزه پژوهش و توسعه خبر داد و گفت: هدف اصلی از تشکیل این معاونت، پیگیری پیامدها و دستاوردهای پروژه‌های پژوهشی در حوزه نفت و گاز خواهد بود.

وی این اقدام را در راستای تجاری سازی قراردادهای پژوهشی عنوان کرد و افزود: نوع تجهیزات مصرفی، مواد شیمیایی و مسائلی از این دست از جمله مواردی است که می‌تواند پس از تصویب این معاونت، در دستور کار آن قرار گیرد.

 

تعریف مدل‌های اختصاصی تجاری برای پروژه‌های پژوهشی

طالقانی با تاکید بر اینکه بهبود کمیت و کیفیت محصولات نیازمند حمایت و پشتیبانی‌های علمی است، گفت: در این رابطه باید زیرساخت‌های فناورانه در داخل کشور ایجاد شود.

وی اضافه کرد: در این حوزه ضمن ایجاد نقشه راه فناوری‌های هدف در پروژه‌های بالادستی نفت و گاز، تلاش شده است تا برای هر پروژه پژوهشی یک مدل تجاری (Business Model) اختصاصی تعریف شود، زیرا معتقدیم اگر محصولی نتواند خود را بر اساس قانون بازار (تولید مستمر کیفی) تعریف کند، نمی‌تواند مورد تائید باشد.

طالقانی با بیان اینکه اجرایی شدن اولویت‌های پژوهشی در بخش خصوصی باید در ابتدا با حمایت‌های دولتی صورت بگیرد، متذکر شد: وظیفه مدیریت پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران حمایت اولیه از استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان است، اگرچه معتقدیم سازمان‌ها و تشکلات پژوهشی باید پس از مدتی به صورت خودگردان اداره شوند.

وی بر لزوم بهره‌مندی از تجارب بین‌المللی در شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها تاکید کرد و گفت: در مجموعه‌های مرتبط با فناوری پیشنهاد می‌کنیم درباره بومی‌سازی فناوری‌های روزآمد دنیا به بهره‌دهی بالا در حوزه نفت و گاز اقدام کنند.

 

حمایت از طرح‌های پژوهشی در حوزه بهینه‌سازی مصرف

طالقانی با بیان اینکه حمایت از طرح‌هایی که به صرفه‌جویی در مصرف انرژی بینجامد، در دستورکار مدیریت پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران قرار دارد، گفت: انجام طرح‌هایی همچون بومی‌سازی دانش فنی طراحی و توسعه سامانه GHP بر پایانه فناوری موتور گازسوز، بومی‌سازی دانش فنی طراحی و ساخت میکروتوربین گازی در محدوده توانی ۳۰ تا ۶۰ کیلووات و همچنین بومی‌سازی طراحی و ساخت سرمشعل‌های دیگ‌ها در ظرفیت‌های مختلف بر اساس فناوری روز، با قابلیت نصب در موتورخانه‌های کشور، از جمله طرح‌هایی است که مورد حمایت مدیریت پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران است.

به گفته طالقانی، رفع چالش‌های تولید و حفاری با استفاده از فناوری‌های نوین و همچنین رفع چالش‌های موجود در حوزه اکتشاف منابع هیدروکربوری از دیگر موارد مورد حمایت این مدیریت در شرکت ملی نفت ایران است.

عناوین برگزیده