تاریخ: ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۸:۳۲
بازدید: ۳۱۴
کد خبر: ۵۴۳۰۳
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
روزشمار دومین همایش صنایع غیرآهنی

اهمیت طرح جامع در صنایع غیرآهنی

می متالز - طرح جامع در صنایع غیر آهنی چه اندازه ضرورت دارد؟ با توجه به تجربه فولاد، طرح جامع چه کمکی می‌تواند به این صنایع کند؟ امروزه با پیشرفت تکنولوژی استفاده از فلزات غیرآهنی به‌صورت تصاعدی در حال افزایش است. بر اساس پیشرفت صنایع کشورها، میزان مصرف برخی فلزات در آنها روز به روز بیشتر می‌شود.
اهمیت طرح جامع در صنایع غیرآهنی

به گزارش می متالز، از طرفی با شناسایی مضرات استفاده از سوخت‌های فسیلی، اقبال به استفاده از انرژی الکتریکی روزانه بیشتر و بیشتر می‌شود.

اقبال به ابزارهای ذخیره انرژی الکتریکی قابل شارژ نیز روز به روز گسترده‌تر می‌شود. استفاده از وسیله‌های پرتابل چندرسانه‌ای، همه‌گیر شده است. همه این عوامل موجب اهمیت فراوان فلزاتی نظیر طلا، مس، سرب و روی، نیکل، آلومینیوم و سایر فلزات استراتژیک غیرآهنی می‌شود.

ایران خوشبختانه روی کمربند جهانی مس قرار گرفته است و زون زمین‌شناسی ارومیه - دختر در ایران، یک زون با کانی‌زایی فعال مس و پلی متال محسوب می‌شود.

اهمیت این کمربند از معادن کوچک و بزرگ مس موجود در این کمربند مشخص می‌شود. بنا براین کشور ما پتانسیل خوبی برای رشد تولیدات مس و سایر فلزات دارد.

از طرفی به گفته صاحب‌نظران، عمق متوسط اکتشاف در کشور ما کمتر از یک متر است و این نشان می‌دهد همه پتانسیل‌های شناسایی‌شده در ایران، از نوع سطحی است و ذخایر عمقی در کشور شناسایی نشده است.

شواهد سطحی خبر از ذخایر کم‌عیارتر و اما با تناژ بالاتر می‌دهد. این اطلاعات نشان می‌دهد کشور ما برای تامین نیازهای خود و با توجه به استراتژیک شدن و اهمیت روزافزون این فلزات، نیازمند طرحی جامع نظیر فولاد در کشور است. 

وجود یک طرح جامع در هر صنعتی نشان‌دهنده یک نقشه راه مشخص برای رسیدن به هدفی معین است که قطعا همه جوانب آن سنجیده شده و حتی می‌تواند به یکی از پایه‌های استراتژی‌های مختلف کشور بدل شود.

بالطبع وجود طرح جامع در صنایع غیرآهنی نیز می‌تواند در این راه موثر باشد. این طرح می‌تواند افق بلندمدت پیش روی سرمایه‌گذاران را نسبت به رویکرد حاکمیت کشور در قبال صنعت مذکور، روشن و سرمایه‌گذاری در آن را توجیه‌پذیر و جذاب کند.

همان‌طور که گفته شد، کشور ما پتانسیل‌های بالقوه و بالفعل فراوانی در زمینه مواد معدنی کمیاب و نادر نظیر مس، سرب و روی و به مقدار کمتری طلا و مولیبدن دارد.

بنابراین وجود طرح جامع فلزات غیرآهنی می‌تواند جایگاه و توان معدنکاری و صنایع پایین‌دستی بخش معدن را در حوزه فلزات کمیاب و نادر مشخص، مسیر توسعه این بخش را شناسایی و به لحاظ اقتصاد مقاومتی نیز کشور را از اعمال فشارهای خارجی نسبت به تامین نیاز به این فلزات مصون کند.

دومین همایش و نمایشگاه چشم‌انداز صنایع غیرآهنی و فناوری‌های وابسته در حالی ۹ و ۱۰ مهر ماه امسال برگزار می‌شود که بررسی چالش‌های فلزات غیرآهنی یکی از محورهای مورد بحث خواهد بود.

در این همایش قرار است تمرکز روی تولید و بازار فلزات غیرآهنی (شامل آلومینیوم، مس، سرب، روی و طلا) باشد. علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این همایش می‌توانند با شماره تلفن‌های ۶-۴۲۷۱۰۱۸۰ تماس بگیرند یا به وب‌سایت  http://events.den.ir مراجعه کنند.

محمدرضا بهرامن

رئیس خانه معدن ایران

عناوین برگزیده