تاریخ: ۱۳ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۷:۲۵
بازدید: ۱۰۵
کد خبر: ۵۴۶۷۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
جهش 4 کانالی شاخص سهام

نقشه نیمروز بورس چهارشنبه (13 شهریور)

می متالز - بورس تهران حرکت صعودی خود را در جریان معاملات آخرین روز کاری هفته با سرعت بیشتری پی گرفت. شاخص کل در این روز با تداوم برتری همه‌‌جانبه تقاضا بیش از 4 هزار و 500 واحد ارتفاع گرفت و برای اولین‌بار وارد کانال 290 هزار واحد شد. بازگشت قیمت‌های جهانی به مدار مثبت در کنار تمایل سرمایه‌های خرد برای ماندن در بازار سهام در ضعف بازارهای رقیب به آهنگ رشد قیمت در دادوستدهای امروز افزود.
نقشه نیمروز بورس چهارشنبه (13 شهریور)

به گزارش می متالز، معامله‌گران بورس تهران امروز مصمم‌تر از جلسات معاملاتی قبل در سمت خرید حضور فعال دارند. مسیر شاخص سهام که طی سه روز اخیر متزلزل می‌رسید، امروز با تشدید و گسترش تقاضا در عموم صنایع بورسی هموار شد و آهنگ شتابان رشد، زمینه را برای فتح قله جدید فراهم کرد.

همچنان قدرت پول‌های ورودی به بازار سهام حرف اول را در رشد همه‌جانبه قیمت‌ها می‌زند. معمولا روند شاخص سهام در میانه‌های هر ماه به دلیل ضعف جریان اطلاعات کم‌نوسان دنبال می‌شود و روند قیمت‌ها بیشتر به عواملی مانند قیمت‌های جهانی نفت و فلزات، نرخ‌های ارز یا تغییر در روند سیاست‌گذاری پیوند می‌خورد. تداوم رشد قیمت عموم سهم‌ها در معاملات امروز را هم می‌توان از همین زاویه نگریست. در واقع، گرچه، جریان ارسال گزارش‌ها پس از انتشار کارنامه‌های مرداد و همچنین رونمایی از مجوز‌های افزایش نرخ فروش در سهامی مانند گروه قندی افت کرد اما تحولات موجود در سایر بازارها به تحریک تقاضای سهام منجر شده است. رکود بازار مسکن در کنار فشار بر نرخ‌های دلار و سکه با عرضه‌های موثر بازارساز شرایطی فراهم کرده تا بخشی از سرمایه‌های خرد برای کسب بازده راهی تالار سهام شوند. همین امر باعث رشد دسته‌جمعی تقاضا در سهام بورسی و کم‌توجهی بورس‌بازان به عیار ارزندگی سهم‌ها شده است.

استقبال از بزرگان

در معاملات امروز غول پتروشیمی بازار یعنی نماد «فارس» با تاثیر مثبت 800 واحدی بر شاخص کل، بیشترین حمایت را از دماسنج بازار رقم زده است. عامل بخشی از افزایش تقاضا و تقویت جریان نقدینگی در این صنعت بزرگ را می‌توان حاصل جاماندگی نمادهای پتروشیمی از رشد متوسط قیمت‌ها طی هفته‌های اخیر دانست. تلاش دیگر نمادهای کالایی، خاصه فلزی‌ها در جبران جاماندگی هم برجسته به نظر می‌رسد.

پس از گروه پتروشیمی در گروه فلزات شاهد بیشترین ارزش معاملات روزانه بودیم. در این بین، بهبود نسبی تقاضا در بورس کالا و شکل‌گیری تقاضای جالب توجه برای محصولات فولاد مبارکه طی این هفته را می‌توان عامل استقبال سهامداران از سهام این غولادی فولادی و سرایت جو مثبت به دیگر نمادهای گروه تلقی کرد. البته خبر مهمتری که به نظر می‌رسد در تشدید تقاضا در سهام فولاد مبارکه موثر باشد، موضوع افزایش سرمایه این شرکت از محل سود انباشته است که با استقبال قابل ملاحظه سهام مواجه شده است.

فروکش تب خرید در خودرویی‌ها

سهام غول‌های خودرویی در مقایسه با جو مثبت بازار و شدت رشد در عموم صنایع، تقاضای ضعیفی را رو‌به‌روی خود می‌بینند. در چند روز گذشته به دلیل ارسال سیگنال‌های مساعد از بهبود روابط با اروپا و تقویت احتمل انصراف ایران از کاهش تعهدات برجامی شاهد رشد تقاضا در این گروه بودیم. با وجود این، به نظر می‌رسد اظهارات روحانی در جلسه هیات دولت مبنی بر وجود اختلافات با اروپا و جو روانی ناشی از اجرای گام سوم کاهش تعهدات برجامی تا حدودی تقاضا در این گروه را تحت فشار گذاشت. در این میان، خبرهای ضد و نقیض در خصوص گشایش خط اعتباری اروپا برای پیش‌خرید نفت ایران نیز در ایجاد چنین تصوری در بین سهامداران موثر واقع شد. 

عناوین برگزیده