تاریخ: ۰۹ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۰۰
بازدید: ۲۲۶
کد خبر: ۵۴۷۵۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در نشست توسعه و سرمایه گذاری خراسان جنوبی با وزیر صمت مطرح شد؛

از درخواست نسخه ویژه معدنی برای خراسان جنوبی تا رنج مردم روی گنج!

می متالز - نمایندگان خراسان جنوبی در مجلس شورای اسلامی، گنج های این استان و رنج مردم از نبود زیرساخت ها را در نشست توسعه و سرمایه گذاری با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت مطرح کردند و خواستار نسخه ویژه معدنی برای خراسان جنوبی شدند.
از درخواست نسخه ویژه معدنی برای خراسان جنوبی تا رنج مردم روی گنج!

به گزارش می متالز، نشست توسعه و سرمایه گذاری استان خراسان جنوبی عصر امروز (9 شهریور) با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، فرمانداران، مسوولان استانی و جمعی از فعالان اقتصادی در محل استانداری برگزار شد.

«محمدرضا امیر حسنخانی» نماینده مردم فردوس، طبس، سرایان و بشرویه در مجلس شورای اسلامی در این جلسه با بیان اینکه تا استان خراسان جنوبی ویژه دیده نشود امکان توسعه یافتگی آن وجود ندارد، گفت: این استان با شمال کشور تفاوت دارد، تا چه زمانی معدن کاران ما باید با منابع طبیعی درگیر باشند؟

وی بیان داشت: در استان معدنی باید نسخه ویژه پیچیده شود تا معدن کاران بتوانند فعالیت داشته باشند.  

امیر حسنخانی درخواست کرد به نواحی صنعتی خراسان جنوبی توجه ویژه شود و ادامه داد: در شهرستان فردوس، سرایان و بشرویه 10 سال معافیت مالیاتی داریم اما اگر شخص حقوقی در شهرک صنعتی فعالیت کند مشمول این معافیت نمی شود لذا به این امر نیز توجه شود.

«نظر افضلی» نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به اینکه خشکسالی 20 ساله رمق مردم را کشیده است، گفت: باید صنعت به موازات کاهش بخش کشاورزی در استان رشد و توسعه یابد. وی بیان کرد: از سال 91 تا 95 بیش از 7 هزار نفر از جمعیت شهرستان نهبندان به دلیل مهاجرت کاهش یافته است.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه استان خراسان جنوبی با پتانسیل های بسیاری که دارد روی گنج است اما غیر از رنج چیزی در زندگی مردم مشاهده نمی کنیم، ادامه داد: غصه برق معادن شاهکوه نهبندان و زیرساخت ها برای توسعه معادن را داریم.

افضلی با بیان اینکه باید صنعت در استان خراسان جنوبی رشد کند، گفت: در حاضر این استان 0.5 درصد صنعت و 5 درصد معادن کشور را دارد.

حجت الاسلام «محمد باقر عبادی» نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس نیز با تاکید بر لزوم رونق صنایع کم آب بر در استان خراسان جنوبی، اظهار داشت: جمعیت استان به دلیل عدم اشتغال و خشکسالی چندین ساله به حاشیه شهرهای بزرگ مهاجرت می کنند.

وی بیان داشت: دولت باید به خراسان جنوبی برای جذب سرمایه گذاران توجه ویژه کند و بسته ویژه حمایتی برای استان در نظر بگیرد.

حجت الاسلام عبادی با اشاره به اینکه هنوز طرح توسعه شرکت کویر تایر برای دریافت تسهیلات در پیچ و خم‌ها گرفتار است، افزود: اگر در خراسان جنوبی اشتغالی ایجاد نشود جوانان به حاشیه شهرها می روند و برای حاکمیت آسیب های اجتماعی و فرهنگی ایجاد خواهد شد و ده ها برابر طرح توسعه شرکت کویر تایر باید هزینه شود تا مهاجران هدایت شوند.

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس با تاکید بر اینکه شرکت ایدرو و ایمیدرو باید در خراسان جنوبی سرمایه گذاری ویژه انجام دهند، گفت: پیگیری و تلاش و دلسوزی استاندار خراسان جنوبی قابل تقدیر و جزو مدیران نادر است.

«فرهاد فلاحتی» نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به اینکه بازارچه مرزی یزدان به عنوان کمرگ به بهره برداری نزدیک شده است، گفت: باید خوشه صنعت فولاد برای شهرستان قائنات دیده شود.

وی بیان کرد: بهره برداری از کارخانه فولاد قائن اشتغال خوبی ایجاد خواهد کرد اما گردش مالی آن برای استان بسیار مهمتر است باید برنامه ریزی شود پول از استان خارج نشود و گردش مالی وجود داشته باشد. فلاحتی درخواست کرد بسته توسعه زرشک و زعفران با حمایت وزیر صنعت، معدن و تجارت به صورت ویژه پیگیری شود. وی با اشاره به گلایه برخی از فعالان اقتصادی از مصوبات مجلس، گفت: هیچ قانونی برای ایجاد مانع در کشور تصویب نمی شود هر مشکلی است از کج سلیقگی ابلاغ گنندگان و اجراکنندگان و یا تناقضات قانونی است.

عناوین برگزیده