تاریخ: ۰۹ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۰:۴۱
بازدید: ۵۸۷
کد خبر: ۵۴۹۵۸
سرویس خبر : متالورژی و مواد
در بازدید وزیر صنعت از کارخانه اکسید منیزیم سربیشه؛

واحد تولیدی جرم های قلیایی شرکت تهیه و تولید مواد نسوز کشور به بهره برداری رسید

می متالز - طی مراسمی با حضور وزیر صمت و جمعی از مسوولان خراسان جنوبی، واحد تولیدی جرم های قلیایی شرکت تهیه و تولید مواد نسوز کشور در شهرستان سربیشه به بهره برداری رسید.
واحد تولیدی جرم های قلیایی شرکت تهیه و تولید مواد نسوز کشور به بهره برداری رسید

به گزارش می متالز، وزیر صنعت، معدن و تجارت امروز (9 شهریور) به همراه استاندار خراسان جنوبی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسوولان از کارخانه اکسید منیزیم سربیشه بازدید کرد و واحد تولیدی جرم های قلیایی شرکت تهیه و تولید مواد نسوز کشور با ظرفیت تولید سالانه 36 هزار تن به بهره برداری رسید.
واحد اکسید منیزیم سربیشه در زمینی به مساحت 70 هزار متر مربع و با زیربنای 12 هزار مترمربع احداث شده است.
این واحد تولیدی سال 1372 با سرمایه‌گذاری سه میلیون دلار و با ظرفیت تولید سالانه 30 هزار تن محصول به بهره برداری رسیده است.
در سال 1383 نیز با توجه به نیاز بازار و تولید ماده معدنی کلینکر منیزیم خط دوم کارخانه کلینکر شرکت منیزیم به بهره‌برداری رسیده و در سال 1384 طرح توسعه این کارخانه با نام واحد تولید کلینکرهای نسوز با سرمایه‌گذاری 45 میلیارد ریال به بهره‌برداری رسیده است.
با راه‌اندازی این خط تولید سالانه کارخانه اکسید منیزیم سربیشه به 47 هزار تن رسید و اشتغالزایی‌ این واحد به بیش از 200 نفر رسید. در حال حاضر سالیانه حدود 75 هزار تن انواع محصولات در کارخانه اکسید منیزیم شهرستان سربیشه استان خراسان جنوبی تولید می‌شود.
در مجموع سرمایه گذاری این طرح 930 میلیارد ریال و برای 386 نفر اشتغال ایجاد کرده است.


این واحد که بزرگترین واحد تولید اکسید منیزیم کشور است محصولاتی از جمله اکسید منیزیم، اکسید منیزیم سینتره، اکسید منیزیم ذوبی و انواع جرم‌های نسوز قلیایی تولید و روانه بازار می‌کند.
صنایع بزرگ کشور از جمله صنایع سیمان، فولاد و ذوب فلزات مهمترین مصرف کنندگان محصولات این کارخانه هستند و مواد معدنی اولیه این کارخانه از بیش از ۱۴ محدوده معدنی در داخل و خارج از استان تامین می‌شود.
با توجه به نیاز شدید صنایع داخلی به تولیدات کارخانه اکسید منیزیم عمده محصولات آن در داخل کشور مصرف می‌شود و در سال های گذشته به کشورهای اروپایی صادرات داشته اما از سال گذشته به دلیل وجود مشکلاتی صادرات این کارخانه متوقف شده است.
شهرستان سربیشه در 50 کیلومتری بیرجند مرکز خراسان جنوبی قرار دارد.

عناوین برگزیده