تاریخ: ۱۶ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۱۸
بازدید: ۲۱۳
کد خبر: ۵۴۹۹۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
صعود خستگی‌ناپذیر بورس

نقشه نیمروز بورس شنبه(16 شهریور)

می متالز - بازار سهام در ادامه روند رو به رشد خود طی معاملات امروز توانست چهار کانال دیگر ارتفاع بگیرد و فاصله خود را از ابرکانال 300 هزار به 2 درصد محدود کند. شاخص تقریبا تمام صنایع بورسی در معاملات امروز افزایش یافت و شدت تقاضا نیز در سیمای صف‌های خرید خود را به رخ کشید. با وجود کاهش تعهدات برجامی ایران، موج صعودی قیمت‌های جهانی به تحریک تقاضا خاصه در سهم‌های کالایی مدد کرد.
نقشه نیمروز بورس شنبه(16 شهریور)

به گزارش می متالز، شاخص کل بورس تهران که هفته گذشته را با جهش 4.1 درصدی پشت سر گذاشته بود، به روند صعودی خود در دادوستدهای امروز تداوم بخشید. رشد قیمت در بیش از 80 درصد از نمادهای بورسی باعث شد تا نماگر اصلی سهام که معاملات امروز را از سطح 290 هزارواحد آغاز کرده بود، با افزایشی معادل 4300 واحد در ارتفاع 294 هزار واحدی قرار بگیرد. افزایش پی‌درپی شاخص سهام در شرایطی رقم می‌خورد که سایر بازارها روند متزلزلی را عموما در مدار منفی تجربه کرده‌اند. به بیان آماری، نماگر اصلی بازار سهام برای هفت هفته متوالی در مدار صعودی حرکت کرده است و این در حالی است که برآیند حرکت دلار در این مدت نزولی بوده است و در بازار مسکن هم شاهد فشار بر قیمت‌ها و کاهش نرخ تورم هستیم.

با وجود این، تداوم رشد قیمت‌ها و آهنگ تند شاخص سهام در مسیر صعودی محل بحث و مجادله فراوان از سوی فعالان سهام قرار گرفته است. شماری از تحلیلگران تداوم چنین روندی را مستلزم عبور سهام از محدوده بنیادی و حرکت به سمت منطقه هشدار قلمداد کرده‌اند و دشواری صعود ممتد قیمت‌ها به دلیل عدم حمایت پشتوانه‌های بنیادی، خاصه در سهم‌های کوچک، تاکید دارند. اما شماری دیگر، ضمن تاکید بر ظرفیت‌های سهام بنیادی برای ادامه صعودی آرام در نیمه دوم سال-به‌ویژه بزرگان و وابستگان بازار جهانی- نااطمینانی‌های گسترده در حوزه سیاسی-برجام و رابطه با غرب- و بازار جهانی-جنگ تجاری- را موانع اصلی این مسیر می‌دانند.

البته این مجادله به دلیل آهنگ کُند حرکت، برقراری ثبات نسبی و میل نزولی قیمت در بازارهای رقیب تحت‌الشعاع قرار گرفته است. در واقع، ورود پول‌های تازه و ناآشنا با مبانی ارزندگی سهام معادلات قیمت در بازار سهام را دستخوش تغییر و سطح تعادل را در بورس تهران جابه‌جا کرده است. به همین دلیل است که سطوح اصطلاحا مقاومتی شاخص طی این مدت یکی پس از دیگری شکسته شد و بازار سهام در قله‌های تازه دست یافت. در اینجا، بیم و امید ناشی از ابهام در رابطه با غرب  و تحریم‌ها موضوعی است که به تیغ دولبه برای سهامداران مبدل شده و در عین فشار بر صادرکنندگان بورسی این امید پنهان را به وجود آورده که همچون تحریم‌های دوره قبل، روزنه‌هایی برای ایجاد شرایط فروش کالا و دریافت ارز از اروپا مهیا شود.

روزنه‌های امید در بازار جهانی

قیمت جهانی نفت و فلزات روزهای پایانی هفته قبل رشد قابل ملاحظه‌ای را ثبت کرد. شاخص‌های سهام و مواد پس از اعمال تعرفه‌های جدید توسط آمریکا و چین در یکشنبه قبل، عموما تحت فشار قرار گرفتند و طلای جهانی به واسطه جذب سرمایه‌های هراسان از ادامه جنگ تجاری و عواقب آن برای کل اقتصاد به تقویت شد. با وجود این، خبر از سر گیری مذاکرات تجاری در کنار انتشار برخی داده‌های مثبت از اقتصاد آمریکا موج قدرتمندی از صعود قیمت‌ها را به دنبال داشت. انعکاس این رویداد در معاملات امروز با استقبال سهامداران از سهام کالایی اعم از تولیدکنندگان فلزات رنگین، معدنی‌ها و پتروپالایشی‌ها قابل مشاهده است. (برای مطالعه بیشتر اینجا را کلیک کنید.)

عناوین برگزیده