تاریخ: ۱۷ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۱:۱۲
بازدید: ۳۷۲
کد خبر: ۵۵۰۳۸
سرویس خبر : انرژی
عضو هیات رییسه موسس انجمن تولیدکنندگان قیر تاکیدکرد:

کاهش اختلاف قیمت قیر صادراتی با بازارجهانی

می متالز - بهترین اتفاق در صنعت تولید قیر، نزدیکی قیمت محصولات تولیدی ما به قیمت های جهانی است.
کاهش اختلاف قیمت قیر صادراتی با بازارجهانی

به گزارش می متالز، اخیرا یکی از اعضای کمیسیون عمران مجلس اعلام کرده: «در ماه پنجم و ششم سال ۹۸ قرار داریم، اما هنوز قیر رایگان به پروژه های عمرانی تحویل داده نشده است، از طرف دیگر در بودجه سال ۹۸ مقرر شد که دولت و وزارت نفت به میزان ۶ هزار میلیارد تومان قیر رایگان به وزارتخانه ها تحویل دهد، اما با توجه به افزایش چشمگیر قیمت قیر، میزان تعهد دولت برای تحویل حجم قیر به یک چهارم کاهش یافته است.

با توجه به اعتراض نمایندگان مجلس مقرر شده که سازمان برنامه و بودجه هر چه سریع تر اعتباری بالغ بر ۲ هزار میلیارد تومان را برای خرید قیر و ارایه آن به پروژه های عمرانی اختصاص دهد.»

حسن تاجیک عضو هیات رییسه موسس انجمن تولیدکنندگان قیر در این خصوص بیان کرد: کلیات خبر صحت دارد؛ در بودجه سال ۹۶ و ۹۷ معادل ۴‌میلیون تن ماده اولیه قیر (وکیوم باتوم) در اختیار شرکت‌های تولیدکننده قیر قرار گرفت تا شرکت‌ها بعد از تولید قیر، آن را به وزارت راه تحویل دهند و صرف انجام پروژه‌های عمرانی شود.

وی ادامه داد: این موضوع بر صادرات قیر اثر منفی داشت؛ چراکه تولیدکنندگان قیر در ازای تبدیل وکیوم باتوم به قیر، به جای کارمزد، مجوز صادرات ۳۰درصد قیر تولیدی را دریافت می کردند و از آنجا که بهای تمام شده قیر تولیدی نسبتا پایین بود، هر تن قیر ایران در بازارهای صادراتی حدود ۱۰۰دلار ارزان از محصولات سایر رقبا بود.

عضو هیات رییسه موسس انجمن تولیدکنندگان قیر افزود: طبق برنامه بودجه ۹۸ به جای این اقدام، قرار است ۲هزارمیلیارد تومان وجه نقد برای خرید قیر تخصیص یابد که البته هنوز چیزی پرداخت نشده است؛ با برنامه بودجه سال جاری، در نهایت قیر با قیمت واقعی در بازار معامله خواهد شد و ضمنا فاصله قیمت قیر کشور ما با قیر در بازارهای جهانی نیز کاهش خواهد یافت. رقابت آزاد و شفاف قطعا به نفع تولیدکنندگان واقعی خواهد بود.

تاجیک تصریح کرد: پرداخت پول برای خرید قیر در پروژه های عمرانی به جای ماده اولیه، به معنای کاهش تقاضای داخلی قیر نخواهد بود. حدود ۵ درصد از هزینه احداث راه و جاده مربوط به قیر است و مطمئنا پروژه های عمرانی حوزه راه و جاده سازی به دلیل افزایش هزینه تامین قیر، متوقف نخواهد شد.

وی در خاتمه گفت: با وجود تمام مشکلات و محدودیت های واردات و صادرات، فعلا عرضه مواد اولیه صنعت قیرسازی توسط پالایشگاه ها وضعیت مطلوبی دارد و قطعا اگر قیمت مواد اولیه برای صادرکنندگان قیر تخفیف ۵ تا ۱۰ درصدی داشته باشد، در بازارهای صادراتی، قوی تر ظاهر خواهیم شد.

عضو هیات رییسه موسس انجمن تولیدکنندگان قیر در پایان خاطرنشان کرد: مشتریان صادراتی قیر ایران، قیمت مواد اولیه این صنعت در داخل کشور را هم رصد می کنند و اگر نرخ مواد اولیه کاهش یابد خریداران قیر ایران هم تخفیف بیشتری مطالب خواهند کرد. اما حتما بهترین اتفاق در صنعت تولید قیر، نزدیکی قیمت محصولات تولیدی ما به قیمت های جهانی است.

عناوین برگزیده