تاریخ: ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۲:۰۰
بازدید: ۱۶۳
کد خبر: ۵۵۱۰۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

دلایل تداوم خام فروشی معادن از منظر استاندار سمنان

می متالز - استاندار سمنان از فقدان زیرساخت های لازم، نبود واحدهای فرآوری و عدم ورود جدی شرکت های دانش بنیان به عنوان دلایل تداوم خام فروشی معادن و منابع زیرزمینی در این استان غنی از انواع مواد معدنی یاد کرد.
دلایل تداوم خام فروشی معادن از منظر استاندار سمنان

به گزارش می متالز، علیرضا آشناگر در شورای اداری و اقتصاد دانش بنیان این استان که با حضور معاون رئیس جمهور برگزار شد اظهار کرد: استان سمنان یکی از غنی ترین استان ها در حوزه معدنی در سطح کشور است.

وی با بیان معادن استان چه از نظر تعدد و چه از نظر تنوع و کیفیت از معادن قابل توجه کشورند افزود: با این همه بیشتر این موادمعدنی به صورت خام به فروش می رسند این درحالی است که ارزش افزوده زیادی در فرآوری این موادمعدنی وجود دارد.

این مقام ارشد اجرایی با اشاره به نقش مهم پیشرفت های علمی و فناوری در رشد اقتصادی کشورها خاطر نشان کرد: با گسترش دانش و ارتقاء دستاوردهای علمی و فناوری اقتصاد مبتنی بر دانش در دنیا اهمیت مضاعفی پیدا کرده است.

وی به نقش مهم شرکت های دانش بنیان در اقتصاد امروز پرداخت و ادامه داد: بی تردید شرکت های دانش بنیان هم در تحولات علمی - فناورانه و هم در حوزه اقتصادی نقشی تحول آفرین دارند.

آشناگر با درهم تنیده خواندن اقتصاد امروز، به رویکرد کشورمان به اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: بین اقتصاد مقاومتی و اقتصاد مبتنی بر دانش و فناوری، ارتباط بسیار نزدیک و درهم تنیده ای وجود دارد.

وی با اشاره به روند رو به رشد صنعت در این استان خاطر نشان کرد: استان سمنان با بهره مندی از بیش از دو هزار واحد صنعتی فعال، صدها معدن فعال، کشاورزی پویا، محصولات باغی قابل توجه و... از شرایط اقتصادی مطلوبی برخوردار است.

استاندار سمنان به حجم ارزش مالی سه هزار میلیارد تومانی پسته در استان اشاره و تصریح کرد: متاسفانه به دلیل نبود واحدهای فراوری بخش عمده این پسته همچون بسیاری از محصولات باغی باکیفیت شاهرود عمدتا به صورت تازه خوری به مصرف می رسد.

وی به نسبت یک به 9 دانشجو در این استان اشاره و اضافه کرد: وجود 80 هزار دانشجو که بیش از 64 درصد آنها غیربومی است و بیش از 60 مرکز آموزش عالی و...از ظرفیت های مهم این استان است که می تواند به رشد و توسعه بیشتر در استان کمک کند.

آشناگر با اشاره به برخی گام های موثر در جهت توسعه این استان و حمایت از فعالان تولید گفت: تنها از طریق ستاد تسهیل و طرح اشتغال روستایی افزون بر یک هزار و 100 میلیارد تومان تسهیلات به این حوزه در استان اختصاص یافته است.

 

عناوین برگزیده