تاریخ: ۱۸ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۲:۱۵
بازدید: ۲۸۷
کد خبر: ۵۵۱۵۷
سرویس خبر : انرژی
با خودکفایی پتروشیمی کارون رقم خورد؛

داخلی‌ سازی جواب داد

می متالز - این شرکت پتروشیمی نخستین تولیدکننده ایزوسیانات‌ ها در خاورمیانه بوده که قادر است انواع محصولات پایه‌ای و اصلی پتروشیمی شامل انواع ایزوسیانات‌ ها را که دارای ارزش‌ افزوده بالاتر است باکیفیت مناسب تولید و به بازار‌های داخلی و خارجی عرضه کند.
داخلی‌ سازی جواب داد

به گزارش می متالز، یکی از اقدامات صورت گرفته از سوی این شرکت، بومی سازی در قطعات و تجهیزات تولیدی خود است.


بومی‌ سازی در قطعات و تجهیزات تولیدی

در شهریورماه ۹۸، پتروشیمی کارون از بومی‌ سازی بیش از ۲۰ قطعه و تجهیزات تولیدی خود خبر داد. کمیته خودکفایی این شرکت باهدف حمایت از تولید ملی موفق شد این تعداد قطعات را به روش مهندسی معکوس بومی‌ سازی کند. 


تمامی قطعات ضمانت می‌شوند

منصور لیاقت مهر، از مدیران ارشد شرکت پتروشیمی کارون در خصوص نحوه ضمانت و خدمات رسانی پس از فروش این قطعات به خبرنگار بورس نیوز گفت: این قطعات به صورت داخلی تهیه می‌شوند، شرکت‌های سازنده داخلی این قطعات را بسته بندی و مطابق با نوع قطعه گارانتی می‌کنند. جهت بررسی تمامی آزمون و خطاها، مدتی با شرکت‌های تامین کننده مراوداتی صورت می‌گیرد تا با دست یابی به شرایط ایده آل، همکاری‌های آتی اتفاق بیفتد. 

وی در رابطه با شرایط اورهال عنوان کرد: از مدت‌ها قبل، سفارش قطعات مورد نیاز انجام شده و در مرحله آماده سازی قرار دارد. برای مثال کمپرسوری کاملا داخلی، ساخته شده تا در اورهال بعدی جایگزین شود.

 

صرفه اقتصادی حاصل از خودکفایی

لیاقت مهر به تاثیر این بومی سازی بر شرایط ارزی اشاره داشت و گفت: بیش از ۵ میلیون دلار صرفه اقتصادی حاصل از خودکفایی صورت گرفته است. در گذشته تمامی تجهیزات از کشور‌های سازنده اروپایی، آسیایی و ... تهیه می‌شد، اما با این بومی سازی داخلی، از خروج ارز جلوگیری شده است. 

وی افزود: تمامی کارمندان و مهندسان مدت سه سال است که بر این پروژه فعالیت دارند و این همچنان ادامه دارد، زیرا هنوز هم برخی قطعات نیازمند بومی سازی بوده و بیشترین سعی بر سپردن این مسوولیت به شرکت‌های سازنده داخلی است.


تکنولوژی برخی قطعات در کشور وجود ندارد

لیاقت مهر در پاسخ به این سوال که آیا ساخت این قطعات کاملا داخلی است یا خیر عنوان کرد: بسته به نوع قطعه مورد نظر، برخی تکنولوژی‌ها در کشور وجود دارد و بعضی در دسترس نیست. واقعیت این است که تعدادی از این قطعات متریال یا تکنولوژی خاصی دارند که هنوز در کشور یافت نمی‌شود. 
در جدول زیر عنوان و درصد ساخت داخلی و وابستگی خارجی این قطعات قرار گرفته است.

 

عناوین برگزیده